Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#679713
mikebike skrev:Det finns strömtänger som mäter likström, då kan man mäta strömmen utan att lossa kablar...
Stämmer bra det. Praktiskt mycket enklare. Men jag tänkte att det vanligaste hemmapularen har är väl en vanlig multimeter. Däremot om TS skulle ha en strömtång som mäter DC så är det givetvis enklare och för den läckström som omtalas så är ev. onoggranhet inget problem. Verkstaden borde använda en DC-tång men jag har varit med om att t.o.m. bilverkstäder inte vet vad ett sådant instrument är för något...
av mikebike
#679734
Värt att tänka på är också att en modern bil drar ganska mycket ström i vila, det är först en stund efter att bilen låsts som den går in i "sleep mode" och stänger ned en massa styrdon och funktioner. Är tjuvströmmen måttlig kan det vara något styrdon som inte "somnar", men i detta fall verkar tjuvströmmen vara betydande.
Användarvisningsbild
av Camel
#679745
Inda skrev:V70 -03 helt normalt utrustad (inkl drag). Bytt batteri, generator, dragit säkringar för att ringa in tjuvström (0,5 A i vila).
Inda skrev:Alla tips i lnje med "trasiga lampor" eller "icke fungerande lås eller brytare" kan ju inte gärna hjälpa till när man kollar alla säkringar och tjuvströmmen ligger kvar.
Inda skrev:En volvo-verkstad gjorde liten felsökning (verifierade ok batteri och generator, kollade med de vanliga felsökningsrutinerna, hittade inga felkoder, inga ovanligheter).
Ok, vi tar det från början. Om alla säkringar dras ur samtidigt i alla elcentralerna så kvarstår endast följande elkomponenter inkopplade:

1. Generator
2. Startmotor
3. Kondensator i elcentralen i motorrummet
4. Elförbrukare på de stora säkringarna som sitter fastskruvade inne i elcentralen i motorrummet
(5. Ev. annan elförbrukare som någon "hemmapulare" kopplat in utan säkring)

Om alla säkringarna dras ur samtidigt så ska inga styrenheter vara inkopplade och dra viloström. Om säkringarna tas ur en i taget kan man bli lurad av detta.
Om inte de stora säkringarna som sitter fastskruvade inne i elcentralen i motorrummet lossas så tillkommer även möjligheten att bl.a. styrmodul för motorns kylfläkt kan vara boven.
Om mätningar görs enligt mitt tidigare inlägg så borde man kunna komma fram till var tjuvströmmen dras. Jag noterar att TS skriver att generatorn är verifierad men den kan ändå vara boven om man endast kollat felkoder. Backström i dioder sätter ingen felkod. Jag tror även att styrmodulen till motorns kylfläkt är värd att undersöka.
av Inda
#681391
Ny info i fallet!

Verkstad nr 3 har haft två dagar på sig. Gjort de vanliga felsökningarna, bättrat jordpunkterna, bytt batteri(!), hävdar att bilen numer drar 0,1-0,2 mA i viloläge. Fantastiskt. Men jag är tveksam.

Hämtade bilen, stod över natt, nu har jag felkod "larm service erfodras" eller nåt, ni vet vilket. Det är ju larmbatteri-problemet som nu kommit fram i ljuset. Konstigt att detta inte upptäcktes under verkstadsbesöket.

Läste att man kan "stänga av" larmfunktionen. Det blir nog min tillfälliga lösning.

Rubriken borde kanske ändras till "vet verkstan vad de gör?" har inte varit med om maken till avvikande diagnoser och mätvärden, man blir ju helt förbryllad.

Stänger mina kommentarer i tråden med ett nytt batteri (skall åka till Volvo o reklammera det gamla som inte höll ett år ens). Tack för alla förslag.
av tomsa
#681408
Inda skrev:Hej alla kloka,

V70 -03 helt normalt utrustad (inkl drag). Bytt batteri, generator, dragit säkringar för att ringa in tjuvström (0,5 A i vila).

Ingemar
Inda skrev:......Gjort de vanliga felsökningarna, bättrat jordpunkterna, bytt batteri(!) ,
Stänger mina kommentarer i tråden med ett nytt batteri (skall åka till Volvo o reklammera det gamla som inte höll ett år ens).

Vet inte om jag fattade din första inlägg fel men där står att du bytt batteri och det tolkade jag som att du bytt det nu för att kolla och inte för typ ett år sedan.
Jag undrade då:
tomsa skrev: Bytte du till nya grejer?
Men svaret uteblev.

Ett batteri som är ett nytt för ett år sedan kan knappast räknas som nytt.
av Tikkapower
#819104
Jag tar mig rätten att ta över denna tråden från Inda eftersom det nu är min sambo som äger bilen. Jag har skrivit om den i någon annan tråd här på forat tidigare.

Har nu lagt 2 dagar på att felsöka på denna bil.

Till att börja med så tar bilen nu 5A vid viloläge.

Med generator och startmotor bortkopplade från systemet så är det ingen skillnad i strömåtgång.
Jag har rivit ut alla säkringar och relän borta från säkringsdosan i motorrummet och det är ingen skillnad. Däremot så på undersidan av säkringsdosan sitter det en del kontakter. Kontakt C1 och C2 tar 3 respektive 2 A vardera när allt annat är bortkopplat. Jag hittar i elschema att dessa kablar går till kretsar som heter A, B och C...sen är det tvärstopp.

Detta är en bild på undersidan och de kontakter som heter C1 och C2.

Bild

Jag behöver ha hjälp av den största Volvobögen som finns på detta forum för att komma vidare.

Tilläggas ska att denna bilen har varit på verkstad ett antal gånger, generatorn är bytt, batteriet är bytt ett antal gånger, men ingen av verkstäderna har varit och skruvat så att de har kommit åt undersidan på säkringsdosan i motorrummet.

HJÄLP !!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
#819117
Du får ryck en säkring i taget, i samtliga säkringsdosor.
Vänta 15 minuter från att säkringen dragits tills du läser av ampermätaren.
Återmonterar säkringen och reda en ny...

När du hittat vilken säkring som får bilen att dra ström, så kollar du på elschemat.

Du ska alltså gå igenom bilens alla säkringsdosor och event extramonterad utrustning.
av NilsO
#819129
Som förklarats ovan av Crumpets är det inte säkert att det leder någon vart att rycka en (1) säkring i taget – prova också med alla säkringar.

Drar den så mycket som 5A är en lite oortodox metod för felsökning att låta bilen stå ute över natten, sätta i ett fulladdat batteri, låta den stå en stund och sedan leta efter tänkbara ställen där det är varmt.

Det finns också ganska billiga tångamperemetrar (kostar åtminstone inte mer än en bråkdel av vad en verkstad ska ha för att inte komma på idén att använda en :roll:)
Användarvisningsbild
av CarMan
#819210
Jag tvivlar på att bilen drar 5A efter 15 min...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]