Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vedhuggaren
Hej

Har en s 60 D 5...2006. Har fått problem med dieselvärmaren.

Har funkat kanonbra tills igår.

Den startade inte på tiduret och ej heller manuellt igår. Var inne på Volvo och där fanns bara en " gul " felkod som inte skulle ha någon betydelse.
Dom släckte den och då funkade det att starat manuellt....också i dag på morgonen.

Men nu i eftermiddag skulle jag ha bilen och hade ställt starten att jag skulle ha bilen kl 14.30....men den funkar inte.

Någon som har haft samma problem...och kanske kan ge något tips.

Tack
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det finns många, många som haft samma problem som du. Varje höst dränks forumet i frågor om krånglande dieselvärmare lika säkert som frosten i Norrland. Sök gärna i forumet för vidare läsning.

Att den inte startar på timer kan t.ex. bero på dåligt batteri men också på mjukvaru-buggar. Ladda batteriet till att börja med.
av Vedhuggaren
Okey..Tack.

Batteriet är nytt sedan augusti så det tycker jag ska vara friskt.

Ska kolla överhettningsskyddet också.
av baztubox
Min värmare stannade pga mycket avlagringar i kammaren så flamvakten såg inget var stora torkade klumpar i hela kammaren.
efter nermontering och rengöring så fick jag igång den....

<Fick köra frammatning av diesel med hjälp av volvo vida dice efter 3 start försök sätter den felkod och sen startar den inte förrän man raderat felkoderna..
av Vedhuggaren
Då är problemet löst...för denna gången. :D

Det var vattenpumpen som hade lagt av. Låg signal enligt Vida.

Så den är bytt idag på Volvo och nu funkar det som det ska igen. SKÖNT.

1700:- för pumpen och lite jobb på det...totalt 2518:-...Det får bli en julklapp till mig själv. Kan jag väl vara värd.

Körde 2 mil idag till verkstaden innan värmen var upp i rätt temperatur :cry: och utetempen låg på -1.

God Jul ALLA.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Spoiler »
Dieselbil på vintern = elda för kråkorna
av baztubox
StringerBell skrev:
Spoiler »
???
Användarvisningsbild
av StringerBell
baztubox skrev:
StringerBell skrev:
Spoiler »
???
ja, dieselmotorn klarar ju inte av att behålla den värme den alstrar i kallt väder... Massor av värme vädras ut via avgaserna under låg belastning. Prova att ställa en fullvarm motor på tomgång i minus tio så får du se. För att motverka detta måste man bränna diesel vid sidan om = elda för kråkorna.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]