Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#715709
Xuri skrev:jag hade aldrig fyllt en brandfarlig gas såsom propan eller liknande.. härligt om systemet börjar läcka i bilen under natten man går dit sätter sig å vrid om tändningen, blir nog en fin smäll....

Såg ni inte han som hade haft en flaska 556 i bilen föra året ? var bara bottendelen av chassit kvar...

att bli innebränd i en bil vid krock är nog de sista jag vill någon ska råka ut för.
Verkar som att bensinågor är farligare, hål på en slang med bensin i motorutrymmet är farligare!!!
"Bensingaser och propan/butan är väldigt snarlika i egenskaper - ja förutom att bensin behöver bara 280 grader för att teoretiskt självtända medans propan minst 480 grader C."
#715713
reo91 skrev:
Xuri skrev:jag hade aldrig fyllt en brandfarlig gas såsom propan eller liknande.. härligt om systemet börjar läcka i bilen under natten man går dit sätter sig å vrid om tändningen, blir nog en fin smäll....

Såg ni inte han som hade haft en flaska 556 i bilen föra året ? var bara bottendelen av chassit kvar...

att bli innebränd i en bil vid krock är nog de sista jag vill någon ska råka ut för.
Verkar som att bensinågor är farligare, hål på en slang med bensin i motorutrymmet är farligare!!!
"Bensingaser och propan/butan är väldigt snarlika i egenskaper - ja förutom att bensin behöver bara 280 grader för att teoretiskt självtända medans propan minst 480 grader C."
japp å i bilar har du inga relän eller dyligt som med lätthet kan antända gas ?

de är ju större risk att acn går sönder än att en soppaslang går av...

Acn går i alla fall alltid sönder före soppaslangarna vid en krock om vi säger så.

å gasen sprutar mer än bensinen.
#715715
Xuri skrev:
reo91 skrev:
Xuri skrev:jag hade aldrig fyllt en brandfarlig gas såsom propan eller liknande.. härligt om systemet börjar läcka i bilen under natten man går dit sätter sig å vrid om tändningen, blir nog en fin smäll....

Såg ni inte han som hade haft en flaska 556 i bilen föra året ? var bara bottendelen av chassit kvar...

att bli innebränd i en bil vid krock är nog de sista jag vill någon ska råka ut för.
Verkar som att bensinågor är farligare, hål på en slang med bensin i motorutrymmet är farligare!!!
"Bensingaser och propan/butan är väldigt snarlika i egenskaper - ja förutom att bensin behöver bara 280 grader för att teoretiskt självtända medans propan minst 480 grader C."
japp å i bilar har du inga relän eller dyligt som med lätthet kan antända gas ?

de är ju större risk att acn går sönder än att en soppaslang går av...

Acn går i alla fall alltid sönder före soppaslangarna vid en krock om vi säger så.

å gasen sprutar mer än bensinen.
Hydrocarbongas är idag ett billigt, säkert, miljövänligt alternativ till R12 och R134a och används av Pepsi, Coca Cola, Ben & Jerry mfl, även det nya patenterade gasen R1234yf som används av Mercedes, BMW, och andra ledande biltillverkare är en H-C gas. Den kommer att användas f.r.o.m 2012-01 och skall ersätta R134a i framtiden.
#716251
Xuri skrev:jag hade aldrig fyllt en brandfarlig gas såsom propan eller liknande.. härligt om systemet börjar läcka i bilen under natten man går dit sätter sig å vrid om tändningen, blir nog en fin smäll....

Såg ni inte han som hade haft en flaska 556 i bilen föra året ? var bara bottendelen av chassit kvar...

att bli innebränd i en bil vid krock är nog de sista jag vill någon ska råka ut för.
Då har du väl inte bensin i din bil heller?
#776827
Jag fyllde min gamla Saab 9000 -97 med 40000 mil på mätaren med EnviroSafe och fick förbättrad kylning även om systemet funkat helt okey de senaste tre åren utan service. Mätningen innan jag fyllde visade att systemet tappat en hel del gas och jag fyllde på helt enligt anvisningarna. Två dagar efter fyllning löste övertrycksventilen ut och efterföljande service visade att hela AC-systemet var igensatt på högtryckssidan och i stort sett utom räddning, eftersom bilen knappt är värd mer än vad systemet kostar att laga.
Jag misstänker att jag hade alldeles för mycket fukt i mitt system och påfyllning av gas utan att först vakuumsuga systemet orsakade att expansionsventilen frös. Jag är dock ingen expert men att mitt system rasar ihop två dagar efter fyllningen känns lite mer än en ren slump. Mitt råd till alla som funderar på att fylla på själva: Om du är helt säker på att du inte har fukt i systemet så testa gärna att fylla själv i annat fall bör du anlita en AC-expert särskilt som man kan få det utfört för under tusenlappen.
#776938
Prova först med att trycka in nålventilen för att se om det finns kylmedia i systemet. Gör det så bör det inte finnas några "större mängder" fukt. Jag har i sommar fyllt tre bilar med "envirosafe". Alla tre funkar som de ska. Ännu... 8)
#776948
reo91 skrev:Hydrocarbongas är idag ett billigt, säkert, miljövänligt alternativ till R12 och R134a och används av Pepsi, Coca Cola, Ben & Jerry mfl, även det nya patenterade gasen R1234yf som används av Mercedes, BMW, och andra ledande biltillverkare är en H-C gas. Den kommer att användas f.r.o.m 2012-01 och skall ersätta R134a i framtiden.
Mercedes använder fortfarande R134a av säkerhetsskäl, dom vägrar gå över till den nya gasen. Detta har orsakat en del oreda, t.ex säljstopp i frankrike. Kunder får inte sina beställda bilar, osv.

http://www.teknikensvarld.se/2013/07/18 ... udas-i-eu/

http://www.teknikensvarld.se/2013/07/30 ... ortsatter/
#1175577
Några nya erfarenheter av Envirosafe, biltemagas eller liknande?
Har två varma bilar som hade fullt fungerande ac förra sommaren. Den ena var på service för 1600kr för två år sedan..
Därav känns det är värt att prova något annat alternativ då jag gärna reparerar det mesta själv..


Sent fra min XT1562 via Tapatalk
#1175616
Axa skrev:Några nya erfarenheter av Envirosafe, biltemagas eller liknande?
Har två varma bilar som hade fullt fungerande ac förra sommaren. Den ena var på service för 1600kr för två år sedan..
Därav känns det är värt att prova något annat alternativ då jag gärna reparerar det mesta själv..


Sent fra min XT1562 via Tapatalk
Du lär ju ha läcka då. Bättre att göra ordentliga lagning än att fylla på stup i kvarten.
#1252435
Har kört detta i ett par bilar senaste året. Har en gammal Huyndai Atos -05 som fick ny kondensor 2013 men som började pysläcka 2016. Har nu underhållit den med den här typen av gas, ca 2 flaskor per säsong. Det funkar kanon. Bilen är inte värd att fylla professionellt, än mindre att reparera, men 300 spänn säsong för att ha kyla när värmen kommer är det definitivt värt.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]