Sida 1 av 2

motor dog i farten (s80)

Postat: sön 09 jul 2006, 11:37
av Snabel
Hej, idag när jag körde s80in påväg hemåt, så hände en otäck sak i en korsning..

Jag kom i ungf. 30km/h och helt plötsligt dog motorn och därmed allt, omöjligt att styra, bromsa osv. Jag tappade iaf fart och åkte rakt fram en bit innan jag hann reagera, men då startade motorn igen...

Det är otäckt och kan ju vara farligt om man åker lite fortare eller har mycket trafik omkring sig..

Vad är det för fel, varför blev det på detta viset?

Motordöd

Postat: sön 09 jul 2006, 13:16
av Volvo-power
Tjena! Har haft likadant problem med min bil en S80 2,4, fast då slocknade motorn vid 140 km/h.

Fenomenet slutade då jag rengjorde spjällhuset, dom flesta
Volvo bilar har problem med detta av äldre modeller.

Om din bil vandrar i tomgången när du saktar ner
så är det troligt att du har ett spjällhus som är i igensatt.

Volvo gick ut med att man skulle åtgårda detta på någon slags
goodwill- garanti då det är ganska omfattande problem.

Men dom verkstäder jag har tagit kontakt med kommer med
alla möjliga krav bl.a att lambdasond-lampan ska lysa konstant,
eller att du skall enbart serva bilen hos Volvo samt
att bilen inte ska ha höga miltal.

Verkar som det är undanflykter bara.
Då har du bara 2 st val att välja.

1. Köpa nytt spjällhus kostar ca 7000 kr monterat och klart.
2. Rengöra ditt gamla spjällhus.
Det som behövs är packningen som sitter mellan motorn och
och spjällhuset kostar ca 20 kr på Volvo.
Sedan behöver du rengöringsspray, den bästa tycker jag är
CRC BRÄKLEEN kostar ca 90 kr på macken och papper eller
trasor att torka rent med.

Spjällhuset sitter mellan motor och röret som går till luftfiltret
en stor fyrkantig klump som sitter fast med fyra bultar.
När du lossar den se efter hur packningen sitter och ta
bort spjällhuset försiktigt då det sitter lite sladdar på den.
Spraya och torka av insidan och flippluckan som sitter
där ordentligt.

När du har satt tillbaka spjällhuset ta och kör med bilen
en sväng så att den anpassar sig efter ingreppet.
I början kan det hända att den går lite högre i varvtal
men det släpper efter ett tag.

Allt detta går på en halvtimme att fixa.

Lycka till!

Postat: sön 09 jul 2006, 13:32
av Snabel
Tack för ett bra svar.

Ja, det verkar ju inte bättre än att jag har detta felet själv, så illa. Jag antar att Volvos Goodwill ej infinner sig vid 17500mil heller?

Det låter ju som ett smärtfritt ingrepp, man kanske ska försöka med det. Men hur hårt ska bultarna sitta? alltså vilket vrid..

Postat: sön 09 jul 2006, 15:06
av _Rick_
Hade ni bott i något annat land än Sverige så hade det troligen bytts ut på Goodwill...

Jävla Volvo :)

Postat: sön 09 jul 2006, 15:50
av Pelle
Du bör även rengöra vevhusventilationen när du ändå håller på . (Nippeln som ansluter till insugningsröret) den mittersta av de tre "slangarna" och nippeln brukar bli tät med störningar som resultat.

Om man efter dessa åtgärder fortfarande har problem så är det bara att uppsöka närmsta Volvo verkstad och be dem kontrollera ev felkoder mm. för att kunna avgöra vad som felas. (Det behöver inte alltid vara spjället....)

Postat: sön 09 jul 2006, 21:01
av Jesper
Har ett litet tips jag också...

Köp en ringnyckel (10:a) med spärrfunktion säljs på biltema(en ganska kort variant) för ca 45:-
Det blir 10 ggr lättare att ta bort spjällhuset då!

Till vevhusventilationen behövs nr 17, fast jag tror att det är bättre med en öppen nyckel då nippeln sitter väldigt tight mot generatorn(utskruvat läge). Dessutom är det 2st kopparringar som skall sitta på den nippeln. Kan vara lätt att missa eftersom man inte ser dem.

Halvtimme mmmm.. Själv får jag ryggskott och håller på i ca 1,5 -2 h.
Visserligen en turbo(tror att det är lite trängre i den).

Mvh

Postat: mån 10 jul 2006, 00:07
av k605
Hej
Jag har fått rengöra mitt gasspjäll men har lite ryckningar kvar vid acceleration (hostar till vid 3000rpm) kontaktade volvo men de ville ha 7000: - för att byta ut spjället så idag låtsas jag att det är en överladdad turbo som sätter in :shock: Jag blev däremot glad när jag läste det här i DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=414643
men fick kalla handen från volvo när jag frågade om detta stämde , inte ett öre i rabatt fast bilen är fullservad där :evil: dåligt volvo. Var i kontakt med kundtjänst på volvo pv men inte blev man hjälpt där heller så idag kör man turbo :D
Ett litet utdrag från svaret från volvo pv

Tack för ditt mail gällande gasspjäll på din Volvo V70.

Volvobilar leverade nya på svensk marknad har emissionsåtagande som beskrivs i din
Service- och Garantibok, detta åtagande sträcker sig till 5 år eller 8000 mil vilket
först uppnås.

Är du kund till någon av våra återförsäljare så har du självklart möjlighet att föra
en dialog om eventuell goodwill som din återförsäljare bedömmer, sök då upp
Kundrelationsansvarig för vidare dialog.


Med Vänlig Hälsning

VOLVO PERSONBILAR SVERIGE AB
:cry: tydligen kan man inte tro på allt som står i tidningen :cry:
:cry: :cry:

Postat: mån 10 jul 2006, 20:38
av Snabel
Den lokala Volvoverkstaden hade semesterstängt i några veckor, så jag får ej tag på någon ny packning på ett tag...

Kan det inte hjälpa med lite aktiv körning, mycket varvning osv? En sak som är säker det är att denna volvo har blivit lugnt körd sågott som hela tiden de senaste 10 000 milen med max varv på 4000 nångång då och då i princip...

Kanske ska "Sota ur motorn", som det stod i instruktionsboken till min gamle BMW att man skulle göra då och då?

förresten så är det en 170hk -00

Postat: mån 10 jul 2006, 21:15
av Driver64
Efter att jag råkat ut för geggan i spjällhuset så lossade jag slangen som leder luften fram till spjällhuset och torkade rent så långt in jag kunde nå, speciellt runt kanten mot gasspjället. Motorn gick märkbart bättre efter detta ingrepp. Geggan lossnar knappast av att man varvar motorn...

Postat: mån 10 jul 2006, 21:59
av Snabel
Frågan är ju om man kanske kan undvika problemet med skit i spjällhuset, "sota ur motorn" i förebyggande syfte? innan problemet uppkommit så att säga..

Eller det kanske bara är nåt som gäller på gamla bilar, och kanske inte spjällhuset påverkas av denna "ursotning" alls?