Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
#677723
Jag jämförde lite med min S60 som rullar kring 1000 mil/år och den kostar strax under 14:-/mil i drivmedel och har kostat mig i snitt 1550:- i månaden hittils i år om man bara räknar drivmedel. C30:in kostar 7.50:-/mil som jämförelse. Den var därmot mer än dubbelt så dyr som S60:in i inköp och kommer att kosta en del att serva pga partikelfilter, eolys och liknande så jag gissar att det mesta av den låga drivmedelskostnaden kommer att ätas upp av andra kostnader och större värdeminskning om jag skulle ha bilarna 3 år och sedan byta nycklar hos en handlare.

Så frågan är nog återigen om du vill byta bil eller inte. Jag ljuger nog inte allt för mycket om jag hävdar att du kan gasa på med din S80 tills den blir dyrare att reparera än vad den är värd och då skrota den eller sälja den billigt och att det skulle gå jämt upp med värdeminskning och övriga driftskostnader på en nyare beg-bil för 150-200k.

Då jag har 1 bil som är motorstark och 1 bil som är soppasnål(are) så är väl rådet att prova noga innan du skaffar en motorsvagare bil så att du inte blir besviken när du inser att det i slutändan hade varit nästan lika dyrt att gasa runt i gamla bettan :wink: .

/John
av JohnB
#677729
dieselmagnus skrev:Att byta oljor är alltid bra, det skulle jag absolut göra. Se över ditt gasspjäll och rengör eftersom bilen går oroligt på tomgång
+1 på ovanstående. Ta hjälp av en kompis och spola lådan om det inte är gjort. Att den går oroligt på tomgång och att säljaren tyckte att den tvekade vid acceleration kan ocksa vara ett tecken på att magnetventilen behöver bytas. Kostar 5-600 att köpa en ny och tar 5min att byta. Jag hade bekymmer med den och det märktes tydligt nära toppfart och vid fullgasaccelreation att bilen tvekade samt att den även gick lite oroligt på tomgång. Det är numer ett minne blott efter byte av magnetventil.

Jag trodde faktiskt att det var spjällhuset som var på G och bävade inför verkstadsbesök och många tusenlappar mindre i plånboken men som tur var visade det sig att jag har ETA på min bil och att det bara var ventilen som spökade :D .

/John
av Herrhagen
#677811
Tack för alla bra och hjälpande svar.

Sanningen är ju att jag älskar min bil. Den är oväntat snabb (inte bara för mig utan även för andra trafikanter), den har typ 300 hästar (går inte att slå om man väger pris mot prestanda) och tydligen så lägger jag inte så fruktansvärt mycket pesetas på soppa.

Faktum är att jag lägger så pass lite stålar på bensin (eller rättare sagt: jag kör så pass lite, cyklar till jobbet tex. tar 7 minuter) att jag tror min nästa bil kommer bli ett riktigt monster istället, typ GTO MED KOMPRESSOR ELLER M3 MED KOMPRESSOR, HI, HI!

Har en väldigt bra och billig mekaniker här i byn, ska höra med honom beträffande de saker ni nämner, har aldrig skruvat bil förut, bara hoj.

Nu så här efteråt känns det fint att jag inte tog lån o köpte D5. Jag kan vänta med det ett tag. Tack för att några av er hjälpte mig se ljuset.

När Bettan lägger av tänker jag ge nyckeln till närmsta unge och gå hem.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]