Sida 1 av 1

Sänkning av V70N AWD 04?

Postat: tor 17 aug 2006, 22:20
av Jimmy Svensson
Hej
Någon som vet hur mycket svårare det är att sänka en AWD mot en ”vanlig”
Tänker på hur man gör där bak….om man får plocka ner hela bakvagnen?
Med vänlig hälsning Jimmy

Postat: tor 17 aug 2006, 23:09
av _Rick_
så länge den inte har aut nivåreglering så är det busenkelt.

Bakre fjädrarna sitter ihop med fjädern som en enhet. Så man tar bort fjäder, dämpare först och sen mekar man på bänken och sätter ihop dem igen. Dock så måste man ha ett spännband för att dra ihop bärarmarna så man får dit de nedre fästena.

Postat: mån 21 aug 2006, 23:05
av Jimmy Svensson
_Rick_ skrev:så länge den inte har aut nivåreglering så är det busenkelt.

Bakre fjädrarna sitter ihop med fjädern som en enhet. Så man tar bort fjäder, dämpare först och sen mekar man på bänken och sätter ihop dem igen. Dock så måste man ha ett spännband för att dra ihop bärarmarna så man får dit de nedre fästena.
Ok Tack så mycket Rick
Fattar bara inte varför man måste dra ihop bärarmarna?
Och hur ser man om man har Nivåreglering :?:
MVH Jimmy

Postat: tis 22 aug 2006, 00:34
av _Rick_
när man drar ihop bärarmarna kommer man åt att sätta dit dämparnas nedre fäste.

Nivåregleringsdämpare brukar vara mycket tjockare än standard

Postat: tor 24 aug 2006, 21:35
av Jimmy Svensson
Tack Rick
Måste införskaffa fjädra då :)

Postat: mån 09 okt 2006, 21:36
av JimmyK
_Rick_ skrev:så länge den inte har aut nivåreglering så är det busenkelt.

Bakre fjädrarna sitter ihop med fjädern som en enhet. Så man tar bort fjäder, dämpare först och sen mekar man på bänken och sätter ihop dem igen. Dock så måste man ha ett spännband för att dra ihop bärarmarna så man får dit de nedre fästena.
Behöver man några special verktyg för att byta fjädrar?

Texten nedan står i Volvos manual för byte av fjädrar. Är det något som behövs?

Spänn-ok (art.nr. 999 5659) används vid arbeten
med hjulupphängningen. Det är mycket viktigt att
skruvförbanden till gummibussningarna dras åt i
normalläge, dvs i samma läge som när bilen står
på marken. Med spänn-oken avlastas de ingående
detaljerna i hjulupphängningen vid borttagning och
ditsättning. Verktyget är fastsatt i bakaxeln med fäste
(art.nr. 999 5740B). Detta innebär att stabiliteten på
lyften inte påverkas under arbetet.

Postat: tis 10 okt 2006, 15:37
av _Rick_
Jag använde ett spännband som jag lånade ifrån en lastbil. Tänk på att remmen ifrån spännmekanismen ut till kroken får vara rätt kort. Annars får du inte ihop dem tillräckligt.

Postat: tis 10 okt 2006, 21:05
av JimmyK
_Rick_ skrev:Jag använde ett spännband som jag lånade ifrån en lastbil. Tänk på att remmen ifrån spännmekanismen ut till kroken får vara rätt kort. Annars får du inte ihop dem tillräckligt.
Kan du beskriva hur du gjorde med spännbandet? var du satte det? använde du det endast när du monterade ihop bak eller använde du det även vid nedmonteringen av fjädern. Har du lite bilder på monteringen?


//Jimmy