Sida 1 av 2
Byta från 5växlad till 6växlad låda S60 T5 -04
Postat: mån 23 sep 2013, 02:25
av Knatch
Hej!
Jag har en T5a med cirka 400hk och den toppar runt 300km/h mätt med gps.
Problemet jag har är att den varvar lite på maxgränsen i den hastigheten och undrar därför om jag kan köpa en 6växlad låda som sitter på R varianten och slänga i?
Borde få ner förbrukningen något i vanlig marschfart på 120kmh samt att det vore kul att ha nåt o pilla med :)
Hittade en R-låda för cirka 15 k som har gått 6000min . Och min 16000mil låda borde jag få nån slant för då den är fräsch och totalrenoverad och oljebytena på den lådan har jag skött och bytt med varje service (varannan månad ungefär).
Någon som kan förklara för mig lite utförligt varför det inte skulle gå om det nu inte gör det samt hur mycket det skiljer i varvtal vil 130kmh på en vanlig 5växlad t5a och en 6växlad s60R.
Re: Byta från 5växlad till 6växlad låda S60 T5 -04
Postat: tis 24 sep 2013, 21:07
av basberoende
Om du vill ha ner varvtalet ska du ju ha tag i en diesellåda. På min d5 ligger jag på 1600 rpm i 90 km/h på 6:an. Dock så drar det med sig mer då det är grövre drivaxlar osv.
Re: Byta från 5växlad till 6växlad låda S60 T5 -04
Postat: tis 24 dec 2013, 15:57
av Knatch
Det är väl inte lådan som avgör det?
Re: Byta från 5växlad till 6växlad låda S60 T5 -04
Postat: ons 25 dec 2013, 08:16
av basberoende
vilket är det som lådan inte avgör menar du?
Re: Byta från 5växlad till 6växlad låda S60 T5 -04
Postat: ons 25 dec 2013, 08:38
av nissesvolvo
Det är skillnad på varvtalet på en bensinare jämfört med en diesel. Dieslar varvar lägre.
Re: Byta från 5växlad till 6växlad låda S60 T5 -04
Postat: ons 25 dec 2013, 09:33
av milktrucker
M56, dvs manuell tvärställd 5-växlad kom 92 till 850-serien och var i bruk t o m P2-plattans sista bilar(xc90 undantaget), men finns också som M56H med högre utväxling.
M56H användes till 850 T5, V70 T5(1997-2000) samt till TDI av båda plattformarna vill jag minnas.
Vilken som sitter i aktuell bil kan jag inte svara på.
Om din s60 har M56 så passar antagligen M56H som handen i hansken.
M66, den 6-växlade finns bara i ett utförande vad jag vet, och används bara till motorer med högt vridmoment, dvs 400 Nm i D5 och B5254TR samt i 2.4D med 350? Nm.
Re: Byta från 5växlad till 6växlad låda S60 T5 -04
Postat: ons 25 dec 2013, 11:18
av Jago
Re: Byta från 5växlad till 6växlad låda S60 T5 -04
Postat: ons 25 dec 2013, 19:16
av Perra83
Minns att det var nån på nå forum som bytte låda till en M66. Detta va på en V70 T5 typ 99 el 00. Den varvade självklart mycket mindre på sexan mot en M56 på femma.
Re: Byta från 5växlad till 6växlad låda S60 T5 -04
Postat: ons 25 dec 2013, 21:38
av basberoende
milktrucker skrev:M56, dvs manuell tvärställd 5-växlad kom 92 till 850-serien och var i bruk t o m P2-plattans sista bilar(xc90 undantaget), men finns också som M56H med högre utväxling.
M56H användes till 850 T5, V70 T5(1997-2000) samt till TDI av båda plattformarna vill jag minnas.
Vilken som sitter i aktuell bil kan jag inte svara på.
Om din s60 har M56 så passar antagligen M56H som handen i hansken.
M66, den 6-växlade finns bara i ett utförande vad jag vet, och används bara till motorer med högt vridmoment, dvs 400 Nm i D5 och B5254TR samt i 2.4D med 350? Nm.
Jag är rätt säker på att det finns olika M66 med, iaf när det gäller awd. När min låda rasade fick vi tag i en M66 awd, men den passade inte på min bil då det var betydligt klenare drivaxlar som den lådan var gjord för. När vi undersökte lådan kom den från en bensin variant, jag har d5.
En kompis hade en 5 växlad låda på sin d5, hans 5:e växel motsvarade 5:an på min bil. Dvs samma hastighet på samma varvtal, då blir ju 6:an ren sparväxel ;)
Re: Byta från 5växlad till 6växlad låda S60 T5 -04
Postat: ons 24 dec 2014, 06:18
av Knatch
basberoende skrev:milktrucker skrev:M56, dvs manuell tvärställd 5-växlad kom 92 till 850-serien och var i bruk t o m P2-plattans sista bilar(xc90 undantaget), men finns också som M56H med högre utväxling.
M56H användes till 850 T5, V70 T5(1997-2000) samt till TDI av båda plattformarna vill jag minnas.
Vilken som sitter i aktuell bil kan jag inte svara på.
Om din s60 har M56 så passar antagligen M56H som handen i hansken.
M66, den 6-växlade finns bara i ett utförande vad jag vet, och används bara till motorer med högt vridmoment, dvs 400 Nm i D5 och B5254TR samt i 2.4D med 350? Nm.
Jag är rätt säker på att det finns olika M66 med, iaf när det gäller awd. När min låda rasade fick vi tag i en M66 awd, men den passade inte på min bil då det var betydligt klenare drivaxlar som den lådan var gjord för. När vi undersökte lådan kom den från en bensin variant, jag har d5.
En kompis hade en 5 växlad låda på sin d5, hans 5:e växel motsvarade 5:an på min bil. Dvs samma hastighet på samma varvtal, då blir ju 6:an ren sparväxel ;)
Vad säger bilprovningen om bytet då? Om inte dom gnäller så kommer jag att byta låda under våren.