Sida 1 av 2

Tips vid inköp av S80, ev T6?

Postat: ons 14 jun 2006, 08:32
av Fredrik.A
Så där, då ska jag tillbaka till Volvo igen efter ett par år i en pigg (men rätt tråkig japanare) och det lutar åt S80 och ev T6, finns ju en hel del där ute.
Har kollat lite på en -99 och hört att man kanske ska undvika den årsmodellen pga barnsjukdomar, men en servad och genomgången sådan är väl ett bra köp?

Vad ska jag tänka på när jag ska kolla? Spindelleder...krängningshämmare....turbo....elektronik....osv....tar mer än gärna mot lite "stalltips" från er som har erfarenhet.

Tack så länge och ha en underbar dag. :D

/Fredrik

Postat: ons 14 jun 2006, 15:15
av vandenhoogen
Tycker inte du bör vara orolig för barnsjukdommar, det kanske fanns några men de lär vara botade på en såpass gammal bil. Jag letade efter en T6a men fastna för en 2,9 med rätt utrustning. Har fungerat perfekt i drygt ett år nu och är otroligt nöjd. Enligt verkstadsgubbar jag vart i kontakt med så har de tyckt att just 2,9 (samma motor som T6 men utan turbo) vart den utan tvekan bästa motorn i S80. Kanske inte körmässigt för vem vill inte ha det extra vridet turbona ger, men service och bränslekostnaderna de extra turbona ger kan vara tröttsam i längden. Samt att automatlådan ofta ger upp/krånglar?! (av vad jag hört)

Vilken motor du än väljer så tror jag du kommer bli nöjd med bilmodellen. Krägningshämmarstagen är väl klassiker, ABS enheten kan krångla annars vet ja inte om de är så många "vanliga" elektronikfel. Jag har ett glapp i Stötdämparlagringen fram som jag inte orkat ta tag i än vilket resulterar i ett klonk vid ojämn väg.

Lycka till med letandet och som sagt det finns en hel del att välja på därute, mkt bil för pengarna får man...

Postat: tor 15 jun 2006, 10:57
av Fredrik.A
vandenhoogen skrev:Tycker inte du bör vara orolig för barnsjukdommar, det kanske fanns några men de lär vara botade på en såpass gammal bil. Jag letade efter en T6a men fastna för en 2,9 med rätt utrustning. Har fungerat perfekt i drygt ett år nu och är otroligt nöjd. Enligt verkstadsgubbar jag vart i kontakt med så har de tyckt att just 2,9 (samma motor som T6 men utan turbo) vart den utan tvekan bästa motorn i S80. Kanske inte körmässigt för vem vill inte ha det extra vridet turbona ger, men service och bränslekostnaderna de extra turbona ger kan vara tröttsam i längden. Samt att automatlådan ofta ger upp/krånglar?! (av vad jag hört)

Vilken motor du än väljer så tror jag du kommer bli nöjd med bilmodellen. Krägningshämmarstagen är väl klassiker, ABS enheten kan krångla annars vet ja inte om de är så många "vanliga" elektronikfel. Jag har ett glapp i Stötdämparlagringen fram som jag inte orkat ta tag i än vilket resulterar i ett klonk vid ojämn väg.

Lycka till med letandet och som sagt det finns en hel del att välja på därute, mkt bil för pengarna får man...

Jag har hört så olika om det här med bränslekostnaderna...vet du vilket som är sanning om vad T6 verkligen drar? Hört om runt 1,2 - 1,3 blandad körning...
Servicekostnaderna verkar inte vara speciellt dyrare än andra modeller, visst kan det bli dyrare men sköt bilen som den ska så tror jag på ett rätt bekymmersfritt ägande :D

Postat: tor 15 jun 2006, 19:20
av Frigge
Var noga med att känna på växellådan så den fungerar som den ska. Ett byte kan bli ganska kostsamt, ca 45- 50 000 kr rättare sagt (om man inte hittar någon som renoverar då)


/Fredrik

Postat: tor 15 jun 2006, 22:23
av elmuppo
Frigge skrev:Var noga med att känna på växellådan så den fungerar som den ska. Ett byte kan bli ganska kostsamt, ca 45- 50 000 kr rättare sagt (om man inte hittar någon som renoverar då)


/Fredrik
Utbyteslåda med jobb brukar landa på runt 30kkr.

//Branx

Postat: tor 15 jun 2006, 22:53
av zenobia
Fredrik.A skrev:Hört om runt 1,2 - 1,3 blandad körning...
Stämmer i alla fall när det gäller min bil....

Postat: tor 15 jun 2006, 23:55
av vandenhoogen
Min erfarenhet av tubo bilar är att vid lugn körning så drar de likvärdigt en icke turbo, men när man "buskör" och mest stadstrafik så landar förbrukningen lätt uppemot en 1,5-1,6 liter milen. Vilket jag aldrig fått min bil att dra. Genomsnitt ungefär 1,1 liter milen och det är vid mest statstrafikskörning. Vi långfärd ramlar förbrukningen ner till 0,7-0,8 ungefär. Vad min förra mazda drog i stadstrafik;)

Postat: fre 16 jun 2006, 20:15
av Frigge
branx skrev:
Frigge skrev:Var noga med att känna på växellådan så den fungerar som den ska. Ett byte kan bli ganska kostsamt, ca 45- 50 000 kr rättare sagt (om man inte hittar någon som renoverar då)


/Fredrik
Utbyteslåda med jobb brukar landa på runt 30kkr.

//Branx

Gjorde det häromdagen, bara byteslådan kostar 38 500 inkl olja.
Allt som allt blev det ca 47800:-

/Fredrik

Postat: lör 17 jun 2006, 10:14
av michael561
zenobia skrev:
Fredrik.A skrev:Hört om runt 1,2 - 1,3 blandad körning...
Stämmer i alla fall när det gäller min bil....
Samma här...ganska frisk körstil dock...med ägget under pedalen har jag kommit ner på 0.9...

PS. Strunta i alla som snackar nerjust T6:an...hört många "förståsigpåare" på olika forum som tycker bilen är skit medans vi som äger en inte delar den uppfattningen...

Postat: lör 17 jun 2006, 11:35
av vandenhoogen
Frigge skrev:
branx skrev:
Frigge skrev:Var noga med att känna på växellådan så den fungerar som den ska. Ett byte kan bli ganska kostsamt, ca 45- 50 000 kr rättare sagt (om man inte hittar någon som renoverar då)


/Fredrik
Utbyteslåda med jobb brukar landa på runt 30kkr.

//Branx

Gjorde det häromdagen, bara byteslådan kostar 38 500 inkl olja.
Allt som allt blev det ca 47800:-

/Fredrik

Aj hjälp 47800 är inte pengar man har liggandes under kudden direkt...fruktansvärt mkt pengar ju. Hoppas min låda håller många mil till