Sida 1 av 2

Styrutslagsbegränsare?

Postat: tis 13 jun 2006, 21:31
av Luzion
Jag har köpt ett par 18" Nebula till min S60, sitter det redan utslagsbegränsare på min bil om nuvarande däckdimension är 215/55-16 ??
Det är en S60 T5..

Postat: tis 13 jun 2006, 23:19
av bult
Japp det sitter utslagsbegränsare på din bil om det är org dim som sitter på men vet inte om de räcker till dina nyinköpta hjul (skulle inte tro det)....

Postat: ons 14 jun 2006, 00:16
av G-kraft
bult skrev:Japp det sitter utslagsbegränsare på din bil om det är org dim som sitter på men vet inte om de räcker till dina nyinköpta hjul (skulle inte tro det)....
räcker inte,,måste köpa andra skulle jag tippa....kommer slå i annars...

Postat: ons 14 jun 2006, 08:23
av nevyn
Tar nog i ändå...

Postat: ons 14 jun 2006, 12:11
av henka35
Hej

Enligt VADIS finns det bara en svängningsdämpare för S60 T5, dvs. för bilar med 16" bromsar.

/Henrik

Postat: ons 14 jun 2006, 16:17
av Luzion
henka35 skrev:Hej

Enligt VADIS finns det bara en svängningsdämpare för S60 T5, dvs. för bilar med 16" bromsar.

/Henrik
Okej, så då borde jag inte behöva byta alltså?

Postat: ons 14 jun 2006, 16:54
av _Rick_
Finns 3 st

» 9473205
*) För vagnar med däckdimension 195/65,
205/55, 205/65.
(9492556)
» 9473206
*) För vagnar med däckdimension 215/55.
(9492557)
» 9473207
*) För vagnar med däckdimension 225/45,
225/50, 225/55, 235/45, 225/40.

Volvo kallar den för 'rulle' och sitter på länkarmen där en 'kläppa' går emot 'rullen'

Postat: ons 14 jun 2006, 23:07
av G-kraft
Men om man kopplar in sådana begränsare då blir svängnings radien större också vilket inte är kul...för att jag känner att volvo s80 och s60 har stor vändnings radie...jobbigt....

Postat: tor 15 jun 2006, 01:17
av _Rick_
jepps. Men det är antingen skrap i hjulhuset eller inget skrap och större vändradie. Det är ju valfritt.

Tycker personligt att det inte känns direkt 'premium' när originalfälgarna skrapar i hjulhuset vid fullt rattutslag :)

Postat: tor 15 jun 2006, 09:50
av haxpet
Det kan ju inte vara diametern på hjulen som gör att det slår i. Jag har räknat på det där och ofta är det så att med ett 16" fälg + däck, så har du större diameter än det ett 18" fälg + däck.

Så det ända som kan göra skillnad är ju bredden.

Är det olika offset på 18" än på 17" och 16"?

Eller är det bara för att man har 235 på 18" som det tar i?

Är det ingen som provat köra med 225/40 på 18"?

Det borde gå utan att ta i.