Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SeEmSi
#684284
Har en 2.5T XC70 -07 som snart gått 21000 mil. Driver inte på bakhjulen och inga felkoder (kontrollerat i Vida). Har inte haft tillgång till lyft så jag kan kolla om kardanen snurrar.

- Om kardanen inte snurrar så är det vad jag förstått nästan hundra att vinkelväxeln eller hylsan är trasig?
- Hur svårt är det att byta vinkelväxeln? Svårare/lättare än kamremmen?
- Har kollat på bildelsbasen och det finns många vinkelväxlar som suttit på D5:or, passar dom?
- Har hört att hylsan kan var svår att få bort. Sitter den fast på vinkelväxeln eller i växellådan?
- Behövs det några specialverktyg? Har sett ett mothållsverktyg för att lossa kardanen, behövs det?
- Går det att utföra denna operation på backen eller måste bilen upp på lyft?
- Något annat att tänka på?

Tack på förhand
Senast redigerad av 1 SeEmSi, redigerad totalt 0 gånger.
av Makedon
#684633
Hej.

Jag är också intresserat att veta lite mer angående byte av vinkelväxeln.Har likadan bil och tänkte ta när vinkelväxel nästa vecka, så en guide med bilder skulle hjälpa mig med arbeten.Det är många som har awd bilar, så säkert många andra skulle uppskata guiden.

Tack på förhand.

Mvh
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#684728
Inte gjort det själv men kan principen i alla fall.

-Högra drivaxeln måste ner. Då får man lossa överfallet till stödlagret, lossa drivaxeln från spindeln och man behöver också lossa spindelleden eller fjäderbenet för att lirka ut drivaxeln (passa så inte inre drivknuten glider isär).
-Kardan bort, hur man gör det mer specifikt vet jag inte.
-Bort med nån skyddsplast kanske?
-Sen ska det bara vara att skruva loss vinkelväxeln från växellådan. Sitter med skruv runt om i samma plan så de är inte så svåra att missa. Klumpen kan kanske behöva bändas bort från växellådan lite försiktigt, dra den ut tills hylsan är fri och lyft ner skiten. Hylsan hänger antingen med vinkelväxel eller sitter kvar på växellåda

Hylsan ska inte sitta fast i vare sig växellåda eller vinkelväxel, den ska bara vara att dra bort, men är den sliten så har den säkert fastnat i splinesen. Förslagsvis borrar man ett hål i den då om man inte lyckas dra ur den på annat vis, och drar i det.

Hur svårt de blir beror på hur bra de går, precis som allt annat ;)

Och så de övriga frågorna:

-Vilken vinkelväxel som passar beror främst på vilken växellåda man har. Jag har inte koll på de olika typerna men jag tror att det är samma på d5 och din.

-Om inte kardan snurrar ihop med framaxeln så är det garanterat defekt vinkelväxel eller hylsa ja.

-Vet inte om det behövs specialverktyg. Kardanen borde gå att lossa ändå.

-Går att göra på backen. Allt går att göra på backen. Det är bara lite jobbigare. Men bilen måste upp på pallbockar ordentligt i alla fall
av Redlös
#684839
Jag har bytt hylsan på min D5 -07. Om vi säger så här så är inte P2-karossen byggd för awd, varför vinkelväxeln egentligen inte får plats. Att skruva loss alla skruvar och demontera kardan och drivaxel är inga problem med vanliga verktyg. Förlängare och knutar i olika längder och utföranden underlättar dock. Problemet kommer när du ska lyfta ner vinkelväxeln, allt sitter i vägen. Subframe, avgasrör, laddluftrör, fästen till bukplåten, ALLT! Jag skruvade loss undre motorfästet och satte hela motorpaketet i spänn så mycket det bara gick framåt höger. Då gick den att lirka ner. På D5 måste kardanen demonteras helt, vet ej om det behövs på 2,5T då den inte har nåt partikelfilter som sitter i vägen. Hoppas att detta hjälper dig! Jag bytte hylsa på ca. sex timmar med bilen över en smörjgrop. Jag rekommenderar dig att byta olja i vxl-lådan också.
Lycka till!
av SeEmSi
#684852
Tack för all info.

Var förbi en volvo verkstad idag och dom tar nästan 5000 för arbetet för byte av hylsa och/eller vinkelväxel. Enligt mekanikern brukar det stora problemet vara att få loss hylsan. Har nu även tittat i Vida och där tycker dom man ska lyfta motor/växellåda med aggregatlyft. Går utan alltså?

Växellådan spolades i somras och växlar nu väldigt mjukt och fint så byte av olja är inte aktuellt.
av basberoende
#684901
SeEmSi skrev:Tack för all info.

Var förbi en volvo verkstad idag och dom tar nästan 5000 för arbetet för byte av hylsa och/eller vinkelväxel. Enligt mekanikern brukar det stora problemet vara att få loss hylsan. Har nu även tittat i Vida och där tycker dom man ska lyfta motor/växellåda med aggregatlyft. Går utan alltså?

Växellådan spolades i somras och växlar nu väldigt mjukt och fint så byte av olja är inte aktuellt.

När vi skulle ha bort hylsan på min bil när vi bytte växellåda så satt den så jävligt så att den sprack när vi slog med slaghammaren. Meken hade gjort ett eget verktyg för att tabort hylsan då han inte tyckte om volvos egna.
av Makedon
#684930
Vid byte av hylsan eller vinkelväxel vilka packningar skall bytas. Vad säger ni som redan har gjort jobbet.
Och hur byter man olja i vinkelväxel, finns det någon avtappningsplugg på den.
av SeEmSi
#685003
Makedon skrev:Vid byte av hylsan eller vinkelväxel vilka packningar skall bytas. Vad säger ni som redan har gjort jobbet.
Och hur byter man olja i vinkelväxel, finns det någon avtappningsplugg på den.
Det finns en sats med hylsan (ca 1300 kr) där packningar ingår.
av SeEmSi
#689491
SeEmSi skrev:Har en 2.5T XC70 -07 som snart gått 21000 mil. Driver inte på bakhjulen och inga felkoder (kontrollerat i Vida). Har inte haft tillgång till lyft så jag kan kolla om kardanen snurrar.

- Om kardanen inte snurrar så är det vad jag förstått nästan hundra att vinkelväxeln eller hylsan är trasig?
- Hur svårt är det att byta vinkelväxeln? Svårare/lättare än kamremmen?
- Har kollat på bildelsbasen och det finns många vinkelväxlar som suttit på D5:or, passar dom?
- Har hört att hylsan kan var svår att få bort. Sitter den fast på vinkelväxeln eller i växellådan?
- Behövs det några specialverktyg? Har sett ett mothållsverktyg för att lossa kardanen, behövs det?
- Går det att utföra denna operation på backen eller måste bilen upp på lyft?
- Något annat att tänka på?

Tack på förhand
Nu är det gjort! Vinkelväxeln och dess splines var hel och fin. Hylsan var däremot helt slut.

Nu när det är löst så kan jag svara på mina egna frågor:

- Lättare än att byta kamremmen men man får kämpa lite mer.
- Vinkelväxel från en diesel passar ej
- Hylsan sitter fast i växellådan och sitter som f-n
- Det behövs en borrmaskin, ett gäng 10mm borrar och en avdragare från Clas Ohlson
- Räcker att palla upp bilen på pallbockar fram
- Det rann ut ca 2 dl växellådsolja så det behöver man fylla på


Snabbversionen är enligt följande:

- Ta bort höger drivaxel
- Ta bort en plåt under kardanen
- Lossa kardanen 6 skruvar
- Vik undan kardanen
- Böj bort en liten plåtvinkel som motorskyddet är fastskruvat i för att få ner vinkelväxeln
- Lossa vinkelväxeln 5 skruvar
- Ta ner vinkelväxeln
- Borra tre 10mm hål i hylsan (du ser på avdragaren hur du ska borra)
- Använd en avdragare från Clas Ohlson Artikelnr: 40-7324 för att ta bort hylsan
- Byt två packningar du får med i hylssatsen
- Värm den nya hylsan till 150 grader (vi stoppade den på grillen) och knacka tillbaka den i växellådan.
- Fetta in splinesen med fettet du får med i hylssatsen
- Skruva tillbaka allt i omvänd ordning
- Provkör och njut av fyrhjulsdrift igen!

Avdragare från Clas Ohlson
Bild

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]