Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
Lite bakgrund... Köpte V70in i september ifjol och då var det inga vibrationer. Efter ca 1månad fick jag lite små vibrationer i bilen, tänkte att jag kanske tappat nån vikt eller i värsta fall kört fälgarna skeva. Bytte till vinterdäck då det ändå var läge för detta då och vibrationerna försvann.
När jag nu monterat sommardäcken igen så har jag fått tillbaka vibrationerna, det måste ju vara hjulen det är fel på tänker man.
Var in till däckfirman igår och balanserade om alla hjul. Stod även och kollade när han körde dom i balanseringsmaskinen ifall dom skulle vara ovala, inte märkbart. Har haft fälgar förr som varit ganska skeva som gått att balansera bort det.
När jag åkte från däckfirman upplevde jag först som att allt var okej, men efter ett tag kände jag små vibrationer, mindre än tidigare. Tänkte att det kan ju vara för att man sitter och tänker på det hela tiden som man uppfattar minst skakning.
Nu imorse tyckte jag att vibrationerna var värre igen men blev mindre eftersom jag körde en bit.

De funderingar som snurrar i min skalle är:
1. Kan det vara något annat än hjulen men man märker det bara med sommardäck (225/40-18) och inte med vinterdäcken (205/55-16)??

2. Får känslan att det är värst när det är kallt ute och bilen är kall, inbillning? I morse var det +2gr och bilen kallstartades och som sagt upplevde jag att det blev mindre efter 10min. I höstas när jag upptäckte det första gången var det ju också liknande utetemp.

För att beskriva vibrationerna så kan det börja vid 40-50km/h och det eskalerar inte utan kan vibrerar mer och ibland mindre när man ökar farten.
Det jag skulle vilja göra är att prova ett par andra 18" och se om det kvarstår. Slutar det så måste det ju vara mina fälgar. Kvarstår det är ju något annat fel men samtidigt har jag kört 7 månader på 16" utan vibrationer.
av kilowatt
Det verkar ju som om vibrationerna är relaterade till däcken. Prata med däckgubben igen, förklara, be honom att balansera om hjulen en gång till, som en reklamation. Först MED befintliga vikter , för att se huruvida det kan ha blivit något galet. Fram är det verkligen känsligt, 5 grams skillnad är kännbart. När dom balanserdae, provade han balansen efter vikterna satts på? Så att det verkligen var noll??

Fast vid en närmare eftertanke kan det lika gärna vara en länkarm som glappar, men börja med hjulen. Du kan ju även skifta fram-bak.....
av S.t.r.a.n.D
Japp, alla 4 hjulen blev 0 efter montering av vikterna. Jaa, kan ju skifta fram-bak o prova.

Kan det vara så att 16" äter upp vibrationerna från länkarmen så det inte känns då? För den måste ju ha blivit dålig i oktober i så fall då det började och det har inte blivit något värre fram till idag eftersom jag inte märkt något på hela vintern.
av DieselD5
Är det så att du har billiga "kinadäck" på bilen ? Har varit med om att dom kan vara besvärliga att få till balanseringen på. Sedan att dom känns bättre när du kört en stund kan ju bero på att du har lite morgonsula, dvs lite platta, som blir bättre när däcken har rullat en bit. Tror absolut att vibrationerna beror på däcken.
av S.t.r.a.n.D
Trodde jag satt i 3 bar, kontrollerade idag och hade 3,25. Visaren på jobbets kompressor måste visa galet. Tog en annan kompressor och fyllde 3bar och kontrollerade så att det var det. Kan det ha varit orsaken?? Återstår att se.
Larzan skrev:Samma upplevelse här.

Länkarmsgummin totalt slut i fram.
Däckmönster ca 3,5-4,5mm.
Bra däckmönster har jag också. Hade du också så att det inte märktes när du körde med mindre däck?
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]