Sida 1 av 3
Virvelspjäll Volvo V70 2,4 D (163 hk) 2006:a
Postat: lör 15 sep 2012, 17:09
av RonniePersson
Hej!
Jag hade in min Volvo V70 2,4 D 06:a på service (18000 mil) för några dagar sedan på Volvoverkstaden. Mekanikern påpekade att mitt virvelspjäll gjort sitt och att byte var det enda som gjällde. Den klassiska plastarmen var hel skall tilläggas. Han plockade bort den lilla plastarmen så länge. Dock går bilen grymt fint som den alltid gjort under min ägo, och inga varningslampor har tänds och inga felmeddelande har heller kommit upp. Jag har ägt i bilen i drygt sex månader nu, och kört 1500 mil med den. Jag har inte märkt något alls, men jag vet heller inte hur en 2,4 D (163 hk) med fungerande virvelspjäll är att köra. Bränslefurbrukningen är heller inte att klaga på, 0,75 liter milen på blandad körning. Bilen har automatlåda, sexstegad geartronic. På ren landsvägskörning kommer jag ner i 0,65. Detta är siffror som är mätt vid pump, då färddatorn visar annat.
När jag kollat efter nu, så är den lilla plastarmen inne vid virvelspjället lealös, man kan alltså vrida den mycket lätt, den vibrerar fram och tillbaka av motorns vibrationer. Ska den gå lätt eller hur ska det fungera, och vad är det som brukar gå sönder? Förutom den lilla plastarmen som sitter länkad i elmotorn. Elmotorn sitter fast som berget, är det den som gjort sitt?
Jag vill lära mig så mycket som möjlgt om hur virvelspjället fungerar och vad som händer om man kör vidare utan att laga det?
Mvh Ronnie
Re: Virvelspjäll Volvo V70 2,4 D (163 hk) 2006:a
Postat: lör 15 sep 2012, 18:17
av dieselmagnus
Du kan köra vidare. Spjället är till för att virvla ut dieseln lite som ett moln mer luft ger effektivare förbränning spjället får också cirkulation på luften. Om spjället går sönder kan motorlampan börja lysa. Ibland har bilar blivit orkeslösa.
http://www.dieselclubsweden.se/?show=aboutdiesel
Re: Virvelspjäll Volvo V70 2,4 D (163 hk) 2006:a
Postat: lör 15 sep 2012, 20:38
av RonniePersson
dieselmagnus skrev:Du kan köra vidare. Spjället är till för att virvla ut dieseln lite som ett moln mer luft ger effektivare förbränning spjället får också cirkulation på luften. Om spjället går sönder kan motorlampan börja lysa. Ibland har bilar blivit orkeslösa.
http://www.dieselclubsweden.se/?show=aboutdiesel
Tack för informationen! Men jag vill ju inte råka ut för att motorn blir helt orkeslös när tex husvagnen är på där bak. Men jag antar att felet funnits så länge jag ägt bilen. Detta skall det funderas på några dagar, hur jag ska göra. Har fått viss rabatt på hos Volvoverkstaden, men det kostar ändå 5000 kr.
Mvh Ronnie
Re: Virvelspjäll Volvo V70 2,4 D (163 hk) 2006:a
Postat: ons 03 okt 2012, 16:07
av RonniePersson
Nu har jag låtit Volvo-verkstaden byta virvelspjället. Det är stor skillnad hur den går nu och innan. Jag tyckte den gick bra förut med, men nu svarar den snabbare på gasen. Om den drar mindre bränsle återstår att se, återkommer senare om det.
Men jag ångrar mig inte att de bytte det. Som sagt, det är stor skillnad!
Mvh Ronnie
Re: Virvelspjäll Volvo V70 2,4 D (163 hk) 2006:a
Postat: ons 03 okt 2012, 17:19
av dieselmagnus
Kalaset kostade 6000 eller?
Re: Virvelspjäll Volvo V70 2,4 D (163 hk) 2006:a
Postat: ons 03 okt 2012, 18:08
av basberoende
dieselmagnus skrev:Kalaset kostade 6000 eller?
Har du fått något svar på om armen ska vara så lätt att röra fram och tillbaka? Min plastarm har släppt uppe i leden mot toppen. Har kört med den så i ca 3500 mil och upplever att en d5 ska vara lite piggare om man jämför med andras bilar. Funderar på om man kanske skulle fixat det. Får man fråga vad du gav? Har även chippat min med, men tkr att den skulle gå lite bättre även då.
Re: Virvelspjäll Volvo V70 2,4 D (163 hk) 2006:a
Postat: ons 03 okt 2012, 21:23
av RonniePersson
basberoende skrev:dieselmagnus skrev:Kalaset kostade 6000 eller?
Har du fått något svar på om armen ska vara så lätt att röra fram och tillbaka? Min plastarm har släppt uppe i leden mot toppen. Har kört med den så i ca 3500 mil och upplever att en d5 ska vara lite piggare om man jämför med andras bilar. Funderar på om man kanske skulle fixat det. Får man fråga vad du gav? Har även chippat min med, men tkr att den skulle gå lite bättre även då.
Det kostade 4975 kr med rabatt. Eftersom jag är en stamkund på Helmia bil (Volvohandlaren), och bilen köptes där den 29/2-12 så var säljaren väldigt snäll och hjälpte mig med ca 2300 kr trots att garantin gått ut på bilen (3 månader eller 500 mil). Så den totala kostnaden är alltså ca 7300 kr. Då ingår ganska mycket delar. Det är nya packningar till alla spridare, nya bränslerör, nytt virvelspjäll med den klassiska plastarmen till elmotorn och även ventilkåpspackningen är bytt. Kan vara något mer som jag ej kommer ihåg nu.
Det känns nu som bilen svarar bättre på gasen, och känns lite piggare med. Jag har inte fått något svar på om armen skall vara lätt att röra, dock ser man med blotta ögat att den inte är något mästerverk i sin konstruktion. Min arm, den lilla med kulan som sitter på motorn satt fast i alla fall.
Det har varit en dyr månad nu med bilen, service för 4800 kr, byte virvelspjäll för 4975 och nya vinterdäck för 4908 kr. Det blev Continental ContiIceContact i dimensionen 195/65 R15 XL 95T, dubbade däck. Men bilen är samtidigt mitt stora intresse, när andra köper Iphone och liknande så lägger jag mina pengar på bilen.
Mvh Ronnie
Re: Virvelspjäll Volvo V70 2,4 D (163 hk) 2006:a
Postat: ons 03 okt 2012, 21:42
av basberoende
RonniePersson skrev:basberoende skrev:dieselmagnus skrev:Kalaset kostade 6000 eller?
Har du fått något svar på om armen ska vara så lätt att röra fram och tillbaka? Min plastarm har släppt uppe i leden mot toppen. Har kört med den så i ca 3500 mil och upplever att en d5 ska vara lite piggare om man jämför med andras bilar. Funderar på om man kanske skulle fixat det. Får man fråga vad du gav? Har även chippat min med, men tkr att den skulle gå lite bättre även då.
Det kostade 4975 kr med rabatt. Eftersom jag är en stamkund på Helmia bil (Volvohandlaren), och bilen köptes där den 29/2-12 så var säljaren väldigt snäll och hjälpte mig med ca 2300 kr trots att garantin gått ut på bilen (3 månader eller 500 mil). Så den totala kostnaden är alltså ca 7300 kr. Då ingår ganska mycket delar. Det är nya packningar till alla spridare, nya bränslerör, nytt virvelspjäll med den klassiska plastarmen till elmotorn och även ventilkåpspackningen är bytt. Kan vara något mer som jag ej kommer ihåg nu.
Det känns nu som bilen svarar bättre på gasen, och känns lite piggare med. Jag har inte fått något svar på om armen skall vara lätt att röra, dock ser man med blotta ögat att den inte är något mästerverk i sin konstruktion. Min arm, den lilla med kulan som sitter på motorn satt fast i alla fall.
Det har varit en dyr månad nu med bilen, service för 4800 kr, byte virvelspjäll för 4975 och nya vinterdäck för 4908 kr. Det blev Continental ContiIceContact i dimensionen 195/65 R15 XL 95T, dubbade däck. Men bilen är samtidigt mitt stora intresse, när andra köper Iphone och liknande så lägger jag mina pengar på bilen.
Mvh Ronnie
Får nog kolla upp det imon eller en annan dag då. Har varit för mkt utgifter på min bil nu med. För ett år sen rasade växellåda och drog med sig koppling och svänghjul med. Hämtade den på verkstaden idag efter service och framrutebyte. Men håller med dig om det med Iphonen. Men intresserad utav om armen ska gå så lätt då min kula sitter på plats, men själva plastarmen trillar bort från kulan trots att armen är bytt.
Re: Virvelspjäll Volvo V70 2,4 D (163 hk) 2006:a
Postat: tor 04 okt 2012, 08:24
av RonniePersson
Instämmer... Det har varit mycket kostnader med bilen nu även för mig. Virvelspjället, var en dyr sak som jag inte räknat med. Som tur hade jag inget på Volvokortet just nu. Blir lättare ibland att kunna dela upp kostnaden på 4 månader, helt räntefritt. Så finansierade jag bytet av virvelspjället.
Mvh Ronnie
Re: Virvelspjäll Volvo V70 2,4 D (163 hk) 2006:a
Postat: tor 04 okt 2012, 09:45
av dieselmagnus
Virvelspjället är anledningen till att jag har den gamla D5:an än.