Sida 1 av 2

Drar ur batteriet

Postat: sön 26 maj 2013, 19:33
av jonro3
Hej!

Min svärfar har en S80T som har ett problem med att batteriet blir utladdat när bilen står över natten.

BAtteriet sitter bak i bilen och när jag mäter så drar det ca: 6A när bilen är avstängd och inget är påslaget. Från batteriet går det några olika kablar, den ena går frammåt i bilen och när jag tar bort den så försvinner strömuttaget.

Är det någon som haft liknande problem, eller är det något standardproblem?

Mvh Roger

Re: Drar ur batteriet

Postat: sön 26 maj 2013, 20:08
av tomsa
Tog du bort den som matar framåt förstår jag att förbrukningen försvann Rätt mycket ligger på den. :D
Men då vet du iallafall att felet ligger i den riktningen gissningsvis.
Gör samma mätning men plocka säkringar i instrumentpanelen en efter en så kommer du närmare och närmare felkällan.
Extraljus?
Egeninkopplad stereo?
Började bara huxflux?

Re: Drar ur batteriet

Postat: sön 26 maj 2013, 20:34
av d98josu
6A x 12V = 96 Watt. Ungefär som att ha båda halvljusen på konstant. Du borde kunna känna dig framtill vad som är varmt. Detta är väl att betrakta som kortslutning nånstans.

Re: Drar ur batteriet

Postat: sön 26 maj 2013, 21:27
av Vojje
d98josu skrev:6A x 12V = 96 Watt.
:-)-)
:lol:

Re: Drar ur batteriet

Postat: sön 26 maj 2013, 21:56
av Xuri
OM du ska ampere mäta förbrukningen så ska du stänga av alla förbrukare.

stänga alla dörrar.

Öppna bagageluckan, koppla ampermätaren i serie med batteri + batterikabeln.

ta en skruvmejsel å mekaniskt för låskistan på bagageluckan till låst läge.

då tror bilen alla dörrar är låsta, efter dettta larmar du bilen så den låser allting.
du väntar sedan i ca 20-30 min å kollar på amperemätaren vad de står på.

de tar tid för bilen å söva alla styrenheter osv innan detta är gjort så vet du inte hur mycke tjuvström den drar.

När du gjorde denna mätningen så återkommer du med resultat för först då är de intressant å man vet hur mycke den drar.

har för mig max 20mA är godkänt, efter 20-30min när allting i bilen sover, drar den mer än så är något fel.

Re: Drar ur batteriet

Postat: sön 26 maj 2013, 22:03
av wissel
Vojje skrev:
d98josu skrev:6A x 12V = 96 Watt.
:-)-)
:lol:
men men men Voje, vaffö vaffö vaffö håller du på så här ???????
Om du inte tillför nå´t, så " shut the fuck up "
Okej..... :-)-)

Re: Drar ur batteriet

Postat: sön 26 maj 2013, 22:27
av tomsa
Xuri skrev:OM du ska ampere mäta förbrukningen så ska du stänga av alla förbrukare.

stänga alla dörrar.

Öppna bagageluckan, koppla ampermätaren i serie med batteri + batterikabeln.

ta en skruvmejsel å mekaniskt för låskistan på bagageluckan till låst läge.

då tror bilen alla dörrar är låsta, efter dettta larmar du bilen så den låser allting.
du väntar sedan i ca 20-30 min å kollar på amperemätaren vad de står på.

de tar tid för bilen å söva alla styrenheter osv innan detta är gjort så vet du inte hur mycke tjuvström den drar.

När du gjorde denna mätningen så återkommer du med resultat för först då är de intressant å man vet hur mycke den drar.

har för mig max 20mA är godkänt, efter 20-30min när allting i bilen sover, drar den mer än så är något fel.
Nu förutsatte jag att han redan var i det läget med tanke på :
jonro3 skrev: ..... drar det ca: 6A när bilen är avstängd och inget är påslaget. ....

Mvh Roger

Re: Drar ur batteriet

Postat: sön 26 maj 2013, 22:27
av Vojje
Det är generatorn som drar ur batteriet. Koppla bort laddningskabeln och mät.
Wissel, 12X6=72 Trodde att du var gammal nog att kunna 12:ans tabell

Re: Drar ur batteriet

Postat: sön 26 maj 2013, 22:29
av tomsa
wissel skrev:
Vojje skrev:
d98josu skrev:6A x 12V = 96 Watt.
:-)-)
:lol:
men men men Voje, vaffö vaffö vaffö håller du på så här ???????
Om du inte tillför nå´t, så " shut the fuck up "
Okej..... :-)-)
Han kanske menade att fingrarna hade halkat omkring på miniräknaren?

Re: Drar ur batteriet

Postat: sön 26 maj 2013, 22:36
av Xuri
tomsa skrev:
Xuri skrev:OM du ska ampere mäta förbrukningen så ska du stänga av alla förbrukare.

stänga alla dörrar.

Öppna bagageluckan, koppla ampermätaren i serie med batteri + batterikabeln.

ta en skruvmejsel å mekaniskt för låskistan på bagageluckan till låst läge.

då tror bilen alla dörrar är låsta, efter dettta larmar du bilen så den låser allting.
du väntar sedan i ca 20-30 min å kollar på amperemätaren vad de står på.

de tar tid för bilen å söva alla styrenheter osv innan detta är gjort så vet du inte hur mycke tjuvström den drar.

När du gjorde denna mätningen så återkommer du med resultat för först då är de intressant å man vet hur mycke den drar.

har för mig max 20mA är godkänt, efter 20-30min när allting i bilen sover, drar den mer än så är något fel.
Nu förutsatte jag att han redan var i det läget med tanke på :
jonro3 skrev: ..... drar det ca: 6A när bilen är avstängd och inget är påslaget. ....

Mvh Roger
de står ingenting om att bilen är låst eller i sömnläge så jag förutsatte inte de :P
dom flesta vet inte de, lika bra å skriva för mycket.
så länge bilen inte är i rätt läge kan vi sitta å gissa hur mycket som helst.

Mvh Jens