Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Var på Volvo och läste av koder igen ECM 2505 bränsletryck för lågt. Ska byta filter. Vart en gul symbol i Volvos prog. Sedan har jag en annan kod som jag inte hittar så mycket info om och den har jag inte haft innan och det är ECM 5340 kommunikationsfel med CEM-kommunikationsfel står det.

Kan CEM 5340 bero på taskigt batteri? Mitt batteri är 11 år gammalt orginal.

Den sistnämnda betyder vad? Kan den påverka mitt bränsletryck och att jag fick TCM002f lock up ur eller slirar. Idag fanns det ingen felkod på TCM.
Volvo V70 D5 2002 aut 30000 mil.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag har också CEM-!D04 Programvara felaktig signal. Kan det bero på att min är BSR.chippad? Den är funnen icke aktiv iaf. Sedan hade jag fel på spegelmotor signal saknas men båda mina sidospeglar funkar motorerna i.
av Volvouser
Detta är den info jag kan hitta...

CEM-1D04 ECM, programvara. Felaktig signal. Permanent fel
Felkodsinformation
Villkor
Om styrenheten registrerar en felaktig eller förändrad programvara i motorstyrenheten (ECM) sätts felkod CEM-1D04.
Ersättningsvärde
Inga
Felorsak
Fel mjukvaruchecksumma.
Felsymptom
-

ECM-5340 Kommunikationsfel med CEM. Kommunikationsfel
Felkodsinformation ECM-5340
Villkor
Styrenheten kommunicerar med varandra i ett nätverk via ett standardiserat seriellt komunikationssätt, CAN (Controler Area Network) för utbyte av information.
Om motorstyrenheten registrerar ett fel i sin kommunikation med centrala elektronikstyrenheten (CEM), sätts felkod ECM-5340.
Felkoden kan också sättas som en följdfelskod om felkoder är satta i centrala elektronikstyrenheten (CEM).
Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Avbrott på CAN-ledningarna.
Felkoder i centrala elektronikstyrenheten (CEM).
Den centrala elektronikstyrenheten (CEM) är felaktig.
Felsymptom
Inget.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Avbrott i kabel verkar ju inte så troligt men defekt CEM kan det ju vara. Får läsa av om någon månad och se om det återkommer. All el funkar ju förutom att radion byter kanal automatiskt samt helljusindikeringen inte alltid funkar men det beror på min DIM. Kan man på något sät mäta CEM för att se om den är paj? Vart sitter denna modul? Kan ett gammalt batteri läs 11 år ge konstiga felkoder?
OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]