Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1245122
Här är ett debattinlägg som passar bra in i flera trådar här på forumet. Speciellt på den här avdelningen med allmänna diskussioner. Men jag har svårt att välja rätt tråd. Därför gör jag en egen tråd med debattinlägget i stället.

”Utgå från behoven – inte från utopier om minskad bilism”
2018-04-17 16:27. NY TEKNIK.

SLUTREPLIK. En tydlig majoritet av svenskarna vill äga sin egen bil och att trafikplaneringen ska utgå från hur människor faktiskt reser, inte hur politiker och planerare vill att vi ska bete oss, svarar Anders Ydstedt och Kalle Bäck, KAK.

Läs mer: https://www.nyteknik.se/opinion/utga-fr ... sm-6908863
#1245124
Jag såg den där. De gör det väldigt lätt för sig, för att uttrycka sig milt.

Bilen fyller många viktiga funktioner men vill vi verkligen bygga städer som LA? Till och med i USA har de ju insett att det inte håller och börjat vända skeppet. Bor man där alternativ saknas är det en annan femma.
#1245234
En intressant iakttagelse. Här i närheten byggdes ett nytt bostadsområde för 10-15 år sedan.

Det skulle vara paradiset för barnfamiljer, bilar bannlysta, parkeringar lades några km bort osv så området blev bilfritt.

Med facit i handen så här efteråt så har barnfamiljerna flytt, det blev för jobbigt med all släpa barnvagnar, matkassar, blöjor, sportutrustning till ungarna, ungar som ska skjutsats till dagis, skola, fritids, fotboll, ridning ishockey osv när bilen är parkerad några km bort.
#1245386
VolvoB20 skrev:Det skulle vara paradiset för barnfamiljer, bilar bannlysta, parkeringar lades några km bort osv så området blev bilfritt.
Hade nog fungerat för 50 - 60 år sedan när mamma alltid var hemma och dagis, fritids och sådant var okänt. Vi spelade visserligen fotboll men inte hade vi någon idrottsplats utan spelade i någons trädgård (ofta våran för farsan tyckte inte att en gräsmatta behöver se ut som en golfgreen). Sedan hade vi skogen att leka i. Ishockey spelades ibland på vintern om någon förälder spolade fram en is.
#1245496
Tyvärr verkar det ofta vara så att "planerare" antingen sitter i knät på bilfientliga politiker från ett visst parti eller befinner sig på ett ställe där de inte hör hemma!
En trafik som flyter obehindrat är betydligt mera säker och miljöbekväm än alla dessa hinder som skapas för ett dunkelt syfte för att tillfredsställa vissa minoritetsgrupperingar.

Mike
#1245497
Rådlös skrev: tor 19 apr 2018, 19:58 Volvo B 20: Din tankegång stämmer rätt bra med slutrepliken från dom här debattörerna: Trafikplaneringen ska utgå från hur människor faktiskt reser, inte hur politiker och planerare vill att vi ska bete oss.
Det gör den. Den utgår också från begränsningar som tillgänglig mark och konkurrens om sagda mark med andra intressen, kostnad för de åtgärder som ska genomföras med begränsade resurser och liknande mer praktiska avvägningar.

Bilen är fortfarande ohotad kung när det gäller hur investeringar prioriteras. Det läggs en hel del pengar på järnväg också men det motiveras ekonomiskt till stora delar av godstransporter snarare än persontrafik. Övrigt utgör en rätt liten del i sammanhanget. Det är också långt kvar innan standarden för gående och cyklister är lika hög som för bilar på de flesta ställen i många städer så det finns en del att ta ikapp innan tronen ens är hotad.

Att tro att det ska gå att bygga bort trängsel i större städer är naivt. Flyter det på lättare kör fler bil för att det går fortare och lättare och man är tillbaka i samma sits. Den kapacitet som skulle krävas för att det inte ska bli köer alls är enorm och det skulle inte bli så mycket plats kvar till stad runt om i större tätorter. Inte ens städer som LA där det finns enorma motorvägar centralt har ens kommit i närheten av att lyckas. Det funkar bara i mindre städer men där är det ju som regel helt problemfritt redan som det är idag.

Vill man slippa köer får man justera vilka tider man rör sig i trafiken i den mån man har möjlighet. Här i Göteborg slipper man i princip trafik helt om man t ex jobbar 7-15:30 eller 9-17:30 istället för 8-16:30.
#1245546
När man tittar på utbyggnad av kollektivtrafik så brukar man ju alltid fokusera på att den enda resan en normalsvensk gör är bostad-jobb, eller kanske vill man att det ska vara den enda resan som skall göras överhuvudtaget.

Många som bor i en lägenhet har ju en sommarstuga ute i smålandsskogen , en båt vid någon brygga långt bort eller har en husvagn för fritiden. Det kommer aldrig kunna byggas tåg/buss/tunnebana till dessa avlägsna platser, och husvagnen får du inte med på T-banan, handla på IKEA, Bauhaus och Byggmax är också svårt utan bil.

Det gör ju att man måste ha bil i alla fall. Om vi nu inte ska ändra vår livsstil och samhälle i grunden och alla blir city-slickers som tar t-banan och fikar på poscha fiket på östermalm och får hantverkarna köra hem ev material när de renoverar lägenheten åt dig..
#1245552
VolvoB20 skrev: fre 20 apr 2018, 08:57 När man tittar på utbyggnad av kollektivtrafik så brukar man ju alltid fokusera på att den enda resan en normalsvensk gör är bostad-jobb, eller kanske vill man att det ska vara den enda resan som skall göras överhuvudtaget.

Många som bor i en lägenhet har ju en sommarstuga ute i smålandsskogen , en båt vid någon brygga långt bort eller har en husvagn för fritiden. Det kommer aldrig kunna byggas tåg/buss/tunnebana till dessa avlägsna platser, och husvagnen får du inte med på T-banan, handla på IKEA, Bauhaus och Byggmax är också svårt utan bil.

Det gör ju att man måste ha bil i alla fall. Om vi nu inte ska ändra vår livsstil och samhälle i grunden och alla blir city-slickers som tar t-banan och fikar på poscha fiket på östermalm och får hantverkarna köra hem ev material när de renoverar lägenheten åt dig..
Det andra du beskriver är å andra sidan resor som ofta görs när det är mer plats på vägarna. Det är två tre timmar på dagen när alla ska till och från jobbet det är trångt. Resten av tiden är det fritt flöde i princip överallt, åtminstone här i Göteborg.
#1245927
Jo men har du valt bort bilägande pga kostnad/ingen parkering/trängsel så kan du ju inte ta bilen till stugan, mormor, båten, Campingen, husvagnen , byggmax, Bauhaus, shoppingcentet, Ullared, Danmark den tid när det är lite trängsel heller.

Ska de flesta anpassa livet till en vardag helt utan bil måste man ändra livsstil helt enkelt och välja andra nöjen och fritidsaktiviteter än de ovan nämnda. Man kan ju tex bosätta sig i stan i lägenhet, fika i centrum, åka kommunalt och ta en charter på semestern.

Vissa tror ju på en framtid där man knäpper med fingrarna så vips står det en nytvättad blänkande autonom självkörande bil framför dig som tar dig dit du vill för en struntsumma. Men det brukar ju alltid bli dyrare att hyra i slutändan, få hyr ju sin villa, dator, tv, båt, husvagn idag.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]