Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomas J
#639209
Har bytt skivor,belägg och handbromsbackar på min Xc90, men får inte handbromsen att ta.
Spelar ingen roll hur man skruvar på justeringen vid mittkonsollen.
Hur f...n gör man, måste man lämna in biljä..n till volvo för att den ska ta.
av JohnB
#1250067
Det är 2st justeringskit av den här typen man behöver köpa från t ex skruvat för att få till en vettig handbroms på samtliga Volvo baserade på P2-plattformen, https://www.skruvat.se/Justeringskit-ha ... 87318.aspx. Jag har fått montera på alla jag haft inklusive bekantas som jag fixat p-broms på. Då Volvo envisas med att ta ut horribla summor för sina bromsbackar så har jag aldrig provat dessa så jag kan inte säga att originalbackar löser problemet men jag har bytt på 1 S60 och en S80 (biltemabackar) 2 S80 (Brembobackar från autodoc) och ska byta på XC90 för första gången nu och numera köper jag alltid hem dessa justeringskit och nollställer justeringen i kupén först, drar åt spak/pedal 1 hack och sedan justerar jag direkt på hjulen tills jag inte orkar vrida dem för hand längre. Har gått fint att rita svartstreck på torr asfalt med samtliga märken av backar. Tänk på att ha lådan i N om ni vill låsa hjulen på en AWD-bil då det skapar onödig påfrestning på drivlinan annars, jag har läst att haldex ska kopplas ur automatiskt när man aktiverar p-broms men varför chansa...
av borstarmicke
#1252750
Åkte på ombes på min V70 -02:a i dec, justerade i mittkonsolen o fick en ombes till... :(
Köpte då justerskruvar + belägg från mekanika .se till riktigt schysst pris, 15% rabatt vid 1:a köpet.
Håller med Arnold, nu nyper det bra! :)
av JohnB
#1253328
Jag måste erkänna att jag misslyckades med bytet av handbromsbackarna på föräldrarnas -12 XC90 D5... Det som övermannade mig var den förbannade säkringscentralen som man måste ta bort för att kunna demontera fotpedalen så man kan återställa autojusteringen. Jag läste i VIDA hur man ska göra samt ser tydligt att det ska gå att vika ut låsningen på vänster sida och sedan dra centralen snett mot mig för att sedan lirka den nedåt i några graders vinkel.

Problemet är att centralen är stumt fast i fästet, upptill där den är infäst i konsollen och ska kunna rotera vill den inte rubba sig alls.

Någon som har tips att komma med hur man får lös den?

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]