Sida 1 av 2
Avaktivera halvljus volvo s 80 -99
Postat: sön 28 maj 2006, 22:03
av pluttenboy
Hej. Jag har en s80-99. Mitt problem är att jag ska köra till Dubrovnik om 4 veckor, och kan ej släcka halvljuset på bilen, d.v.s. Det lyser även på 0 läget, har bokat tid på verkstad så dom får gå igenom mjukvaran!?..Och nej det står ej hur man gör i handboken. Är det någon som har erfarenhet av nämnda problem? :(
Postat: mån 29 maj 2006, 00:24
av _Rick_
Det är en parameterändring i CEM. Borde ta verkstaden 10-15 min att ändra till flexstd (av, parkeringsljus, halvljus)
Postat: mån 29 maj 2006, 01:21
av greeeken
Min fråga är varför du ska göra det
Postat: mån 29 maj 2006, 10:39
av Tony_BRU
Undrar samma som greeeken, varför ? Det är väl knappast olagligt att köra med halvljus ? Jag rattar omkring i Belgien med halvljus fast det är praxis (puckad sådan) att man inte har det på. Det värsta som kan hända är att det blinkas lite på dig. Enligt trafikskolor i Belgien är den primära anledningen till att inte ha på halvljus att man ska spara på drivmedel. Jag tycker gott att vi kan försöka lära resten av Europa att om en bil är i rörelse så ska lysena vara på :D
Postat: mån 29 maj 2006, 14:21
av matzen10
Jo det är olagligt i dessa länder. Enda gången man får ha på dem (förutom i mörker då) är i tunnlar. Då måste man ha dessa på DIREKT när tunneln börjar och släcka DIREKT när tunneln slutar.
Gäller inte bara i f.d. Jugoslavien utan även i Italien.
Poliserna är stenhårda på att kolla när man kommer ut efter en tunnel.. Och ibland kan en tunnel vara 50 meter och det finns massor...Så det blir ett jäkla pillande på knappen! Men det är betydligt bättre att knappa som fan än att åka dit. Statusen på polisen är lite annorlunda därnere än här hemma.. Det gäller förresten alla som har uniform; gatsopare, museipersonal, mekaniker o.s.v. De som alltså arbetar och har uniform gör man bäst i att tilltala respektfullt, maka sig ur vägen för och vara allmänt underdånig. Detta gäller alldeles särskilt en polisman som ju har befogenheter utöver det vanliga.
F.ö. är det inget speciellt förhållningssätt. Eller ja, om du ska åka på landsbygden är det bra att i förväg (i någon stad) få klart för dig om det finns några rövarband i de trakterna.
M V H
---> Matz
Postat: mån 29 maj 2006, 16:30
av Tony_BRU
Olagligt, snick-snack :D
http://www.stenaline.co.uk/upload/attac ... 050404.pdf
I stort sett hela Europa är på gång att införa obligatoriskt halvljus...
*** Edit ***
Sista kolumnen handlar om halv-ljus, men det finns ju mer som kan vara bra att veta.
*** Edit ***
Postat: mån 29 maj 2006, 17:31
av Alminjo
varför släcka lampan? :?:
Postat: mån 29 maj 2006, 19:24
av matzen10
Tony_BRU skrev:Olagligt, snick-snack :D
http://www.stenaline.co.uk/upload/attac ... 050404.pdf
I stort sett hela Europa är på gång att införa obligatoriskt halvljus...
*** Edit ***
Sista kolumnen handlar om halv-ljus, men det finns ju mer som kan vara bra att veta.
*** Edit ***
Olagligt och olagligt.. Om jag uttrycker mig så här då: Man får tillsägelse/böter om man har dessa på.
Jag sällar mig till dem som hoppas att hela Europa får obligatoriskt halvljus väldigt snart.
---< Matz
Postat: mån 29 maj 2006, 21:22
av EvilEd
Hej,
Vet inte om det är olagligt eller inte men Dubrovnik (+ övriga ställen i Kroatien) har vi bilat till flera gånger och har alltid haft halvljuset på
utan att någon har sagt något.
/ed
Postat: mån 29 maj 2006, 21:30
av Tony_BRU
Kan du ge ett exempel (självupplevt, eller närastående) när det utdelats böter för detta ? Om du kan ge det, när och var skedde det ? Om du kollar tabellerna så ser du att det inte är förbjudet någonstans, det är tillåtet (valfritt) på de flesta ställen samt obligatoriskt på ett par ställen. Du har rätt när det gäller tunnlar, slår du inte på ljusen i tunneln kan du åka på böter om de ser dig, men du får inte böter om du har ljusen på när du kommer ut. Det frenetiska blinkandet beror i de flesta fall på att medtrafikanterna vill vara bussiga och upplysa dig om att du har lysena på fast du inte behöver, precis som vi i Sverige gör tvärtom.
Vi har iofs glidit ifrån ämnet, vilket var om någon visste om det gick att fixa trådskaparens önskemål om att kunna stänga av halvljuset :D
Kommer inte ihåg om det är Volvo eller en anna bil jag haft, men har för mig att man plockar bort ljusvredet så kan man skruva om lite där bakom. Har aldrig haft anledning att kolla...