Sida 1 av 1
Gått på en blåsning?
Postat: fre 02 jun 2006, 13:36
av pegee
Min S60 Bi-Fuel -02 har en egenhet jag inte blir klok på.
Det inträffar ibland att efter att ha parkerat bilen, låst den
och lämnat den så går kupefläkten igång efter en stund.
Fläkten går igång på fullvarv och enda sättet att få stopp på den
är ett sätta i tändningsnyckeln, slå på tändningen, och slå av den igen.
Finns det någon bot för detta egendomliga beteende, och vad beror det på?
Än så länge har jag aldrig varit längre från bilen än att jag upptäckt det efter en stund, men vad händer om jag ställer bilen för en längre tid?
Dött batteri är ingen höjdare även om problemet är lösbart med lite
handpåläggning.
Postat: fre 02 jun 2006, 14:15
av s6025t
Det ska vara så fläkten torkar kylelementet till ac:n. Fuktionen ska tydligen förhindra dålig lukt fläkten stannar efter 5-10 minuter
Postat: fre 02 jun 2006, 14:16
av Addekarlsson
Känner inte till lösningen på problemet, men en kompis till mig har exakt samma problem med sin S80. Dom gånger det inträffar för han, så är det soligt, riktigt soligt. Så det känns för mig som att det ska vara nån sensor som tycker det är varmt, och därmed drar igång fläkten.
Men som sagt, lösning vet jag inte...
Mvh/ Adde
Re: Gått på en blåsning?
Postat: fre 02 jun 2006, 14:51
av marcbe
pegee skrev:Min S60 Bi-Fuel -02 har en egenhet jag inte blir klok på.
Det inträffar ibland att efter att ha parkerat bilen, låst den
och lämnat den så går kupefläkten igång efter en stund.
Fläkten går igång på fullvarv och enda sättet att få stopp på den
är ett sätta i tändningsnyckeln, slå på tändningen, och slå av den igen.
Finns det någon bot för detta egendomliga beteende, och vad beror det på?
Än så länge har jag aldrig varit längre från bilen än att jag upptäckt det efter en stund, men vad händer om jag ställer bilen för en längre tid?
Dött batteri är ingen höjdare även om problemet är lösbart med lite
handpåläggning.
Detta "egendomliga beteende" är helt normalt och inprogrammerat i bilens klimatsystem.
Det bildas en hel del kondensvatten när man kör en AC, speciellt i varmt klimat. Detta kondensvatten är tänkt att dräneras bort från kondensorn inne i klimatanläggningen, men det blir alltid lite kvar, därför har man valt att låta kupefläkten gå igång och torka torrt, så att du ska slippa unken doft nästa gång du drar igång klimatanläggningen pga bakterietillväxt.
Är batteriet i dåligt skick etc. aktiveras självklart inte funktionen, så du behöver inte oroa dig för urladdat batteri.
Postat: fre 02 jun 2006, 19:24
av _Rick_
Jepps. Det är normalt. Vill man inte ha det så går funktionen att stänga av. Men då kan man åka på mögel eller dålig lukt i AC systemet.
Postat: fre 02 jun 2006, 21:37
av CarMan
för den som orkar läsa instruktions boken så står det ju där.
Postat: fre 02 jun 2006, 21:53
av Addekarlsson
Inte alla bilar det finns en sån i, soeciellt inte när det är en förvirrad psykolog som haft bilen tidigare. :D
Så är fallet för min kompis och hans S80 alltså.... :lol:
Mvh/ Adde
Postat: fre 02 jun 2006, 22:25
av svensen
Addekarlsson skrev:Inte alla bilar det finns en sån i, soeciellt inte när det är en förvirrad psykolog som haft bilen tidigare. :D
Så är fallet för min kompis och hans S80 alltså.... :lol:
Mvh/ Adde
Nei, men da kan han finne manualen her.
http://apps.volvocars.us/ownersdocs/200 ... m#contents
Bare bytt ut årsmodellen i linken med hans egen modell og årsmodell.
(Som her, dersom det for eksempel er S80 -03)
http://apps.volvocars.us/ownersdocs/200 ... m#contents
Sven
Postat: fre 02 jun 2006, 22:35
av Addekarlsson
Tackar för det svensen! :D
Skickar genast länk och info till min kompis!
Mvh/ Adde
Postat: lör 03 jun 2006, 09:02
av pegee
Bugar och tackar för all info.
Även om jag själv är något blåst :D så har
all info i någon mån skingrat dimmorna!!