Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mtk
#56009
Har en S60 -01 som jag fått ett märkligt fel på.
när man stänger av bilen hörs ett snabbt tickande ljud som kommer från motor rummet, jag kan lockalisera det till någonstans i närheten av generatorn, efter någon minut blir tickandet långsammare ca 1 sekund mellan tickningarna det har nu tickat i två dygn. det verkar ha något att göra med belysningen inne i kupen för så fort som man öppnar dörren så att innerbelysningen tänds så blir tickandet snabbare igen för att när innerbelysningen släckts åter bli långsammare efter någon minut.om jag tar ur säkringen till innerbelysningen tystnar tickandet. är det någon som har någon erfarenhet av detta fel?

/MTK
Användarvisningsbild
av elmuppo
#56029
mtk skrev:Har en S60 -01 som jag fått ett märkligt fel på.
när man stänger av bilen hörs ett snabbt tickande ljud som kommer från motor rummet, jag kan lockalisera det till någonstans i närheten av generatorn, efter någon minut blir tickandet långsammare ca 1 sekund mellan tickningarna det har nu tickat i två dygn. det verkar ha något att göra med belysningen inne i kupen för så fort som man öppnar dörren så att innerbelysningen tänds så blir tickandet snabbare igen för att när innerbelysningen släckts åter bli långsammare efter någon minut.om jag tar ur säkringen till innerbelysningen tystnar tickandet. är det någon som har någon erfarenhet av detta fel?

/MTK
koppla ur batteriet och se om det slutar?
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
#56033
Är det inte magnetkopplingen på AC kompressorn som slår fram & tillbaks??

jag har sett det på några bilar, fast motor och allt är avstängt.

Vet dock inte i dagsläget vad det beror på :???:

Titta om det är det, det går att se med blotta ögat.
av mtk
#56189
Tack för tipset men tyvärr verkar det inte som att det är magnetkopplingen. jag försökte lokalisera ljudet lite närmare och det verkar som att det kommer i närheten av spolarvätske behållaren.och det blir tyst när jag tar ur säkring nr28 (roof lamps,courtesy lamps,UEM garage door opener)

/MTK
av Nicce
#1317754
Hej!

Läänge sen denna fråga kom upp, men nu har jag fått exakt samma fel och undrar vad lösningen är??? Blir galen. Har dragit ut nr 28 nu som styr innerbelysningen samt UEM. Tacksam för svar.

Mvh
av halvgute57
#1317781
Larmsirenen sitter i höger hjulhus fram,är den paj så kan den ticka eller falsklarma..
Säkring till denna finns vid vänster a-stolpe.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1317787
Testa om sirenen är OK, genom att larma bilen, och efter ett tag låsa upp den med den fysiska nyckeln – Då ska larmet gå. (om bilen har siren/larm förstås)

EDIT: halvgute57 var snabbare ;)

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]