Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Bil V70N 2,4T3 00-a
Idag skulle jag byta kamrem på min motor som är lös, ställer märkningen på dreven som man ska men upptäcker att avgaskammen står ca 1 kugg fel (åt vänster). Är det bara att vrida den så att den står upp till markeringarna igen??

Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av Jackson75
Märkligt att denna fråga förblir obesvarad. Trodde dessa frågor var "piece of cake" på detta forum 8)
av T-rex
Ja just kamaxlar o rem förblir oftast obesvarade på p2 bilarna, kanske beror på, om man gör som någon tipsar om och så blir det fel så skyller dom på personen i fråga.
Sen har vi ju det berömda vvt drevet på dom bilarna som är en riktig procedur att ställa in, kanske lutar åt att jag måste köpa b temas kamaxeltolk o hoppas det hjälper, bara synd om man gör inställningen med tolken och då ändå måste göra någon inställning med vvt:n :shock:
Användarvisningsbild
av Jackson75
T-rex skrev:Ja just kamaxlar o rem förblir oftast obesvarade på p2 bilarna, kanske beror på, om man gör som någon tipsar om och så blir det fel så skyller dom på personen i fråga.
Sen har vi ju det berömda vvt drevet på dom bilarna som är en riktig procedur att ställa in, kanske lutar åt att jag måste köpa b temas kamaxeltolk o hoppas det hjälper, bara synd om man gör inställningen med tolken och då ändå måste göra någon inställning med vvt:n :shock:
Men det måste väl finnas många här på forumet som gör dessa jobb dagligen? Och kan hela proceduren med VVT'n o hela rasket. Sprid ert ljus! :)
av 2444ever
Vill minnas att jag läst i någon tråd att tolkar SKALL användas, går man efter märkningen så lär det bli fel, det är väl om det variabla kamaxeldrev isf. Vet inte hur det är i detta fallet.
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]