Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
#746784
TomasB skrev:har kollat i vida:n nu och där fanns de hur mätvärdet på vevhus venten ska ligga -0,2kpa (eller ännu mera vakuum) med varm motor

Säker på att det ska vara så lite?
-0,2 kpa = -0,002 Bar = inte mycket alls... :shock:
av fremar
#765433
Hur är det med detta på en 2.5T -05, kikade lite Vida och där verkade det som att den banjonippeln var allt som skulle göras rent vid 18k mil servicen. Enligt instruktionerna där verkade det som att servopump och generator skulle tas bort för att komma åt, behövs det eller räcker det med generatorn?

På 855:an kommer jag ihåg att jag plockade lös insug, bytte alla slangar och gjorde rent eller bytte oljefällan. Behöver man inte göra detta på V70N? Tror att det är en spricka eller något hål i slangen som går från ventilkåpan ner till oljefällan då det har fuktat ut lite olja på den så den behöver ju byta oavsett och då måste insuget ner ändå kanske?
Användarvisningsbild
av Jackson75
#765463
fremar skrev:Hur är det med detta på en 2.5T -05, kikade lite Vida och där verkade det som att den banjonippeln var allt som skulle göras rent vid 18k mil servicen. Enligt instruktionerna där verkade det som att servopump och generator skulle tas bort för att komma åt, behövs det eller räcker det med generatorn?

På 855:an kommer jag ihåg att jag plockade lös insug, bytte alla slangar och gjorde rent eller bytte oljefällan. Behöver man inte göra detta på V70N? Tror att det är en spricka eller något hål i slangen som går från ventilkåpan ner till oljefällan då det har fuktat ut lite olja på den så den behöver ju byta oavsett och då måste insuget ner ändå kanske?
Jag har hört folk byta den slangen, som för övrigt är ett vanligt fel att den spricker, utan att plocka ner insuget, så förhoppningsvis dyker det upp tips här hur dem utförde arbetet.
av fremar
#765528
Jackson75 skrev:Jag har hört folk byta den slangen, som för övrigt är ett vanligt fel att den spricker, utan att plocka ner insuget, så förhoppningsvis dyker det upp tips här hur dem utförde arbetet.
Tittade mer noga på det nu när jag byter olja på bilen och den slangen är inte bara sprucken utan den är helt av precis bakom/under spridarkåpan. Vad resulterar det i om den slangen är helt av, förutom att det verkar komma ut lite olja där?
Användarvisningsbild
av Jackson75
#765538
Om jag inte minns fel så påverkas vevhusventilation och utsläpp.
Användarvisningsbild
av Magnus308
#765561
fremar skrev:Hur är det med detta på en 2.5T -05, kikade lite Vida och där verkade det som att den banjonippeln var allt som skulle göras rent vid 18k mil servicen. Enligt instruktionerna där verkade det som att servopump och generator skulle tas bort för att komma åt, behövs det eller räcker det med generatorn?

På 855:an kommer jag ihåg att jag plockade lös insug, bytte alla slangar och gjorde rent eller bytte oljefällan. Behöver man inte göra detta på V70N? Tror att det är en spricka eller något hål i slangen som går från ventilkåpan ner till oljefällan då det har fuktat ut lite olja på den så den behöver ju byta oavsett och då måste insuget ner ändå kanske?

Jag har en likadan bil som du och jag har bytt slangen du nämner utan att ta bort något annat än plastkåpan över tändspolarna.
Antagligen så har du den gamla modellen av slang dvs en hårdplast slang som är veckad på ett par ställen, Denna slang är bara skit
så se till att du får den nya versionen när du köper en ny slang dvs i tjockt gummi.
Du behöver även 2st nya slangklämmor när du ska montera slangen då dom gamla är av engångsmodell.
#767036
fremar skrev:Beställde den slangen idag skulle vara nyare sorten. Har den med veck och det är där den är av. Det funkar med vanliga rostfria slangklämmor väl?
Hej,
Låter som jag har samma resa framför mig på min 2,5T
Plastslangen från ventilkåpan till toppen upptäcktes på besiktningen vara av.
Jag monterade bort engångsklämmorna som håller den och försökte försiktigt ta bort slangen för att repareera upp den.
Ju mer jag tog i den krispiga plasten ju mer gick den sönder så just nu är den temporärt fixad med vävtejp.
När du ordnat din får du gärna delge hur du gick till väga samt vad för artiklar du köpte!
Slang A på bilden till vänster , markerad i blått i bild till höger
Bild

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]