Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
svergie2 skrev: mån 29 jul 2019, 07:40 Tråkigt men bra att ingen kom till skada. Verkar vara en fin bil vilket är synd. Nyfiken på sprickan i vindrutan, åkte du obältad?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Rutan sprack av husvagnen.
Alltid bälte.

Jag har alltid bytt saker så fort jag märker att något börjar bli dåligt. Bilen va en demo bil från Volvo \bilia. Så den hade mycket utrustning för att va en 02.
Omlackad för två år sedan.
Turbo byte för någon månad sedan. Samtidigt bytes packningar till grenrör,insug mm.
Nyare front fram och bak.
Nyare vlåda från en 08..
Däcken va 2 veckor gamla, nya skivor, belägg mm.

Ägt bilen i 7 år. Känns verkligen tråkigt. Har alltid litat till 100 på den. Vist den gjorde sitt jobb och rädda oss.
Användarvisningsbild
av svergie2
Jonas_latt skrev:
svergie2 skrev: mån 29 jul 2019, 07:40 Tråkigt men bra att ingen kom till skada. Verkar vara en fin bil vilket är synd. Nyfiken på sprickan i vindrutan, åkte du obältad?

Rutan sprack av husvagnen.
Alltid bälte.

Jag har alltid bytt saker så fort jag märker att något börjar bli dåligt. Bilen va en demo bil från Volvo \bilia. Så den hade mycket utrustning för att va en 02.
Omlackad för två år sedan.
Turbo byte för någon månad sedan. Samtidigt bytes packningar till grenrör,insug mm.
Nyare front fram och bak.
Nyare vlåda från en 08..
Däcken va 2 veckor gamla, nya skivor, belägg mm.

Ägt bilen i 7 år. Känns verkligen tråkigt. Har alltid litat till 100 på den. Vist den gjorde sitt jobb och rädda oss.
Åh vad tråkigt :(

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jonas_latt skrev:Ägt bilen i 7 år. Känns verkligen tråkigt. Har alltid litat till 100 på den. Vist den gjorde sitt jobb och rädda oss.
Det är alltid trist att mista något man litat på, även om det som i det här fallet "bara är en bil".
Men man får se det possitiva i att den utfärdade sitt jobb in i det sista.

Hoppas du får tag på en bil som du känner är lika bra och tillförlitlig som denna!
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kommer ihåg en olycka där en buss svängde vänster och fick en trailerdragbil i vänstersidan. Det åkte busschauffören på, för man får inte svänga vänster när någon håller på med en omkörning.
Men kör man på i bakänden, inte i vänstersidan, på den som svänger lär det ligger betydligt närmare till hands att det är den påkörande som anses vållande.
Försäkringsbolagen gillar ofta om båda kan anses vållande, för då kan de dra in bonusar från olika håll.
Användarvisningsbild
av StringerBell
apersson850 skrev:Jag kommer ihåg en olycka där en buss svängde vänster och fick en trailerdragbil i vänstersidan. Det åkte busschauffören på, för man får inte svänga vänster när någon håller på med en omkörning.
Varför får man för sig att köra om ett framförvarande fordon som ska svänga vänster? (Jag förutsätter att bussen saktade in och blinkade.)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Man får ju inte köra om utom när det kan göras utan fara. Eftersom en vänstersväng inte kan undvikas om man ska dit men en omkörning alltid kan undvikas borde omkörningen rimligtvis alltid vara underordnad om det inte finns några särskilda omständigheter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev: tis 06 aug 2019, 22:19
apersson850 skrev:Jag kommer ihåg en olycka där en buss svängde vänster och fick en trailerdragbil i vänstersidan. Det åkte busschauffören på, för man får inte svänga vänster när någon håller på med en omkörning.
Varför får man för sig att köra om ett framförvarande fordon som ska svänga vänster? (Jag förutsätter att bussen saktade in och blinkade.)
Stresspellar med noll koll som bara ska fram och om..........

När jag svänger vänster med mina tunga fordon får man långsamt dra sig åt vänster och "klämma dem" mellan mitt fordon och andra vägkanten tills de till slut inte kan köra om rent fysiskt. Då kan man till slut avsluta svängen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
SBergdahl skrev:Man får ju inte köra om utom när det kan göras utan fara. Eftersom en vänstersväng inte kan undvikas om man ska dit men en omkörning alltid kan undvikas borde omkörningen rimligtvis alltid vara underordnad om det inte finns några särskilda omständigheter.
Ja, precis.

Jag har svårt att föreställa mig situationen där framförvarande vänstersvängande fordon är ansvarigt för vad bakomvarande sysslar med.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Svänga vänster när bakomvarande håller på att köra om är ingen bra idé. Smäller det är det extra illa för den som svänger att den andra kommer bakifrån. Eftersom särskild uppmärksamhet ska riktas på den bakomvarande trafiken.
Användarvisningsbild
av frasse4
Men att en trailerdragbil bara kör om en buss som saktar ner utan att veta varför känns ju väldigt vårdslöst, hen har ju ingen aning om varför bussen bromsar. Det kan ju vara kö, en olycka eller ett vägarbete. Det är ju inte som att den har samma bromssträcka som en personbil. Den yrkesföraren vill inte jag träffa på vägen i alla fall...

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]