Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har hört att S80, V70.. årmodell 99-02 gasspjäll felet är inte längre reparerats i garantin. Är det faktiskt så? Det verkar vara ganska problematisk sak för volvo organisation med både imago och service/information synpunkt. Finns det någon meddelande om saken? I volvosiderna fanns det tidigare en annons om detta problemet men efter sidorna nyades, ingen info är där om etm felet.
av Frigge
Emissionsgarantin 5år/8000 mil. Det är det enda som finns i garantiväg.
Goodwill beslutar Återförsäljarna själva om. Goodwill får du endast om du är en trogen kund med fullstämplad servicebok från Auktoriserad Volvoverkstad. Även Goodwill har ju en milbegränsning och års begränsning.

/Fredrik
av Matthias
undrar om vad är milar/års som goodwill har detta begränsning?

Och hur vet du att detta 5år/8000 mil är fortvarande volvo garanti?

[quote="Frigge"]Emissionsgarantin 5år/8000 mil. Det är det enda som finns i garantiväg.
Goodwill beslutar Återförsäljarna själva om. Goodwill får du endast om du är en trogen kund med fullstämplad servicebok från Auktoriserad Volvoverkstad. Även Goodwill har ju en milbegränsning och års begränsning.

/Fredrik[/quote]
av Frigge
Matthias skrev:undrar om vad är milar/års som goodwill har detta begränsning?

Frigge skrev:Emissionsgarantin 5år/8000 mil. Det är det enda som finns i garantiväg.

/Fredrik

5år/8000 mil är emissionsgaranti,finns på alla Volvo/Renault bilar.

Goodwill är Goodwill, det är i teorin obegränsat men som sagt, det krävs en del för att uppfylla det.

/Fredrik
av Matthias
Jag undrar om emissiongaranti är fortvarande okei heller, därför att där finns inte ännu någon meddelande om saken på volvosidorna. Den här texten var där tidigare:

http://www.volvocars.se/FinancialServices/Info_ETM.htm
`Angående problem med krånglande gasspjäll (ETM)
Det har under senaste tiden framförts uppgifter i media om att Volvobilar av modellerna S60, S80, S70,V70 samt XC70 byggda i perioden 1999 till och med 2001 kan drabbas av fel på det som kallas ETM, Electronic Throttle Module, d v s spjällhuset. Problemet är inte generellt, men kan om det uppstår påverka avgasreningen och bilens körbarhet.

Har du frågor om detta och känner oro över hur din bil fungerar, vill vi uppmana dig att kontakta KUNDRELATIONSANSVARIG hos din ordinarie Volvoverkstad för att få detaljerad information.
Hitta din närmaste Volvoverkstad´

En kille påstor att, på verstaden sade de att där finns inte någon garanti ännu.

[quote="Frigge"][quote="Matthias"]undrar om vad är milar/års som goodwill har detta begränsning?

[quote="Frigge"]Emissionsgarantin 5år/8000 mil. Det är det enda som finns i garantiväg.

/Fredrik[/quote][/quote]

5år/8000 mil är emissionsgaranti,finns på alla Volvo/Renault bilar.

Goodwill är Goodwill, det är i teorin obegränsat men som sagt, det krävs en del för att uppfylla det.

/Fredrik[/quote]
Användarvisningsbild
av CarMan
dom släppte ju en mjukvara i början på sommaren som skå förebyga & i dom flästa fall åtgärda gas spjälls fel.
så behovet av att byta är ju inte lika stort längre
Användarvisningsbild
av CarMan
Matthias skrev:otroligt att mjukvara kan handla mekanisk problemet? Och kan man få mjukvara update utan extra kostnader?

http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html

CarMan skrev:dom släppte ju en mjukvara i början på sommaren som skå förebyga & i dom flästa fall åtgärda gas spjälls fel.
så behovet av att byta är ju inte lika stort längre
det finns ju flera olika fel som den här enheten råkar ut för,
visa saker löser mjukvaren enklt, andrasaker kan mjukvara se till att dom aldrig inträffar, men vist fins det fel som mjukvaran inte komar att klara av. Har det gått förlångt så hjälper ju inte dom förebygande åtgärderna.
av apan_jocko
Intressant, finns det en mjukvaruppdatering för detta ?

Kanske är läga att åka in och få en uppgradering - går det att få allt som finns tillgängligt eller är det bara onödigt ?

/ aj
av Matthias
är nyttigt att uppgradera även om inget problem finns (innan felet existerar). Varför finns det inte någon meddelande om ny mjukvara? Och vem betalar det?

[quote="apan_jocko"]Intressant, finns det en mjukvaruppdatering för detta ?

Kanske är läga att åka in och få en uppgradering - går det att få allt som finns tillgängligt eller är det bara onödigt ?

/ aj[/quote]
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]