Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1252566
Det är nog AC marknaden som med näbbar och klor försöker stoppa alla alternativ.

Det är spolarvätska som startar många bränder vid kollisioner. I plastburk, längst fram oskyddad....
Det finns 70liter bensin eller diesel
Eller naturgas om det är en bifuel.

Att oroa sig för de gram som finns i ac'n är patetiskt...

Branschens lobby är stark....
#1253029
När det gäller branndrisken hos köldmediet så kan jag kan hålla med argumentationen om att det rör sig om såpass små mängder gas att det kanske inte har någon betydelse för brandrisken i det stora hela.

Samtidigt lär det även finnas de som resonerar att varje riskfaktor är en riskfaktor även om den kan vara liten där man vid konstruktionen av en bil vill eliminera riskfaktorer. Tänk om man kom på en brandfarlig vätska som är bättre för styrservon än den nuvarande, om man kom på en brandfarlig vätska som är bättre som bromsvätska osv. Man skulle kunna argumentera att var och en för sig inte är så farlig för det rör sig om så små mängder. Men om det förekommer många olika system som var och en har en potential att bidra till brand men inte är en brandfara var för sig för att de är så små, vad skulle de kunna utgöra för brandrisker tillsammans? Så då förstår jag de som sätter ner foten och säger, vi accepterar inte brandfarliga köldmedier om det finns lika bra lösningar som är 100% brandsäkra. Många bäckar små så att säga.

Sedan om man nu skall konstruera ett system som arbetar med en brandfarlig gas så kanske man har i tanke att systemet skall vara konstruerat för att ta hänsyn till brandfarligheten i köldmediet. När man tittar på gasdrivna bussar finns det en rad säkerhetsåtgärder som skall skydda vid och från brand. Jag vet att man på försök körde med gasbussar i Malmöregionen för ett antal år sedan och dokumenterade fall där bussarna brann. I samtliga utredningar kom man fram till att gassystemet varken startade bränderna eller bidrog till att de blev värre. Så ibland är mångkulturen bra när det gäller att brandtesta bussar. Även när det gäller bränslesidan på bilarna så finns det en rad åtgärder för att hantera situationer det uppstår brand. Exempelvis så är bränslepumpen nere i tanken synkroniserad med motorns varvtal så att om motorn stannar, säg vid krock så stannar även bränslepumpen. Så ett klimatsystem som är anpassat för ett brandofarligt köldmedium, vad finns det för brandförebyggande åtgärder på ett sådant om man nu skulle köra med ett brandfarligt köldmedium? Olyckor förekommer bland kyltekniker. Har läst om någon incident med en exploderande receiver eller om det nu var kompressorn...

Gällande igensättning av högtryckssystemet om det föreligger risk för att det kommer in fukt i systemet, varför byter man inte ut torkfiltret fid påfyllning? Finns det inte något synglas med fuktindikator på bil-ACn? Borde sitta nånstans mellan torkfiltret och kompressorn.
#1253378
GLIZ skrev:
g00ey skrev:Gick in och kollade på den där AC sidan:

https://www.envirosafe.se/webshop/view/ ... onsvarmare

"Induktiv värmare", vad är detta för jävla snake oil!?!
Istället för att värma med gas. Funkar på samma sätt som en spis med induktionshäll.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Går det att använda en elektrod svets för att värma på samma sätt?

Edit: såg nu det redan var nämnd i inlägget efter....!


#1253489
Ok, det är inte min avsikt att tråden skall spåra ur helt här. Men två av produkterna använder nog induktionsprincipen. Den dyraste jag länkar till använder dock inte det vad jag kan se utan ser mer ut som ett ett kraftigt lågvoltsnätaggregat.

Diskuterar bara det här för att bedöma den allmänna trovärdigheten på den där sajten.
#1253493
g00ey skrev:Ok, det är inte min avsikt att tråden skall spåra ur helt här. Men två av produkterna använder nog induktionsprincipen. Den dyraste jag länkar till använder dock inte det vad jag kan se utan ser mer ut som ett ett kraftigt lågvoltsnätaggregat.

Diskuterar bara det här för att bedöma den allmänna trovärdigheten på den där sajten.
Induktiv är nog en böjd form av ordet induktion. Så fattar jag det. En induktionsspis funkar ju endast med kokkärl avsedda för induktionsspis eller metall som är magnetisk har jag för mig.
Priset kan diskuteras håller jag med om men så är det med all ny teknik. Svindyrt i början. Om 10 år kostar samma pryl 1500.

Har fyllt min ac med den gas som dom har men missade att kolla kompressorns koppling först. Den verkar ok. Fick ett lite för högt tryck i lågtrycksdelen av acsystemet dock inte skadligt högt. Det sjönk efter en stund till ok nivå. Håller på med kopplingen och ska montera ihop det i morgon.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]