Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#653817
LaRy skrev:Hej!
Jag bara refererade till amerikanska sidor, jag har ingen egen uppfattning angående säkerheten. Men i dokument enligt http://www.autoacforum.com/MACS/HCwarning.pdf

är propan i kylsystem förbjudet i 19 delstater i USA samt enligt samma dokument Volvo ingår bland de företag som avråder från användning av propan.

enligt Dupont själva så är det bara 4 stater i USA som har förbud och ingen annan stans i världen.

Det dom dock inte nämner är att det var köldmedelsbolagen själva inklusive Dupont som drev igenom förbuden genom att gråta hos myndigheterna och skrämma politiker då HC-blandningarna som ersatte R12 i bilar blev så populära på slutet av 1990-talet att det slog undan marknaden för köldmedelsbolagen med CFC och HCF-produkter och helt enkelt lobbade igenom förbuden för att tvinga folk att använda HCF-lösningarna som R134a, och inte så lång efter så börja det skrivas om att det är förbjudet i 'nästan' hela världen i sin marknadsföring - och nu när det börja vara handelsinder för R134a och patenten gått ut (och kina börja leverera) och nu tvingas sälja brännbara köldmedier så är det nu helt plötsligt 'bara' 4 stater i USA som har förbudet... Försök till marknadskontroll med andra ord.

det ironiska är att samma förbud nu hindrar användningen av HFO1234yf, så här har man bundit ris till sin egen rygg... ...även om de med lobbying säkert lyckas utverka ett undantag just för HFO1234yf tids nog även där...
#653905
Klart som korvspad att Lobbyisterna har påverkat mot alternativa gaser.
Den som inte förstår det tror förmodligen också att Elvis o Michael lever.
Men låt oss gissa vad som används om sisådär 10 år ? Någon enda som tror R1??? ?
Trodde väl det. Men det gäller att hålla den döende kossan vid liv så länge det bara går
och med nästan vilka medel somhelst.
Lagstiftarna i USA är väl inte direkt kända för att fatta beslut som är långsiktiga
eller miljömässiga precis ? Men dom får stoooora bidrag för omval förstås.
Mest kända Lobbyisterna är väl dom som jobbar för handeldvapen.
AC folket jobbar precis likadant.
#659517
Vill bara ge lite feedback. Efter att läst en massa på nätet och funderat lite så gjorde jag slag i saken och provade.

Jag har en V70, årsmodell -00 som jag har haft ett litet läckage på i AC:en. Jag har två gånger med 2-3 års mellanrum varit hos en AC-service firma, gjort en fyllning, 10 minuters jobb och en faktura på 2000 kr. Trots att de har spårvätska så hittar de inte läckaget.

Eftersom jag var säker på att jag hade ett litet gasläckage (kompressorn gick start / stop bara några få sekunder och dålig kylverkan) så tog jag chansen att prova på att fylla själv. Jag köpte en sats från http://www.duracool.info, 2 burkar Enviro-Safe köldmedium + 1 burk Stop Leak. Totalt 690:- med frakt.

Jag följde bara hur de gjorde i sin demovideo och med 1 Stop Leak och 1 köldmedium så var trycket OK och en kyla som inte var av denna jord. Jag har aldrig haft så bra AC som nu. Har kört nu i en månad och det funkar OK. Efter några veckor så visade det sig att svärmors Peugeot 306 hade samma symptom, så jag laddade in den sista burken med köldmedel i den. Skulle kanske haft en stop leak där också men jag hade ingen. Den AC rullade också igång.

Det råd jag kan ge är att om ni vet med er att ni har ett läckage i systemet (litet) och fortfarande har tryck i det (kompressorn startar och ni har lite kyla), så är det väl värt att prova Duracool. Är det ett fel på AC (kompressorn, stort läckage, o.s.v) så kan ni inte laga det genom att fylla det...
#659533
I vilken ordning fyllde du?
Stop leak först eller sist?
Och hur visste du har rätt mängd eller tryck?
#659723
Det följer med en slang med tryckmätare. Utan att startat bilen så hade jag cirka 15 psi. När jag startade den, innan fyllning, så sjönk trycket direkt och kompressorn gick på/av hela tiden (som jag beskrev tidigare). Förmodligen är det en lågtrycksvakt som stänger av kompressorn. Jag fyllde på med Stop Leak och trycket steg till cirka 25 psi och systemet började jobba, och sedan en hel burk kylmedel. Då hade jag cirka 40 psi. (Enligt Duracool bör det ligga på 25-45 psi, och absolut inte över 60 psi). Och nu frågan till om det var rätt mängd? Det viktiga är som jag förstått det att man inte överfyller och det gör man genom att sluta fylla när man når upp mot 45 psi, och har man för lite så bryter ju lågtrycksvakten = ingen kyla... Det hela var som sagt ganska enkelt och det tog mig cirka 10 minuter. Med risk för att jag minns fel så har de tidigare fyllt cirka 0,7 kg R134A i min v70. En burk EnviroSafe motsvarar cirka 0,4 kg R134A.
#673634
Jag har testat i min 850 GLT -96.

Det var smidigt och billigt, 395 kr. Gav full iskall kyla direkt. Dock kan det vara värt att ha i en leakseal också för säkerhets skull.

Gå inte till någon verkstad innan ni testat detta! Den ventilen som snabbkopplingen passade på var inte den närmast kupén utan den framme vid bilens kylare på vänster hand när du tittar ner i motorhuven. det stod "R134" på hatten jag skruvade av.

Gasen är kraftigt parfymerad så du märker om kupen skulle fyllas av den! brandrisk är minimal eftersom det blandar sig med luften även om det skulle läcka ut. Bara kör.
#715691
Do or not do, that's the question?

Ni som testat, blir det bra???
#715695
jag hade aldrig fyllt en brandfarlig gas såsom propan eller liknande.. härligt om systemet börjar läcka i bilen under natten man går dit sätter sig å vrid om tändningen, blir nog en fin smäll....

Såg ni inte han som hade haft en flaska 556 i bilen föra året ? var bara bottendelen av chassit kvar...

att bli innebränd i en bil vid krock är nog de sista jag vill någon ska råka ut för.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]