Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Barrybbq
Har en V70 D5 som är väldigt svårstartad när den är halvvarm. Kommer jag ut på morgonen och bilen har stått över natten startar den inom 2 sekunder och samma sak efter kortare stopp med varm motor. Har bilen stått i ca 15 till 45 min kan man få kirra på starten i mer än 40 sek. Brukar starta precis när man tänker ge upp. Har flödeskontrollerat spridare och konstaterat att det kommer lika mycket från samtliga spridare och det borde innebära att felet inte ligger där och då brukar det vara svårstartat vid kall motor. Det känns som att den inte vill tända. Är det någon som har några ideer om vad det kan vara för fel. Är inte så hemma på dieselmotorer och detta felet börjar gå mig på nerverna.
Senast redigerad av 1 Barrybbq, redigerad totalt 0 gånger.
av Barrybbq
Kompet är jämnt på alla 5 cylindrar och jag tycker att det var problemet då borde vara svårast att starta den kall. Ang luft så borde det visa sig även vid varm och kall motor eller är jag helt ute och reser. Bilen går jättebra när den väl är igång. Jämnt, rappt och snålt.
av Triad
Har du kollat egr? Visserligen ska du inte ha åter cirkulation när motorn är kall, men sporadiska hängningar kan te sig lustigt.
av Barrybbq
En liten uppdatering. Kopplade in Dice idag och sökte felkoder och fick följande "372:CEM 6C48 Transponder felaktig signal" På de senaste 1000 startförsöken har denna felkoden kommit ca 300ggr enligt Vida och Dice. Tolkar det som att CEM inte avkodar nyckeln som den ska och immobilisern stryper bränsletillförslen. Detta stämmer på något sätt in på vissa av mina tankar om att den inte får bränsle. Borde ju ryka ganska svart om den har gått ett tag på starten och tryckt in bränsle i cylindrarna innan den startar. Kan ha fel men jag har inte någon erfarenhet av dieselmotorer. Några förslag om vad jag kan göra härnäst och gärna rättelser om jag är helt ute och cyklar.
av mbc
Barrybbq skrev:En liten uppdatering. Kopplade in Dice idag och sökte felkoder och fick följande "372:CEM 6C48 Transponder felaktig signal" På de senaste 1000 startförsöken har denna felkoden kommit ca 300ggr enligt Vida och Dice. Tolkar det som att CEM inte avkodar nyckeln som den ska och immobilisern stryper bränsletillförslen. Detta stämmer på något sätt in på vissa av mina tankar om att den inte får bränsle. Borde ju ryka ganska svart om den har gått ett tag på starten och tryckt in bränsle i cylindrarna innan den startar. Kan ha fel men jag har inte någon erfarenhet av dieselmotorer. Några förslag om vad jag kan göra härnäst och gärna rättelser om jag är helt ute och cyklar.
Startmotorn går inte runt om startspärren går in.
av Barrybbq
Joakim1972 skrev:Kolla spridarna. Tar Max 30min att kolla
Hur kollar jag om en spridare hängt sig i öppet läge på ett enkelt sätt?
Bensinpriser v2

Womens From Your City - No Selfie - Anonymous Casu[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?