Sida 1 av 1

98 oktan bättre respons motor???

Postat: tis 07 dec 2004, 10:24
av mr_tompa
Blir det någon förändring på min V70-02 170hk om man kör på 98 oktan istället för 95? Ställer motorn om sig då den är mappad för 95? :idea:

Postat: tis 07 dec 2004, 10:50
av Johan
I en motor som denna med klart begränsat effektuttag borde du inte märka någn speciel skilnad förutom att det blir dyrare. Högre Oktan tal medför att man kan komprimera bränslet mer utan att det självantänder (motorn knackar) att detta inte sker håller motorn koll på kontinuerligt mha knack sensorerd. Inforationen från dessa tror jag är en parameter när motorn beräknar tändpunkten.

// Johan

Postat: tis 07 dec 2004, 19:03
av Sparkz
Stämmer Johan, styrenheten höjer tändningen i små steg tills motorn knackar, då sänks tändningen rejält. Om knackningarna slutar börjar den stega upp igen, annars sänks den ännu mer. Om tändsänkning inte hjälper börjar den feta upp bränsleblandningen också.
Tror inte heller det blir någon märkbar skillnad på en standardmaskin, med en jag känner märkte tydlig skillnad på sin chippade 850 turbo när han var i tyskland och tankade nåt premiumbränsle. (vet inte oktantal)

Förresten, kör alltid på 98 med chipstrim! Det är ju just marginalerna för dåligt bränsle som minskas när man chippar.

Postat: mån 20 dec 2004, 09:28
av Fredrik
Jag har en V70 2.5T AWD 03 och jag kör den på 98 okt och jag måste säga att det blev en helt annan bil men det tog ungefär 3 tankar innan jag märkte någon skilnad. Men nu går den både bra och drar mindre bensin. Kör endel med släpvagn och den drar bättre och minder bensin.
Rekomenderar anndra att ge detta en chans och prov rejält innan man går till baka till 95.
Kör på 98.....

Postat: tis 21 dec 2004, 20:52
av greeeken
Ja den drar mindre bensin,det står till o med i boken.
Så ja tycker det jämnar ut sig

Postat: tor 05 jul 2007, 14:33
av LOTEZ
jag har testat shell Vpower och det var verkl lägre bensinförb med detta i tanken...

//Lotez

Postat: tor 05 jul 2007, 14:45
av greeeken
LOTEZ skrev:jag har testat shell Vpower och det var verkl lägre bensinförb med detta i tanken...

//Lotez
Visst tog det ett par tankar innan du märkte nått?

Postat: tor 05 jul 2007, 17:29
av LOTEZ
greeeken skrev:
LOTEZ skrev:jag har testat shell Vpower och det var verkl lägre bensinförb med detta i tanken...

//Lotez
Visst tog det ett par tankar innan du märkte nått?
jupps, 3tankar.. eller ja typ 100 lt kanske... 2st 50liters tankningar gjorde jag nog

Postat: tor 05 jul 2007, 17:45
av Mattias_F
Nackdelen är som vanligt med effekt att man vänjer sig... :twisted:
så det är extra kul när man jämför med en likadan bil som går på 95.
Jag upplede inte den stora skillnaden innan jag såg att tripmätaren gick längre på var tank och responsen i bilen är bättre än 95.
Nu gick jag dessutom från JET's 95oktan till OKQ8's 98.
Pengamässigt tycker jag det rätt lika...Tankas sommarrabatt gör det möjligt att köra 98 till samma pris som 95., Tack för den!! :lol:

Postat: tor 05 jul 2007, 18:36
av Nexus
min gamla 99:a 2,5t känns betydligt rappare med 98 oktan. Nu kör jag bara på det. Jag älskar ju bilen inte bensinen. (D)