Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Man behöver nog köra mer mil för att enklare räkna hem ett bilbyte bara på lägre bränslekostnader. Oavsett bränsletyp. :)
joel80 skrev:Man behöver nog köra mer mil för att enklare räkna hem ett bilbyte bara på lägre bränslekostnader. Oavsett bränsletyp. :)
Ja mina 2000 mil per år (med just denna s80, tillkommer iofs ca 1000 mil/år med en annan bil) räcker nog inte så långt för att ge ekonomiska motiv för ett byte.

Finns även viktiga andra parametrar för min del, jag har aldrig kört små/mellanstora bilar annat än om jag varit tvungen och åker ogärna i dylika. Jag vill ha en säkerhetsnivå för mig och mina passagerare som motsvarar de fordon jag kör idag dvs Volvo S80 och BMW 5-serie, även komfortmässigt är detta viktigt för mig. Det måste vara top notch.
Ja en äldre bil är billigare men osäkerheten gällande milkostnad en är högre. Ett dåligt hjullager, läckande pack box, dålig koppling så är kalkylen åt skogen. Det är ju den stora vinsten med att köpa helt nytt, ett enkelt bilägande. Garanti, ibland gratis försäkring och första service och liten risk att något går sönder, men kostar ju mer.

Säkerhet däremot utvecklas ju betydligt snabbare än bränsleförbrukningen vilket i sig kan vara en anledning att välja en nyare bil. Många små/mellanstora bilar idag är lika säkra/säkrare än en 12 år gammal s80. Men visst, man får mycket säkerhet för pengarna i en gammal Volvo i den prisklassen.
Det finns ju en och annan inkörd V70n som säljs för för mellan 5 till 20.000:-, håller den ihop i två år så är det en bra affär, sen är det väl inte så flashigt på uppfarten förvisso.

Annars är ju en bil som passerat sin första stora service ofta till salu för sitt rätta värde och håller oftast ihop längre än 2 år.
frasse4 skrev:Ja en äldre bil är billigare men osäkerheten gällande milkostnad en är högre. Ett dåligt hjullager, läckande pack box, dålig koppling så är kalkylen åt skogen. Det är ju den stora vinsten med att köpa helt nytt, ett enkelt bilägande. Garanti, ibland gratis försäkring och första service och liten risk att något går sönder, men kostar ju mer.

Säkerhet däremot utvecklas ju betydligt snabbare än bränsleförbrukningen vilket i sig kan vara en anledning att välja en nyare bil. Många små/mellanstora bilar idag är lika säkra/säkrare än en 12 år gammal s80. Men visst, man får mycket säkerhet för pengarna i en gammal Volvo i den prisklassen.
Jovars men jag tror de allra flesta bilägare är vaksamma på totalkostnad per mil.

Lägger man på en tjuga per mil på mina ganska låga 25 kr/mil - för en nyare kärra men avsevärt större värdeminskningkostnad - så omsätts detta genast till en merkostnad på 40.000 om man kör 2000 mil per år. OBS: per år! Det kan repareras en hel del för de pengarna om det skulle visa sig behövas. Säkerhetsmässigt ser jag en bil som S80N anno -07 som riktigt bra, även komfortmässigt outstanding, man åker tyst och väldigt säkert (extra tyst med laminerade sidorutor som i mitt fall).

Har testat konceptet med att hålla riktigt gamla bilar vid liv typ 20+ år men detta var tröttande i längden med den tid och energi jag har att lägga. Min "sweetspot" ligger på bilar i intervallet 7-15 år, med ett undantag en BMW från -97 som jag fortfarande tycker är helt enastående i alla avseenden och kan inte komma mig för att sälja den för det pris jag skulle få ut. I det fallet så har jag ju givetvis tagit över allt vad service heter för egen maskin men det visade sig vara väldigt lättsamt och billigt att fixa till en bråkdel av normal servicekostnad på verkstad.

Som synes är jag inte en person som sätter värde i att köra med nyaste bilmodellerna, enbart driven av nytta + nöje som jag ser det per krona per mil.
Leopold skrev:Som synes är jag inte en person som sätter värde i att köra med nyaste bilmodellerna, enbart driven av nytta + nöje som jag ser det per krona per mil.
Det låter som en rimlig inställning. Eftersom de flesta av oss har en begränsad budget att lägga på fordon så gäller det att vara rimlig i fordonsvalet, men ändå försöka få ut så mycket nytta och nöje som möjligt. Min V70II 2,5FT R-Design har inte så högt marknadsvärde men är fortfarande en bekväm, tyst, säker och ganska roligt bil på långkörningar. För krokiga vägar så finns det givetvis roligare bilar. Jag har kört bilen sedan den var ny. Milkostnaden hittills i ren värdeminskning (exkl. alla andra kostnader) ligger på drygt 15 kr/mil om man ska gå på de erbjudna inbytespriserna. Även om en stor reparation skulle uppkomma för låt oss säga 20.000 kr så ökar bara milkostnaden någon krona totalt sett. Om jag byter till en ny bil blir värdeminskningen per mil sannolikt det mångdubbla de första åren, men sannolikt har jag inte lika roligt och bekvämt bakom ratten. Men man ska samtidigt komma i håg att min 2,5FT har sannolikt kostat minst lika mycket, om inte mera, i bränslekostnader, däck och service än i värdeminskning. Men att köra in en ny bils merkostnad genom billigare bränslekostnad tar ändå många, många år. Samtidigt kan ju inte min nuvarande bli köras i all oändlighet, så ett bilbyte blir ju ofrånkomligt vad det lider. Och då blir det nog en ny bil igen, eller lätt begagnad. Bilar kommer alltid att kosta pengar.
Jag körde i början på E85 (så mycket jag kunde), ca 10.000 mil. Oavsett om det gick plus eller minus. Då körde jag mest långkörningar med få kallstarter per körd mil. Nu använder jag mest bilen till kortare körningar med relativt många kallstarter. Jag kör mest på bensin numera. Oavsett om det går plus eller minus. Den enda motortekniska nackdelen med etanol är just ökad mängd bränsle under blow-by vid kallstart och utspädning av motoroljan. Min bil har aldrig haft problem med motorn. Jag bryr mig inte om någon krona hit eller dit i skillnad per mil i bränslekostnad. Enbart däckkostnaden är mera i jämförelse. Och statsmakterna bryr sig inte det minsta om alternativa bränslen längre. Det är bara batteribilar man har på näthinnan och i hjärnan. Det bidrar starkt till mitt avståndstagande mot allt klimatsnack vad gäller bilismen. Det är inte logik som styr. Det är känslor som styr samt lobbypåverkan i kombination med okunskap.
Jag upplever att tidigare så var de flesta regler/skatter inte utformade efter en specifik teknik, något som man defintivt har gått ifrån de sista 10-15 åren, men håller med "Camel", att bara prata batteri bilar som våra transportbehovs frälsare är inte en sund diskussion, det borde vara en av många tekniska alternativ om man ska få till en nationell/global vinst. Är man lite pessimist (Jag ;-) )så kommer väl antagligen elbilens batterier hanteras som det mesta elektronik skrotet vi lämnar efter oss genom hamna på en soptipp i mindre utvecklade länder när vi inser att det blir för mycket.

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]