Sida 1 av 1
Acc med fördröjning?!
Postat: ons 14 jun 2006, 19:02
av perjak
Jag vet inte om jag blivit nojjig eller om det kan vara så att jag vant mig vid draget

Men jag upplever att D5:an (185hk/400nm) börjat tveka bråkdelen av en sekund innan den accelererar vid gaspådrag. Det känns som om den "tänker efter" innan den drar iväg.
Inbillar mig även att den vill smårycka (som gammaldax misständning) om man kör på jämn gas vid ca 2100 rpm på t.ex. 3:an (plan mark).
Re: Acc med fördröjning?!
Postat: ons 14 jun 2006, 23:06
av G-kraft
perjak skrev:Jag vet inte om jag blivit nojjig eller om det kan vara så att jag vant mig vid draget
Men jag upplever att D5:an (185hk/400nm) börjat tveka bråkdelen av en sekund innan den accelererar vid gaspådrag. Det känns som om den "tänker efter" innan den drar iväg.
Inbillar mig även att den vill smårycka (som gammaldax misständning) om man kör på jämn gas vid ca 2100 rpm på t.ex. 3:an (plan mark).
Alltså på vissa TURBO bilar som jag provat. ( s60, 2,5T mfl.) så trycker man ner pedalen starkt då dröjs kanske turbon 1 sek innnan den reagerar...så att det kanske är vanligt....
Postat: tor 15 jun 2006, 07:44
av NCR
Har inte D5 turbo?
Postat: tor 15 jun 2006, 09:34
av VolvoB20
Har ju själv en D5 185 hk, den varken tvekar eller smårycker.
Den variabla turbogeometrin har fått bort turbolagget totalt.
Postat: tor 15 jun 2006, 10:23
av adakemil
VolvoB20 skrev:
Den variabla turbogeometrin har fått bort turbolagget totalt.
Så du menar att D5:orna inte har nån såkallad spool-up på sin turbo? Jag ifrågasätter inte ditt påstående men jag skulle vilja veta mer eftersom min D5:a också känns som om den har lite spool-up tid innan den drar som den ska!! Det påstås ju att man ska få lite bättre spool-up om mna sätter in ett sportluftilter, men frågan är ju vad luftmängdmätaren tycker om det.
(SPOOL-UP = Tiden det tar innan turbon får upp laddtrycket)
Postat: tor 15 jun 2006, 11:06
av Knasen
Med den nya dieselmotorn "Commonrail" f.o.m MY 2005 så kom en ny typ av reglering av turbotrycket, istället för vaccumstyrd så är den elektroniskt styrd via en turboreglermotor.
Postat: tor 15 jun 2006, 12:19
av VolvoB20
adakemil skrev:VolvoB20 skrev:
Den variabla turbogeometrin har fått bort turbolagget totalt.
Så du menar att D5:orna inte har nån såkallad spool-up på sin turbo? Jag ifrågasätter inte ditt påstående men jag skulle vilja veta mer eftersom min D5:a också känns som om den har lite spool-up tid innan den drar som den ska!! Det påstås ju att man ska få lite bättre spool-up om mna sätter in ett sportluftilter, men frågan är ju vad luftmängdmätaren tycker om det.
(SPOOL-UP = Tiden det tar innan turbon får upp laddtrycket)
Har kört turbobilar i 20 år. Och tycker SPOOL-UP på D5an är så kort att den är försumbar med den nya regleringen och variabla turbogemetrin.
Det som många felaktigt tolkar som SPOOL-UP är ju att det är ju stor skillnad på vrid vid 1500 rpm och 2750 rpm där man når 400 Nm, och det kan ju ta flera sekunder att acca får 1500 - 2750 varv på 4an tex.