Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1331244
nu gäller det för en ford mondeo 2014

tänkt extraljus, tre av mindre modell kanske.
några lysdo tipsa?
led, är dom bra? mött bilar där ledljusen ser helt gula o förstörda ut som blekt plast!?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1331995
Du kanske skulle skrivit Ledramp istället så hade du fått fler svar, för det verkar vara "det som går" nu. Jag köpte dessa på GEKÅs i Ullared, dom sista dom hade kvar med halogenlampor, 60 kr st. 7" i helplast, hyfsat ljus. Jag har Biltemas "Mega Blue" lampor i och gjort egna fästen för att få dom så nära grillen som möjligt. Biltema har liknande modell med Led lampa, hade förr i alla fall med halogen också
20181222_092641-816x459.jpg
20181222_092641-816x459.jpg (94.88 KiB) Visad 1747 gånger
Användarvisningsbild
av ER
#1332074
Som svar på frågan om LED är bra så är svaret JA, annars hade jag inte bytt från xenonkonverterade NBB225:or 70W xenon till NBB:s 225 225 full LED/PRO LED på 165W.
Men som alltid gäller den gamla sanningen att man får vad man betalar för och detta gäller speciellt bra för LED där bra saker kostar pengar och är man inte beredd att betala en slant bör man överväga gamla hederliga extraljus med xenonkonvertering.
Som exempel kan vi ta det erkänt bra NBB225 som med 70w xenonkonvertering lyser och blir över för ynka 1500kr/st. För att LED ska motsvara eller lysa mer så pratar vi om 5000kr/st eller mer men då får man en ljusmatta xenon inte kan matcha med brett ljus och längd på det hela, man vill ju hellre se vad som finns 25m åt sidan 200m fram än 10m åt sidan 1500m framåt då man först måste agera mot det närmare hindret. Som exempel har jag nu "bara" 900-1000m
längd men 100m+ i bredd utan hotspot xenonkonvertering ger oavsett lamptyp i NBB225 jag ersatte förra hösten.

Som förslag på budgetramp så är https://www.prestandabelysning.se/produ ... 2-led-ramp en äkta Osram FX500 spot på 72W ett ypperligt alternativ för 3500kr, skräp från kinasiter varav en är på fyra bokstäver kan du använda som backljus då det är det enda dom duger till och jag sett denna lilla Osram köra skiten ur "500W" skräpet.

Som förslag på budgetextraljus så är biltemas halogen 7" eller 9" med xenonkonvertering hyfsade för under 800kr/st med 55WS xenonmkonvertering, kan ej tafsa på NBB225 med xenon dock men budgetaternativ till begagnade NBB med xenonkonvertering.
Som LED finns det populära PBE som 225 https://www.prestandabelysning.se/produ ... -extraljus och 180 https://www.prestandabelysning.se/produ ... -extraljus från ca 950kr/st men saknar lite bredd ebl dom som använt dom. Numer är en lampa som kallas seeker och finns som både 7" https://www.prestandabelysning.se/product/seeker-7-60w och 9" https://www.prestandabelysning.se/product/seeker-9-120w för ca 1300kr/st och uppåt, detta säljs av andra under andra namn som Castor/Polux/Night King/Blackburn men är samma produkt.

Att det kan se gult ut har med optiken att göra eller att man ser själva dioden mer eller mindre.

Vad gäller nackdelar så är det priset med LED.

För xenon är det strömförbrukningen på upp till 1.5-2ggr i startström så det kräver feta kablar om man inte vill enda upp bilen och segheten i starten finns alltid där oavsett "speedstart" eller inte.

För halogen är det dom uppenbara att det lyser som en påse nötter och det krävs feta kablar för att inte tappa spänning och i slutändan tappa ljusflöde.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1332085
ER skrev:För halogen är det dom uppenbara att det lyser som en påse nötter och det krävs feta kablar för att inte tappa spänning och i slutändan tappa ljusflöde.
Det har fungerat med halogen i typ 50 år nu, och det fungerar säkert så länge min 745-a håller. Stod och höll i ett par nya 9" ledlampor, men finns det något fulare än när extraljusen "tar över" fronten??? Jag tycker att det ser bra ut med dessa 3 jag har. Och dom lyser upp bra. Har dragit en kablel (6 mm2) direkt från generatorn till var sida i fronten och har ett relä till helljus, ett till halvljus på vardera sidan och dessutom ett relä till dimljusen på vänster sida och ett 40A relä till fjärrljusen på höger sida. Alltså totalt 6 st relä. Så spänningsfall? Glöm det, jag har 14,2V till alla lamporna och ett h-e ljus. T.o.m original hel/halvljus piggnade till ordentligt efter denna "behandling". Hade inte behövt fjärrljusen om jag vetat innan hur bra helljuset blev.
Användarvisningsbild
av ER
#1332094
Tvivlar på att du har så bra ljus då halogen inte ger mycket ljus alls, har haft 130w halogen en gång i tiden och det var INTE bra även med 14.2V med dagens mått mätt.
Att det fungerat i 50år är inte relevant och betyder inte att det är bra, bara att det tagit tid att hitta bättre som avger mindre värme och mer ljus, framförallt mera vitt ljus skonsamt för ögonen då det är mera likt dagsljus.
Varför har du krånglat till strömdragningen, finns enklare och bättre sätt utan att gå LED eller xenon. Nackdelarna för halogen kvarstår alltjämt och bör lämnas till amerikaner som inte vill ha bra ljus och övriga sörjande. Har haft 740 så jag vet att det inte blir i närheten av tillräckligt bra ljus för att undvika extraljus i nosen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1332144
Som sagt, jag har jättebra ljus, det räcker gott och väl till för den körning jag har, och förmodar jag all "normal" körning. Bra kablar och reläer är att bra sätt att undvika spänningsfall. Original kabeldragning på en 30 år gammal bil som rullat närmare 50000 mil lämnar nog allt övrigt att önska. Stora felet var i själva strålkastarhuset. Det sitter en kontakt på utsidan strålkastarhuset som är nitat ihop med kablarna till själva glödlampan, där såg det inte roligt ut så det går numera kablar direkt från relä till glödlampan. Där gjordes den största vinsten. Sedan att jag tog ström direkt från generatorn beror på att där är högst spänning, upp mot 14,5V vid start. Och inget spänningsfall alls. Sedan var det främst halvljuset jag ville förbättre, helljus använder man ju inte särskillt ofta.... :-)
Användarvisningsbild
av ER
#1332228
Ja du bevisar ju att man får vad man betalar för om du ansåg "noname"skräpet för 60kr/sti nte tillförde något med en ljusförstärkare på ladugårdsdörrarna som 240/740 är begåvade med. För mig på 740:n var det BBK som var det som satt på och med 130w blev det skillnad, men långt ifrån vad som idag är acceptabelt på helljuset, inte ens halvljuset på dessa bilar kan idag anses acceptabelt ens med extra kräm på lamporna. Men så har ju jag "lite" högre krav också på både halv och helljuset så man kan få avslappnad körning i mörker med för ögonen neutralt ljus som är ca 5000K vilket motsvarar dagsljus, 6000K fungerar efter man vant sig men 2300K som halogen avger fungerar inte då det både blir för svagt och för gult och fungerar inte ens i dimma och blir inte minst ansträngande för ögon i längden och våt asfalt är godnatt för denna ljuskällas förmåga, inte minst när den råkar vara regn, mörker och hyfsat ny asfalt utan reflexlinjer målade eller stolpar att sikta mellan.
av Lucif3r
#1332248
Alla uppfattar ju ljus olika, beroende på ens egna ögon. Jag tror mycket väl lennarte uppfattar ljuset på sin bil som alldeles utmärkt, likaså tror jag mycket väl ER inte alls skulle vara lika nöjd med det, medans lennarte kanske inte alls skulle gilla ER's ljus osv osv.

Mina egna ögon föredrar kallvitt, dvs 6000-6500k däromkring. Allt under det upplever jag som pissgult som inte alls ger det ljus jag ser bäst i.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1332249
Och jag tycker typ 4400 k är sweetspot. Sen blir det på tok för mycket blåstick och, iaf med billigt xenon och billiga dioder, så blir färgåtergivningen rätt lidande.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1332334
Lucif3r skrev: Mina egna ögon föredrar kallvitt, dvs 6000-6500k däromkring. Allt under det upplever jag som pissgult som inte alls ger det ljus jag ser bäst i.
Det är sådant ljus jag har, Biltemas Mega Blue. I "standard" 55W, även i huvudstrålkastarna då 60/55W. Har 3 st 100W till extraljusen liggande (också "blåa" från Kina 20 kr st :-o ), men har inte provat. Det blir oerhört varmt i dessa små extraljus (plast). Det är ju en oerhörd prisskillnad på det som rekommenderas ovan, har betalt omkring 5 -800 kr för alla delar inkl. kablarna, reläer m.m (hade en del saker sedan innan). Jag har även haft isär huvudstrålkastarna och tvättat reflektorerna och polerat glasen och bytt det ena (stenskott). Det har blivit mycket ljus för pengarna. Bilen i sig är ju inte värd något på "marknaden", kanske inte ens som ett st extraljus som ovan nämns. Bilen fick jag till skänks får 10 år sedan (av min svåger) när Volvo vägrade byta in den, han köpte en nästan ny Volvo hos en annan bilhandlare istället. Sedan har han bytt bil flera gånger, men 745-an bara går och går... :-D
Startbooster V70 D4 -16

Du måste ju vara helt dum i huvudet, var fan[…]

Börja med att byta det om det var länge[…]

Jag har laddat ner tibber appen, där ser ja[…]

Bränslepump går ej

Intressant! Ska ta och kolla upp kabeln från[…]