Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tikkapower
#819302
CarMan skrev:Jag tvivlar på att bilen drar 5A efter 15 min...
Den tar 5 A efter 30 minuter.

Plockade säkring 28 och 32 i bilen och kom ner till 3A. Innebelysning samt CEM.

Ska plocka alla säkringar i hela bilen och låta det gå minst 1 timme och sen mäta. Är dock ganska säker på att den fortfarande kommer att ta ström eftersom C1 och C2 inte är avsäkrade och de två tar tillsammans 5A.
Användarvisningsbild
av bem
#819471
Hej,

Är det elschema härifrån du kollar i?

http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir ... 20Diagrams

TP3964202 2003 V70 XC70 XC90 Wiring Diagrams.pdf

TP3967202 2003 V70 XC70 XC90 Supplement Wiring Diagrams.pdf

Sök på orden C1 och C2 i PDF filerna och se var du landar i dessa, kanske kan ge ledtrådar att komma vidare. Sök, kolla var du landar, tryck enter för att söka vidare osv tills du inte hittar nåt mer. Sökträff visas med en ljusblå markering av texten (i alla fall i mitt PDF program).

Sökning på ordet C1 i TP3964202 2003 V70 XC70 XC90 Wiring Diagrams.pdf gav träff på sidorna 6, 38, 40, 72, 73, 157,158, 223
och på ordet C2 i samma PDF gav träff på sid 6, 58, 157, 223


Sökning på ordet C1 TP3967202 2003 V70 XC70 XC90 Supplement Wiring Diagrams.pdf gav träff på sidorna 6, 16, 18, 35, 58, 60
och på ordet C2 i samma PDF gav träff på sid 6, 8, 9, 60

Med sida menar jag sidan i dokumentets sidnumrering (inte sidan i PDF programmets sidnumrering).

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Tikkapower
#819482
bem skrev:Hej,

Är det elschema härifrån du kollar i?

http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir ... 20Diagrams

TP3964202 2003 V70 XC70 XC90 Wiring Diagrams.pdf

TP3967202 2003 V70 XC70 XC90 Supplement Wiring Diagrams.pdf

Sök på orden C1 och C2 i PDF filerna och se var du landar i dessa, kanske kan ge ledtrådar att komma vidare. Sök, kolla var du landar, tryck enter för att söka vidare osv tills du inte hittar nåt mer.


Tittar i det som heter TP3961202 2002 V70 Wiring Diagrams, ska ladda ner de du hänvisar till och titta mer i dom. Tack.

Sökning på ordet C1 i TP3964202 2003 V70 XC70 XC90 Wiring Diagrams.pdf gav träff på sidorna 6, 38, 40, 72, 73, 157,158, 223
och på ordet C2 i samma PDF gav träff på sid 6, 58, 157, 223


Sökning på ordet C1 TP3967202 2003 V70 XC70 XC90 Supplement Wiring Diagrams.pdf gav träff på sidorna 6, 16, 18, 35, 58, 60
och på ordet C2 i samma PDF gav träff på sid 6, 8, 9, 60

Med sida menar jag sidan i dokumentets sidnumrering (inte sidan i PDF programmets sidnumrering).

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#819485
Skall bli spännande och se om du kommer vidare. Så lurigt problem du har.
/Bo
av Tikkapower
#819515
bem skrev:Skall bli spännande och se om du kommer vidare. Så lurigt problem du har.
/Bo
Grejen är den att jag måste fixa det. Sambon måste ha bilen. Som nödlösning kommer det att monteras en huvudströmbrytare vid batteriet så när man ställer bilen får man bryta där.

Håller på att jaga en kille som har Volvos datasystem för att köra bilen i den stora felsökningen, men jag vet inte om man kan se vilka komponenter som tar ström, får inga felkoder alls.

Utmaningar är till för att lösas, men det är inte kul när man kör fast.
av kebabpizza
#819525
NilsO skrev:
Drar den så mycket som 5A är en lite oortodox metod för felsökning att låta bilen stå ute över natten, sätta i ett fulladdat batteri, låta den stå en stund och sedan leta efter tänkbara ställen där det är varmt.
Ja, 60W (12V x 5A) blir ju ganska rejält med värme, borde inte vara så svårt att hitta.
Ett långskott: Värmen till ytterbackspeglarna, var/hur styrs den?
av Tikkapower
#819540
kebabpizza skrev:
NilsO skrev:
Drar den så mycket som 5A är en lite oortodox metod för felsökning att låta bilen stå ute över natten, sätta i ett fulladdat batteri, låta den stå en stund och sedan leta efter tänkbara ställen där det är varmt.
Ja, 60W (12V x 5A) blir ju ganska rejält med värme, borde inte vara så svårt att hitta.
Ett långskott: Värmen till ytterbackspeglarna, var/hur styrs den?
Höger ytterbackspegel fungerar som den ska, vänster var slrucken, en ny spegel inhandlades och på den så var slingan på glaset av på ett ställe så den fungerar inte. Kollade även värmen till bakrutan, den tar ingen ström.

Det verkar som att det är 2 källor som delar på förbrukningen, C1 tar 3A och C2 tar 2A.

Jag kan inte säga att jag har gjort någon riktig mätning när ilen har fått vila i en timme, det kommer att göras den 2/1.
av Motörhead
#819547
Hmm.. de verkar gå till nått överlastrelä i passagerarutrymmet, CMA 2 och CMA 3. Har inte riktigt fått kläm på vad de gör än dock :)
av kebabpizza
#819551
Både C1 och C2 matar ju vidare ut på en massa säkringar i dosan i instrumentbrädans förarsida (öppna dörren så ser du den), så det finns ju fortfarande en hel del att sortera ut fortfarande.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#819559
hur vet du att den drar 0.5A?
mätt med amperemeter eller tångamperemeter?

jag skulle börja med att mäta över säkringarna var för sig, dvs med sladdamperemeter ner i säkringshållaren(utan säkring) så ser du ev ström i mA.
Kolla samtliga säkringar i alla 3 nämnda säkringsboxar!

reläerna är avsäkrade med säkring och genom att kolla vilken säkring som leder tjuvströmmen kan du väldigt lätt läsa ut i vilken del av bilen som felet ligger.
Logiskt tänkande....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]