Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Har du missat hur mycket det satsas på elbilar av de stora biltillverkarna?? Om man inte trodde att det var mer än en fluga hade man väl inte lagt miljarder på fabriker som i vissa fall står färdiga först om 4-5 år. Det faller ju på sin egen orimlighet. Nej då hade man kanske byggt stora vätgasanläggningar och puschat för gasbilen.. men det ser vi inte hända. Må vara så att du envist blundar för hur det ser ut, men jag står fast vid att det är märkligt hur alla agerar helt tvärtom mot siffrorna på den frågan i undersökningen. Känslan av att det ligger något annat bakom i datan vi inte ser är stor.

Ang Kina så länkade du till flera år gamla uppgifter. Dom leder utvecklingen just nu och hade som sagt 40% av världens elbilsförsäljning förra året, plus alla lättare elfordon så som mopeder och motorcyklar. Du hänger inte riktigt med här.. det går snabbt.
https://cleantechnica.com/2017/09/30/ch ... -ev-sales/
https://cleantechnica.com/2017/01/25/ch ... ean-sales/
Overall, China’s plug-in market share rose to a record 1.45%, above the USA (0.8%) and Europe (1.3%).
Hur du nu får det till att dom släpar efter får du förklara lite närmre.
Dom har också betydligt fler modeller på marknaden än vi har i Europa. Att som dig, påstå att dom släpar efter är en ren felaktighet, men förståeligt då dom verkligen ökat takten rejält senaste två åren.

Jag skrev 5% i snitt. Det betyder att vissa laddar mer andra mindre, men över lag så ligger det på ca 5%. Det är enligt uppgifter från hur det ser ut i t.ex Norge. Att man då, som i undersökningen, jämföra "refuling time" rakt av blir kraftigt missvisande då de flesta med elbilar som sagt spenderar mindre tid vid snabbladdare än vad bensin och dieselbilister gör vid pumpen. Att med ett sånt synsätt då också försöka bedömma hur infrastrukturen behöver se ut och att det är den som skulle vara akilleshälen blir lätt felaktigt.
Det är inte jag personligen som vare sig ser problem eller inte med det här utan det är elbilister... De som verkar ha mest räckviddsångest är de som aldrig kört elbil och det verkar som att kunskapsglappet om hur en elbil används och laddas ofta resulterar i just räckviddsångest.

Inom transportbranchen är det väldigt enkelt att gå över till elbilar. Man vet ganska bra hur långt bilarna går per dag och kan anpassa den del av flottan som rullar en viss mängd mil per dag till elbilar. Det har börjat ske nu, och kommer starkt närmsta åren i och med att alternativen blir fler och att räckvidden ökar. IKEA gick ut för nån vecka sen och de ska ha elbilar för alla sina leveranser. Transportföretagen är de som snabbast kommer kunna hämta in vinster av att ha elbilar rullande. Att direkt kunna minska bränslekostnaderna med runt 80% gör att deras totalekonomi för bilarna snabbt blir lönsamt.

Jag pratar här alltså om transporter inom städer och närområden. Transporter på över 25-30 mil kommer vi få vänta på elektrifiering av några år till.

Bra att du ändrade dig angående att vi är inpå förändringen redan. Men att du skriver att du inte antytt annat måste betyda att du redan glömt vad du skrev nyss:
Något om hur snabbt det kommer att gå nämns inte i det påstående om "disruption" som beslutsfattarna fick ta ställning till.
Om vi är inne i den förändring som de i undersökningen svarar att det är troligt ger en "major business model disruption" bör man kunna säga att det kommer kunna gå snabbt och att det är en del av det påståendet
av andersuw
joel80 skrev:Har du missat hur mycket det satsas på elbilar av de stora biltillverkarna?? Om man inte trodde att det var mer än en fluga hade man väl inte lagt miljarder på fabriker som i vissa fall står färdiga först om 4-5 år. Det faller ju på sin egen orimlighet. Nej då hade man kanske byggt stora vätgasanläggningar och puschat för gasbilen.. men det ser vi inte hända. Må vara så att du envist blundar för hur det ser ut, men jag står fast vid att det är märkligt hur alla agerar helt tvärtom mot siffrorna på den frågan i undersökningen. Känslan av att det ligger något annat bakom i datan vi inte ser är stor.
Skarpa surveydata om vad biltillverkare egentligen tror och tycker när de tillfrågas anonymt ger helt enkelt en radikalt annan bild än den din fantasi frambringat. Men att så är fallet är förstås ingen anledning att vara skeptisk mot undersökningen.
joel80 skrev:Ang Kina så länkade du till flera år gamla uppgifter.
Nejdå. Som andra säkert kan se levererar den Wikipediasida jag länkade till data om marknadsandelar t.o.m. 2016 (rentav juli 2017). Och längre fram än till 2016 är det knappast relevant att gå med tanke på att surveyundersökningen med beslutsfattarna gjordes i september-oktober 2016.
joel80 skrev:Hur du nu får det till att dom släpar efter får du förklara lite närmre.
Som andra säkert kan se är marknadsandelen för PEV (Plug-in Electric Vehicles) i Kina lägre än i Sverige och tiotalet europeiska länder t.o.m. 2016 och första halvan av 2017 enligt den översikt från Wikipedia jag länkade till, d.v.s. den här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_ ... by_country

2013 och 2014 fanns Kina inte ens på listan över de tio länder som hade högst marknadsandel för PEV-bilar. 2015, 2016 och 2017 har de hankat sig upp på en tiondeplats.
joel80 skrev:Jag skrev 5% i snitt. Det betyder att vissa laddar mer andra mindre, men över lag så ligger det på ca 5%. Det är enligt uppgifter från hur det ser ut i t.ex Norge.
Siffran avser alltså befintliga batteribilsbilister i Norge. Då är den förstås dubbelt missvisande för hur det skulle se ut vid en total övergång till batteribilar, vilket är vad som är av intresse för vår diskussion. De som nu köpt en batteribil är förstås i första hand sådana personer som sällan kör längre sträckor. Dessutom är Norge ett land där vägnätet är sådant att man ogärna kör längre sträckor med bil om man inte absolut måste.

Det här är i själva verket ett utmärkt exempel på de skäl beslutsfattarna i bilbranschen kan antas ha i åtanke när de tror att batteribilen så småningom kommer att misslyckas på grund av infrastrukturella utmaningar. Bilarna kanske går att sälja till en viss grupp med särpräglade behov men därefter kommer det att gå trögare.
joel80 skrev:Jag pratar här alltså om transporter inom städer och närområden. Transporter på över 25-30 mil kommer vi få vänta på elektrifiering av några år till.
Går ju fint att göra det i större städer med bränslecellsbilar också redan nu. Behövs bara en vätgasstation. Då kan man vid behov köra utanför närområdet också utan räckviddsproblem. Vartefter nätet av tankningsstationer växer kan man utan problem klara även längre transporter.
joel80 skrev:Bra att du ändrade dig angående att vi är inpå förändringen redan. Men att du skriver att du inte antytt annat måste betyda att du redan glömt vad du skrev nyss:
Något om hur snabbt det kommer att gå nämns inte i det påstående om "disruption" som beslutsfattarna fick ta ställning till.
Om vi är inne i den förändring som de i undersökningen svarar att det är troligt ger en "major business model disruption" bör man kunna säga att det kommer kunna gå snabbt och att det är en del av det påståendet
Det är ju trevligt att få beröm. Men då bör det vara som ett resultat av något annat än dina fria fantasier. Jag konstaterar således återigen att jag inte påstått att det saknas förändringstendenser i bilbranschen, att jag inte ändrat mig på den punkten, att frågan om disruption i surveyundersökningen inte anger något rörande hastigheten i förändringsprocessen, att frågan inte heller säger något specifikt om vilken slags disruption som närmare bestämt avses, samt att beslutsfattarna som svar på en annan fråga i undersökningen klargör att de tror förbränningsmotorn kommer att förbli viktigare än elektriska drivlinor under lång tid framöver.

En avslutande fråga: Du sätter frågetecken för undersökningsresultaten när det gäller beslutsfattarnas uppfattningar om batteribilar och bränslecellsbilar men du verkar tro på resultaten när det gäller deras uppfattningar om dieselbilar och disruptioner. Vad kan du ange för sakliga skäl till det och då menar jag skäl som har med undersökningsmetodiken att göra? Enbart det faktum att beslutsfattarnas uppfattningar stämmer överens med dina egna när det gäller dieslar och disruptioner men inte gör det när det gäller batteribilar och bränslecellsbilar är förstås inte ett sådant skäl.
Användarvisningsbild
av joel80
Du vägrar ju förstå vad jag skriver... Jag vill inte ha icke anonymiserad data, jag vill se exakt den data dom har med uppdelning på grupperna som finns i även den frågan. Det hade gett en intressant bild av om det finns stor skillnad mellan biltillverkarna och andra i branschen.

Du har långt ifrån en nykter bild, du tar inte till dig annan information än den som passar.

Ditt "som andra säkert kan se" är ett av de där besserwisser - uttrycken jag pratat om. Andra kan nog även se de saker du vägrar se.
2016 är det Kina som är klart före Europa och USA, dels väldigt långt före till andelen elbilar, men även procentmässigt.
Vissa enstaka länder ligger före Kina ja, men kollar vi globalt och jämför t.ex Europa och Kina är dom före, och växer snabbt. Ditt sätt att vägra greppa det och bara tolka siffrorna på det sätt som ger dig rätt är då trist för diskussionen. Att du helt struntar i att jag ger dig fakta och siffror som stödjer det jag säger och försöker trixa bort det är bedrövligt.

Även siffrorna från Californien visar på liknande siffror (tror det var 97% hemmaladdning där.) Det är inte missvisande siffror. Om man bara kan fixa hemmaladdning eller laddning vid sin arbetsplats, vilket inte är en stor infrastrukturutmaning, får alla idag 15-35 nya mil varje dag.
Det vet både du och jag är mer än vad de flesta kör varje dag, och vi kan alltså med rätt stor säkerhet säga att den absoluta största delen laddning sker som långsamladdning när bilarna ändå står parkerade.

Jag har tydligt förklarat varför jag sätter frågetecken kring den del av undersökningen som berör osäkerheten kring elbilar och att den skulle kunna bero på att t.ex underleverantör har mindre tro på det. Jag har fått återuppta det flera gånger för dig.
Och att jag ställer mig frågan eftersom jag samtidigt ser att väldigt många tillverkare nu satsar mycket stora pengar på batteritillverkning och elbilsutveckling. Det går lite emot siffrorna och det hade varit intressant att se om man kunde se någon skillnad i de olika grupperna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fisch skrev:https://branschaktuellt.se/energi/13667 ... xportsucce
"Detta innebär exempelvis att värmen lagras i någon form av fasomvandlingsmaterial. Genom att uppnå en strukturomvandling i materialet kan värmen användas vid ett senare tillfälle, likt de produkter som fungerar som handvärmare där värmen aktiveras genom att klämma på värmaren."

Någon som orkar räkna på hur stor "handvärmare" som behövs för att sommarens el skall räcka till att värma mitt hus över en smällkall vinter och dessutom lagra så mycket värme att det kan driva en stirlingmotor som driver en generator som laddar ett batteri som driver min bil över vintern.

Vad behöver jag stacka upp hemma 1 m3 , 10 m3, 10.000 m3 handvärmare ??? om det ska räcka till el-bilen, uppvärmningen, hushålls-elen och vad som går åt i vår lilla jordbruksenhet.

Ett snabbt överslag ger att jag skulle behöva ca 500.000 kg "handvärmare" hemma för att det skulle funka för oss.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20

Tror termisk lagring mest ska ses som ett vettigt sätt att lagra solenergin och slå ut användningen över dygnet.
Användarvisningsbild
av Fisch
Det handlar inte enbart om energilager. Förbrukningsflexibilitet är också en tänkbar metod. Tyvärr en är bieffekt att stora svängningar i nätet löser nätets reläskydd vilket då betyder strömavbrott.
av andersuw
joel80 skrev:Du vägrar ju förstå vad jag skriver... Jag vill inte ha icke anonymiserad data, jag vill se exakt den data dom har med uppdelning på grupperna som finns i även den frågan. Det hade gett en intressant bild av om det finns stor skillnad mellan biltillverkarna och andra i branschen.
...
Jag har tydligt förklarat varför jag sätter frågetecken kring den del av undersökningen som berör osäkerheten kring elbilar och att den skulle kunna bero på att t.ex underleverantör har mindre tro på det. Jag har fått återuppta det flera gånger för dig.
Och att jag ställer mig frågan eftersom jag samtidigt ser att väldigt många tillverkare nu satsar mycket stora pengar på batteritillverkning och elbilsutveckling. Det går lite emot siffrorna och det hade varit intressant att se om man kunde se någon skillnad i de olika grupperna.
Jag har redan två gånger om (här och här) tillmötesgått ditt önskemål om att få se hur den grupp du tillmäter störst vikt, beslutsfattare inom biltillverkning, skiljer sig från undersökningsurvalet i sin helhet när det gäller synen på batteribilar och bränslecellsbilar. Låt mig försöka en tredje gång:

"[S]killnaden mellan biltillverkare och underleverantörer [är] i praktiken av ringa betydelse för surveyresultaten. Tittar man enbart på gruppen tillverkare instämmer 60 procent i skepsisen mot batteribilar medan 23 procent håller emot. Vad beträffar bränslecellsbilar som det verkliga genombrottet för elektrisk mobilitet är hela 82 procent av tillverkarna positiva och bara sex procent skeptiska."

Hur resultaten för undersökningsurvalet som helhet ser ut framgår av mitt första inlägg om undersökningen här.
joel80 skrev:Ditt "som andra säkert kan se" är ett av de där besserwisser - uttrycken jag pratat om. Andra kan nog även se de saker du vägrar se.
2016 är det Kina som är klart före Europa och USA, dels väldigt långt före till andelen elbilar, men även procentmässigt.
Vissa enstaka länder ligger före Kina ja, men kollar vi globalt och jämför t.ex Europa och Kina är dom före, och växer snabbt. Ditt sätt att vägra greppa det och bara tolka siffrorna på det sätt som ger dig rätt är då trist för diskussionen. Att du helt struntar i att jag ger dig fakta och siffror som stödjer det jag säger och försöker trixa bort det är bedrövligt.
Jag har redan flera gånger om (här, här och här), med hjälp av data om marknadsandelar från Wikipedia, visat att du hade fel när du påstod att Kina ligger några år före "oss" och att du också hade fel när du påstod att jag länkat till flera år gamla uppgifter. I själva verket sträcker sig de resultat jag länkade till längre fram i tiden (juli 2017) än vad som är relevant med avseende på surveyundersökningen (som genomfördes i september-oktober 2016). Om man med "oss" menar Sverige har vi hela tiden legat före Kina. Om man med "oss" menar länder i Europa finns det ett tiotal som ligger före Kina. Om man med "oss" menar hela EU plus Norge och Schweiz låg "vi" 2016 på samma nivå som Kina och dessförinnan före.

Den här gången lägger jag för säkerhets skull in den tabell rörande marknadsandelar som jag tidigare bara länkat till i förhoppning om att det skulle vara tillräckligt:
Electric car sales by country - Wiki.jpg
Electric car sales by country - Wiki.jpg (285.4 KiB) Visad 837 gånger
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_ ... by_country
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är imponerande att ni "orkar" bolla denna fråga fram och åter, utan att bli överens om något. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Det är inte svårt Anders:
https://cleantechnica.com/2017/01/25/ch ... ean-sales/
Overall, China’s plug-in market share rose to a record 1.45%, above the USA (0.8%) and Europe (1.3%).
1,45% är mer än både 0,8% och 1,3%.
1,45% i Kina innebär 40% av världsmarknaden. Kina ökar också snabbare än Europa.

Du kan envisas med dina länkar bäst du vill. Jag jämförde från början med Europa och USA, och förtydligade det för dig i andra inlägget då du trodde jag menade per land. Så du har alltså helt fel när du motsätter de uppgifter jag skev först om att Kina ligger före. I undersökningen du länkade till var datat inte uppdelat på länder utan dom klumpade ihop Europa till en och USA till en... och sen Kina då där datat visade en rätt annorlunda inställning, vilket jag gav en möjlig förklaring till med att det kan ha att göra med att dom ligger före oss (i Europa).

Om du kan få fram hur specifika företagsledare i Sverige, Norge eller Nederländerna ställer sig i frågan blir din vilja av att jämföra per land intressant. Men nu ger det ingenting eftersom undersökningen och siffrorna vi diskuterade inte var per land.
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 164
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]