Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Inda
#678805
Hej alla kloka,

V70 -03 helt normalt utrustad (inkl drag). Bytt batteri, generator, dragit säkringar för att ringa in tjuvström (0,5 A i vila). Kan inte förstå hur jag kan gå vidare med felsökning när till och med verkstan gett upp. Har en misstanke åt relä-hållet eller kabelkortis i bakluckan, men kan inte bevisa genom felsökn ännu. Har levt med detta nu i 6 mån och börjar tröttna. Underhållsladdar varje natt men så fort jag stått utan ladd parkerad en dag så är det kört.

Tacksam för något bra tips framåt,

Ingemar
Användarvisningsbild
av MartinS
#678825
Det klassiska rycka säkringar och se var förbrukningen försvinner brukar väl fungera hyffsat, menar du att du testat alla säkringar men ändå ligger förbrukaren kvar?

Vad är det för verkstad, har de koll?

Om den inte kan stå en dag utan laddning så är det inga 0,5A vi pratar om, 10 timmar blir ju 5A och det är inga problem för ett frist batteri att klara sig utan.

/Martin
Användarvisningsbild
av wissel
#678830
Tycker du borde ha en Felkod via VIDA faktiskt.
Verkar som om du har några lampor eller reläer som inte "släpper".......
Funkar verkligen allt klockrent typ Larm med Sirénen, samtliga lås, Fjärrdosor,
ALL belysning typ park.belys., halvljus, Helljus, Innerbelysning även bakre,handskfack, Inga trasiga glödlampor NÅGONSTANS ?
Om du har kabelkortis bakluckan så borde någon funktion lagt av ?
Lider med dig.....vad läser dom dina Felkoder med ?
Användarvisningsbild
av Perc
#678924
MartinS skrev:Det klassiska rycka säkringar och se var förbrukningen försvinner brukar väl fungera hyffsat, menar du att du testat alla säkringar men ändå ligger förbrukaren kvar?

Vad är det för verkstad, har de koll?

Om den inte kan stå en dag utan laddning så är det inga 0,5A vi pratar om, 10 timmar blir ju 5A och det är inga problem för ett frist batteri att klara sig utan.

/Martin
Det verkar som du inte riktigt heller har koll, du blandar ampere och amperetimmar. ;) Av nån anledning har världsbefolkningen fått för sig att kapaciteten på ett batteri mäts i ampere (A) när det är amperetimmar (Ah) det är frågan om.

Om det är 0.5A belastning vid vila så blir det 0,5Ah förbrukat på en timme. 5Ah på tio timmar. Fortsättningsvis småpotatis alltså. Men sen då?

12Ah på ett dygn. 24Ah på två dygn, 48Ah på fyra dygn. Om vi utgår från ett 55Ah batteri (som det satt i min bil innan jag monterade ett rejälare) så skulle bilen alltså vara tvärdöd efter att ha stått parkerad några dagar. Det är ju självfallet inte okej.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#678980
Batteri ska klara av en start även om bilen stått 14 dagar i -30 grader Celsius. Gör det inte detta är batteriet inte friskt och kan behöva en ordentlig laddning eller utbyte enligt Karlbergs i Vimmerby.

Mitt batteri laddades ur pga att min rörelsedeckare var defekt på något sätt på min S80 T6 vet inte varför. Vid urprogrammering löstes problemet.
Användarvisningsbild
av MartinS
#679005
Perc skrev:
MartinS skrev:Det klassiska rycka säkringar och se var förbrukningen försvinner brukar väl fungera hyffsat, menar du att du testat alla säkringar men ändå ligger förbrukaren kvar?

Vad är det för verkstad, har de koll?

Om den inte kan stå en dag utan laddning så är det inga 0,5A vi pratar om, 10 timmar blir ju 5A och det är inga problem för ett frist batteri att klara sig utan.

/Martin
Det verkar som du inte riktigt heller har koll, du blandar ampere och amperetimmar. ;) Av nån anledning har världsbefolkningen fått för sig att kapaciteten på ett batteri mäts i ampere (A) när det är amperetimmar (Ah) det är frågan om.

Om det är 0.5A belastning vid vila så blir det 0,5Ah förbrukat på en timme. 5Ah på tio timmar. Fortsättningsvis småpotatis alltså. Men sen då?

12Ah på ett dygn. 24Ah på två dygn, 48Ah på fyra dygn. Om vi utgår från ett 55Ah batteri (som det satt i min bil innan jag monterade ett rejälare) så skulle bilen alltså vara tvärdöd efter att ha stått parkerad några dagar. Det är ju självfallet inte okej.
Jotack, jag vet hur det fungerar, ursäkta att jag glömde ett H.

/Martin
av Raymond
#679024
Har du larm? Fungerar den? Mycket vanligt at sirenen fylls med vatten och fukt, bara en tanke som slog mig. Annars är det ju VELDIGT konstigt att man inte får ringat inn problemkretsen med ryckning av säkringar, frånkobling av kontaktstycken och dyl.
av Inda
#679034
Tack för bra inlägg. Jag har tyvärr inte kunnat jobba med felet idag. Men lite info tillbaks till kommentarerna ovan.

Alla tips i lnje med "trasiga lampor" eller "icke fungerande lås eller brytare" kan ju inte gärna hjälpa till när man kollar alla säkringar och tjuvströmmen ligger kvar.
Tips i stil med batteriet borde klara 0,5 A utan att ladda ur är ju inte heller nån hjälp, oavsett vad som gäller för ett ORIGINAL byte måste tjuvströmmen stoppas.
En volvo-verkstad gjorde liten felsökning (verifierade ok batteri och generator, kollade med de vanliga felsökningsrutinerna, hittade inga felkoder, inga ovanligheter). Beskedet efter den lilla var att boka tid för en längre 1500:- felsökning. Jag valde då att gå till en autoexpert - verkstad med fina remmendationer. De gjorde en koll av de vanligaste felen inklusive rycka säkringar. Det var av dem jag fick beskedet att den drar en halv amp i vila. För en mindre verkstad är det inte ekonomi med att felsöka länge utan att kunna ta betalt så han rek mig att köpa en stor felsökning till fastpris hos Volvo. Ja det är där jag är nu.

En sista tanke. Bromsljusen har ju ström fram till reläet även i viloläge. Kan ett ljusrelä felaktigt dra ström utan att lamporna tänds?
En annan sista. Om man rycker säkringar så är det säkert i de tre boxarna, fram, vid panelen och bak. Finns det intressanta andra "lösa" säkringar man kan kolla?

All respekt för kunnandet ute i volvo-land, jag är tacksam för alla tips. (larmsirenens säkring ständigt urkopplad)
Användarvisningsbild
av MartinS
#679087
Verkstaden hade alltså inte gett upp!?

Har du testat att dra alla säkringar men en förbruknng på 0,5A ligger kvar ändå? Jag får inte ihop det riktigt när du säger att det är verkstaden som mätt upp denna förbruking, har dom dragit alla säkringar?

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]