Sida 1 av 1
V70 BiFuel vill gå på bensin
Postat: fre 30 jun 2006, 10:04
av åsaboe
Våran V70 BiFuel 2004 slår ibland om till bensindrift helt omotiverat. Sedan hjälper det inte att trycka på knappen för omkoppling, den är låst till bensindrift med fast lysande diod. Om jag stannar och stänger motorn och sedan startar igen fungerar det normalt i de flesta fall, om jag bara stannar och startar direkt händer det att dioden lyser med fast sken och displayen med bensintankmätare är tänd, men om jag då trycker på omkopplaren blinkar dioden och den slår över till gasdrift. Detta händer med full gastank, styvt halvfull och mindre än halvfull, så gasbrist är det inte. Det här omkopplandet inträffade två gånger under en tjugomilafärd, brukar inträffa någon gång vid varje körning numera.
Den var inne för någon månad sedan på garantirep, den "knyckte" vid gasdrift. Spjällhuset rengjordes och ny mjukvara laddades. "Knyckandet" försvann, fanns möjligen vissa tendenser fortfarande men inte tillräckligt för att motivera gnäll. Nu när den slår om till bensindrift märks möjligen ett svaft knyckande.
Jag var inne härom dagen och fick felkoder kollade, fanns inga. I övrigt går den bra, möjligen hörs ibland ett vinande ljud vid gaspådrag när man startat och kör iväg.
Volvoverkstaden här har ont om tider och folk på grund av semester, de får titta noggrannare efter juli. Tänkte höra om någon av forumets eminenta experter har något tips att komma med.
Re: V70 BiFuel vill gå på bensin
Postat: fre 30 jun 2006, 13:41
av elmuppo
åsaboe skrev:Våran V70 BiFuel 2004 slår ibland om till bensindrift helt omotiverat. Sedan hjälper det inte att trycka på knappen för omkoppling, den är låst till bensindrift med fast lysande diod. Om jag stannar och stänger motorn och sedan startar igen fungerar det normalt i de flesta fall, om jag bara stannar och startar direkt händer det att dioden lyser med fast sken och displayen med bensintankmätare är tänd, men om jag då trycker på omkopplaren blinkar dioden och den slår över till gasdrift. Detta händer med full gastank, styvt halvfull och mindre än halvfull, så gasbrist är det inte. Det här omkopplandet inträffade två gånger under en tjugomilafärd, brukar inträffa någon gång vid varje körning numera.
Den var inne för någon månad sedan på garantirep, den "knyckte" vid gasdrift. Spjällhuset rengjordes och ny mjukvara laddades. "Knyckandet" försvann, fanns möjligen vissa tendenser fortfarande men inte tillräckligt för att motivera gnäll. Nu när den slår om till bensindrift märks möjligen ett svaft knyckande.
Jag var inne härom dagen och fick felkoder kollade, fanns inga. I övrigt går den bra, möjligen hörs ibland ett vinande ljud vid gaspådrag när man startat och kör iväg.
Volvoverkstaden här har ont om tider och folk på grund av semester, de får titta noggrannare efter juli. Tänkte höra om någon av forumets eminenta experter har något tips att komma med.
Hej!
Om det inte finns felkoder, låter det som ett mjukvaruproblem för
motorstyrenheten, det har kommit ett antal uppgraderingar för just Bifuel
och frågan är om din verkstad har uppdaterat motorstyrenheten, eller bara laddat ny mjukvara i spjällhuset.
Om du har ett kvitto på jobbet, så kan det stå artikel nr på mjukvaran som laddades ner, om du skriver den här så kan jag kolla vad som laddats.
//Branx
Postat: fre 30 jun 2006, 13:48
av åsaboe
Nej, jag har inga papper på förra reparationen, fick inga eftersom det var garanti. Frågade faktiskt, men fick det svaret.
Jag vet inte vilken mjukvara som uppgraderades, men det finns alltså skäl att be dem göra en totaluppgradering nästa gång då. Tackar för tipset!
Postat: fre 30 jun 2006, 21:32
av CarMan
Skulle kunna vara tryck givaren i tanken som fått fnatt. den är ju din tankmätare & om den visar fel så tror bilen att gasen är slut.
men när gasen är slut så ska ju dioden blinka.
Postat: fre 30 jun 2006, 21:39
av åsaboe
Kan den lägga av och indikera att gasen är slut utan att gastankmätaren går ned till noll-läge? Vad jag sett har mätaren aldrig gått ned eller "svajat", den ligger stabilt även när den här omkopplingen sker. Men den kan kanske lura systemet ändå?
Postat: fre 07 jul 2006, 15:55
av åsaboe
Efter att jag fått de obefintliga felkoderna avlästa inträffade det här omkopplandet till bensindrift ett par gånger till. Sedan tankade jag gas, och sedan dess har det inte hänt. Har nu fyllt på gas några gånger, och problemet är borta.
Man börjar ju fundera på om problemet fanns mer i gasen än i bilen. Jag har tankat på samma ställe, så om det var gasproblem var det tillfälligt. Jag har pratat med gasproducenten (kommunen) tidigare, och enligt dem är processen synnerligen välövervakad och hårt kvalitetsstyrd. Kan ju vara något i gasmacken.
Intermitenta fel är ju alltid "kul"... Kan kanske vara något hårdvarubetonat som dyker upp enstaka gånger? Bilen går en aning ojämt på lågt varv, men efter problemen med "knyckandet" tidigare är jag kanske litet känslig för det.
Nå, får väl köra ett tag till och se om det återkommer. Just nu är allt nästan perfekt.
Postat: mån 07 aug 2006, 09:37
av åsaboe
Ett verkstadsbesök börjar nu närma sig, semestrarna går mot sitt slut. Tänkte bara höra mig för här om eventuellt ytterligare teorier.
Jag har "bokfört" omkopplingarna några veckor, och alla samband jag tyckt mig se har gått upp i rök. Det finns inga bestämda faktorer som full tank, halv tank, nästan tom tank, blött väder, varmt väder osv som kan knytas till omkopplingarna.
Bara en sak som verkar hålla i sig, det kommer allt oftare. De senaste två dagarna har den inte velat gå på gas alls, sedan jag tankade full gastank kopplar den om direkt i stort sett. Oftast med en kraftig "knyck" vid omkopplingen, men inte alltid...
Det här med tryckgivaren vid tanken, kan den jäklas utan att det syns på tankmätaren?
Postat: mån 07 aug 2006, 11:02
av CarMan
JA jag tror den kan strula uten att det syns på tankmätaren
Postat: mån 07 aug 2006, 11:15
av åsaboe
Tack CarMan, skönt att ha ett förslag i bakfickan när jag kommer till verkstaden.