Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Makedon
#690623
Kan någon beskriva demontering av höger drivaxeln.Läste runt att driv axeln kan dela sig vid demonteringen,och hur drar man axeln ur från växellådan.
Finns det låsring i hylsan mot splinsen i växellådan.
Mvh
av SeEmSi
#690761
Makedon skrev:Kan någon beskriva demontering av höger drivaxeln.Läste runt att driv axeln kan dela sig vid demonteringen,och hur drar man axeln ur från växellådan.
Finns det låsring i hylsan mot splinsen i växellådan.
Mvh
Plocka bort kåpan under motor.
Skruva bort lageröverfallet som håller drivaxeln 2 skruvar.
Ta bort hjulet
Ta bort (centrum)skruven i navet
Plocka bort oket två skruvar
Ta bort ABS givaren 1 skruv
Ta bort skruvar och muttrar (2st) mellan fjäderbenet och hjulspindeln (Ta ett mått med skjutmått vid översta skruven så du kan få tillbaka samma cambervinkel när du sätter tillbaka)
Tryck in drivaxeln och vik undan navet från axeln.
Nu är den lös och kan dras rakt ut. Säkrast är väl att dra inne vid vinkelväxeln.

Det sitter en låsring mitt i hylsan och den följer även med den nya hylsan.
#690905
I satsen jag beställde ingick inte skruvarna, bara packningar, hylsa och fett. Skippar bultarna. jag brukar ta bort spindeln så slipper man ändra hjulvinklar.
#694325
Har inte hällt ut den men den har fuktat svagt vid drivaxeln. Den snurrar som den ska men kör man hylsan i botten på vinkeln så tycker jag spelet är för stort.
Användarvisningsbild
av mhunter
#709700
Old KnotVillage skrev:Har inte hällt ut den men den har fuktat svagt vid drivaxeln. Den snurrar som den ska men kör man hylsan i botten på vinkeln så tycker jag spelet är för stort.
Hur gick det med detta? Var det vinkeln? Var det hylsan?
Var läste du att det ej skulle läcka olja om man lyfte på högersidan etc, har du en mekguide? Skulle man kunna få ta del av den isåfall??
#709712
Det var hylsan och vinkeln var även den lite skadad men den klarade sig. Hissade upp bilen så högt så den olja som rann ut var försumbar. Det gäller dock att vara lite snabb med den nya packboxen så slipper du något spill alls. Jag slog in den gamla hylsan några mm sen tog jag en stor rörtång och slog sen på den tills hylsan lossnade. Dom som håller på med timmar med hylsan måste ha riktigt otur. Effektid arbetstid är kanske 1.5 timmar sen uppallning 20 min.
Detta var på grannens XC70 men böt även olja i vinkel/bakaxeln på min XC90. Fy fan vilken skillnad (V8) med plats, hoppas min hylsa håller så länge jag har bilen. Bara att komma åt den pluggen var ett helvete.

Den övre bulten på vinkeln till XC70 sitter riktigt taskigt till, finns inte en möjlighet att se den. Det sitter typ 3 bultar på ovansidan och två är till vxllådan, man får följa vinkeln med fingret för att hittat den rätta bulten.

Vet inte vilken vinkel du har. Finns två stycken och det verkar vara lättare på den senare. Min och grannens bl är 2005 men olika vinklar.
av volvotomas
#904367
SeEmSi skrev:
SeEmSi skrev:Har en 2.5T XC70 -07 som snart gått 21000 mil. Driver inte på bakhjulen och inga felkoder (kontrollerat i Vida). Har inte haft tillgång till lyft så jag kan kolla om kardanen snurrar.

- Om kardanen inte snurrar så är det vad jag förstått nästan hundra att vinkelväxeln eller hylsan är trasig?
- Hur svårt är det att byta vinkelväxeln? Svårare/lättare än kamremmen?
- Har kollat på bildelsbasen och det finns många vinkelväxlar som suttit på D5:or, passar dom?
- Har hört att hylsan kan var svår att få bort. Sitter den fast på vinkelväxeln eller i växellådan?
- Behövs det några specialverktyg? Har sett ett mothållsverktyg för att lossa kardanen, behövs det?
- Går det att utföra denna operation på backen eller måste bilen upp på lyft?
- Något annat att tänka på?

Tack på förhand
Nu är det gjort! Vinkelväxeln och dess splines var hel och fin. Hylsan var däremot helt slut.

Nu när det är löst så kan jag svara på mina egna frågor:

- Lättare än att byta kamremmen men man får kämpa lite mer.
- Vinkelväxel från en diesel passar ej
- Hylsan sitter fast i växellådan och sitter som f-n
- Det behövs en borrmaskin, ett gäng 10mm borrar och en avdragare från Clas Ohlson
- Räcker att palla upp bilen på pallbockar fram
- Det rann ut ca 2 dl växellådsolja så det behöver man fylla på


Snabbversionen är enligt följande:

- Ta bort höger drivaxel
- Ta bort en plåt under kardanen
- Lossa kardanen 6 skruvar
- Vik undan kardanen
- Böj bort en liten plåtvinkel som motorskyddet är fastskruvat i för att få ner vinkelväxeln
- Lossa vinkelväxeln 5 skruvar
- Ta ner vinkelväxeln
- Borra tre 10mm hål i hylsan (du ser på avdragaren hur du ska borra)
- Använd en avdragare från Clas Ohlson Artikelnr: 40-7324 för att ta bort hylsan
- Byt två packningar du får med i hylssatsen
- Värm den nya hylsan till 150 grader (vi stoppade den på grillen) och knacka tillbaka den i växellådan.
- Fetta in splinesen med fettet du får med i hylssatsen
- Skruva tillbaka allt i omvänd ordning
- Provkör och njut av fyrhjulsdrift igen!

Avdragare från Clas Ohlson
Bild
Hej tar upp en gammal tråd men undrar hur du gör med avdragaren var fäster du mittenskruven på avdragaren emot.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]