Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej
För 2 månader sen började det surra i framvagnen. När jag kommer upp till 50 km/h så börjar det ganska starkt nu och det avger konstanta små vibrationer. Bilen drar lite åt höger. När jag svänger tex i 70 km/h svagt åt höger så slutar det helt dock åt andra sidan blir det intensivare. Höger drivknutsmask är lite sprucken vid axeln men när jag svänger fullt åt en och annan sida hörs inga oljud. Bägge styrledar är kass det upptäckte jag. De har glapp! Vad tycker ni? Är det hjullager som har gett sig eller nåt annat?
av dalldall
dom ggr jag bytat hjullager har man kunnat köra typ i 70-90 o svängt fram o tillbaka, då har det malt som tusan i lagren, annars kanske man hör det om man hissar upp bilen o kör den o har nån som lyssnar vid hjulen, annars får man ta av bromsok o lyfta ut drivaxeln o snurra på navet, då lär man känna om det e slut. på dom milen skulle det mycket väl kunna vara slut. eller i väg till närmsta returbilen o skaffa ett beg, tror jag gav 50 eller hundra spänn sist jag var där.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Tack för tips!
Har redan varit på skroten och hittat en Volvo S60 2005 som har gått 15000 mil. Det var redan någon som skruvat loss skivan så jag skruvade av de 4 skruvar och bort med den. Snurrar fint och lätt. 100 spänn kostade, hoppas att den är ok. Men styrledar är slut och de avgen inte sån oljud ellerhur? Kollade igår priset på en styrled! På Mekonomen kostar en ca 650:- men på Biltema 200:-! Hur är det möjligt? Är de styrledar från Biltema värda att köpa???
Användarvisningsbild
av gaggi77
Tack för tips!
Har redan varit på skroten och hittat en Volvo S60 2005 som har gått 15000 mil. Det var redan någon som skruvat loss skivan så jag skruvade av de 4 skruvar och bort med den. Snurrar fint och lätt. 100 spänn kostade, hoppas att den är ok. Men styrledar är slut och de avgen inte sån oljud ellerhur? Kollade igår priset på en styrled! På Mekonomen kostar en ca 650:- men på Biltema 200:-! Hur är det möjligt? Är de styrledar från Biltema värda att köpa???
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Kolla på skruvat/vparts/mekanika, dom säljer ok grejer till lägsta pris. Biltema är ju en chansning, vissa saker är jättebra, vissa borde man skämmas över...

Styrlederna borde inte ge konstanta vibrationer/ ljud, utan de ger snarare sämre känsla och typiskt att bilen drar åt något håll som din gör när hjulen kan vrida sig lite som de vill.
av JohnB
Min S60 hade samma ojud som i mitt fall försvann när jag svängde åt vänster och det var höger hjullager som började bli dåligt. Jag latade mig och bytte till original på verkstad. Är det inte en chansning att skaffa ett beg lager? Som jag förstått det så ska lagret vara totalslut om man kan känna glapp i det och om det är så slut låter det som ett tröskverk inne i bilen när man kör. Fast du kan ju ha flyt och få tag i ett nybytt lager. Min hade rullat strax över 14 när jag bytte. Vad det gäller framvagnsdetaljer så håller jag med ovan att det är rätt varierande kvalitet på prylarna. Jag har haft tur då jag bytte länkarmar på min förra V70 till Biltema och de höll tills jag sålde bilen många tusen mil senare medan andra på forumet torskat vid bes med nybytta länkarmar från Biltema.

/John
Användarvisningsbild
av gaggi77
På skruvat.se står det så här!
För att urskilja vilken sida det är som hjullagret behöver bytas på gör du på följande sätt:
Prova att svänga bilen kraftigt åt ex höger, blir ljudet mer påtaglig vid denna manöver är det motsattsida, alltså vänster sida som hjullagret har gått sönder på!
Men i ditt fall var det inte så. När du svengde till höger så blev ljudet mer påtaglig i högra hjullagret.
Hur ska jag fan veta vilken sida som ska bytas ?:-/
Jag provar lyfta upp bilen och vrida, dra, lysna...
av nissesvolvo
Normalt sett räcker det att hissa upp bilen lite och sedan snurrar man hjulet samtidigt som man håller i stötdämparfjädern. Jämför sedan med andra sidan. Jag kan garantera Dig att om lagret är tillräckligt dåligt så känns det som små vibrationer i fjädern. Går inte att missta sig på.

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]