Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonas7511
Hej ny här på forumet varit inne som gäst många gånger och gillar forumet starkt!
nu till min fråga: vart o köpte en v70 t5 02 på annons (blocket v70 t5 02 reg nr szs513 silvrig i göteborg automat 19 tums fälgar begärt pris 43000kr) vart ute o provkörde bilen i halmstad motorväg allt verkade funka som det sig bör på en son bil på dom milen kom överens med köparen om pris och betalade o tog i hand ! och började köra hem svängde av i laholm och bromsade ner vid korsningen o gick på gasen försiktigt då gick motorvarvet upp till 3000varv och liksom slog i växeln stannade då till vid vägkanten o kliade mig i huvudet ringde upp säljaren som då undrade om jag ville lämna tillbaks bilen eller om jag ville köra till volvo o felsöka då kom vi överens om att jag skulle ta bilen till volvo o felsöka fortsatte färden hem med dessa hugg vid vxl i korsningar o stopp ! Har en bekant som jobbar med volvo bilar som jag ringde på hem vägen han säger att till 95% så är det någon elektonik box som styr växlingarna kostar nånstans 11000kr plus arbete 6000kr ! jag ringer då upp säljaren och berättar detta som inte vill betala detta han säger då att han ska ordna skjuts och köpet ska gå tillbaks skönt känner jag då detta inte känns så kul längre !
Får ett samtal 20 minuter senare då han säger sig inte vilja ta tillbaks bilen !
Det jag undrar är då är det någon som varit och tittat på denna bil som möjligtvis kännt av detta problem med vxl o påtalat detta för säljaren som skulle vilja kontakta mig mvh jonas 0708-875239
av Tim
Det är inte fel på någon elektronik på till växlarna. Jobbar verkligen din kompis på en volvo verkstad och sa han verkligen det? Börja med att läsa ut felkoderna. Gör ett oljebyte i växellådan, spola och skölj ordentligt och uppgradera mjukvaran. Hjälper inte detta så kan det börja bli läge att leta efter en begagnad låda, eller eventuellt byta kontrollpaketet. Men som sagt börja med att läsa ut felkoderna med VIDA !
av jonas7511
Tim skrev:Det är inte fel på någon elektronik på till växlarna. Jobbar verkligen din kompis på en volvo verkstad och sa han verkligen det? Börja med att läsa ut felkoderna. Gör ett oljebyte i växellådan, spola och skölj ordentligt och uppgradera mjukvaran. Hjälper inte detta så kan det börja bli läge att leta efter en begagnad låda, eller eventuellt byta kontrollpaketet. Men som sagt börja med att läsa ut felkoderna med VIDA !
Hej tim jo han jobbar på volvo men däremot har jag nog blandat ihop sakerna mkt möjligt att det var kontroll pkt han pratade och jag sen uppfattat honom fel han sa precis som du att man börjar läsa felkoder osv !

Hjälpen som jag då skulle vilja ha är då om någon varit o tittat o provkört bilen som då märkt av detta fel som jag missat !
Eftersom jag uppenbart blivit lurad så skulle jag vilja kunna styrka att det varit fel på bilen då jag köpt den eftersom säljaren inte varit ute för detta någon gång och inte vet vad jag pratar om !
Vilket jag har svårt o tro på då jag endast kom 2 mil på väg hem när jag köpt bilen innan växlarna började hugga i vid inbromsning o rondellkörning mm!
Användarvisningsbild
av Kaxe
Inget ovanligt fel på dessa automatlådor, har samma fel på min men kan leva med det, dock blir min låda bra efter en längre körning på 30-40 mil och är bra några veckor men sen återkommer detta fel som troligtvis är en solenoid som kärvar i ventilpaketet,läste ett inlägg av en som haft isär ventilpaketet och rengjort solenoiderna och felet försvann efter att han rengjorde dessa, han hade samma symptom på sin låda.
av jonas7511
Ne har förstått de lagt några timmar på o surfat runt på nätet o forskat i det lite surt känns det bara att blivit blåst!
Varit i kontakt med volvo och det blir dyrt o reparera det och det känns inte roligt !
Men har pratat med en jurist som ska hjälpa till så det kommer att lösa sig tråkigt att behöva lägga så mkt energi på det bara...
Brukar ju vara kul när man köpt ny bil nu känns det bara trist men det är bara o spotta i nävarna o jobba lite övertid så man kan betala juristen han tar bara 1750 kr i timmen!
Kan ju bara konstatera att man skulle läst lite mer i skolan i stället för att sovit sig igen alla åren!!
av Tim
I regel är håller dessa automatlådor hur långt som helst sålänge oljan byts när det behövs. Problemet är ju att det inte finns någon rekomenderad intervall på oljebyte, förutom på utryckningsfordon och taxi bilar där oljan byts varje 6000mil. Fanns det ett intervalltillägg på 12 elr. 15000mil så skulle nog 99,9% av alla växellådor vara helt problemfria.
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]