Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kallessida
#626447
inte enbart med E85, blanda kan du göra... pröva tanka 70% bensin, 30% E85 och se hur den reagerar. tänk på de tar 10-20 mil innan bilen ställt in sig på att du blandat...
Användarvisningsbild
av Funk
#626452
Det tar inte många sekunder innan bränsleadaptionen sker. Hade bilen inte adapterat sekundsnabbt så hade lambdalampan lyst ögonblickligen...

/Thomas
av kallessida
#626453
Funk skrev:Det tar inte många sekunder innan bränsleadaptionen sker. Hade bilen inte adapterat sekundsnabbt så hade lambdalampan lyst ögonblickligen...

/Thomas

Är de nån Lampa som sitter specifikt just på din bil ^^?
Användarvisningsbild
av Funk
#626527
Sorry, en gammal benämning/vana som sitter i... det skall givetvis vara varningslampan för motorfel som tänds eftersom man får fel blandningsförhållande (lambdavärde) , förr hade även varningslampan en lambdasymbol...

/Thomas
Användarvisningsbild
av RaptorX
#626535
Ja blandar 60/40 i min 97a, ren 95 förbr 0.94, blandtankning förbr 10,4 så fick ingen nämnvärd högre förbr river av 2 fulla tankar i veckan så tjänar väl i runda slängar 400 kr/ veckan.
av vargkvinna
#627961
Tack för svar fick höra att den skulle dra 33% mer i soppa om jag gjorde så har inte gjort det ännu att blandtanka då jag är rädd att förstöra bilen. :???:
av m2c
#628156
Hej, jag har blandtankat flera år. Det värsta som kan hända är att motorlampan tänds. Då har du kört på för mycket blandning etanol. Fyll i mer bensin då. Och vänta rätt så länge så slocknar den, eller köp en sådan där bluetooth ELM327 som det står om i detta forum och nolla den direkt.

30% ökad förbrukning är vid 100% e85. Blandar du i 50/50 e85/bf95 så borde ökningen bli 15%.
Priset på e85 ligger runt 10.40 så 10.40kr*1,30=13,52kr motsvarande literpris för bensin.

Själv planerar jag att konvertera min S80 -00 170hk till 100% e85. Sommaretanolen är ju dessutom billigare än vinteretanolen, på sommaren brukar ju bensinpriset stiga.

Jag har köpt en Flexitune Auto X4 http://flexitune.se/products.php som Torbjörn på etanolforum lovat att montera åt mig vid tillfälle. Den är egentligen till för 4 cylindriga bilar, men enligt honom så kan man koppla samman två spridare och sätta ett motstånd på kabeln som blir över från databoxen.
Ytterligare ett problem är att det verkar som om det är bredbandslambda i bilen, så den automatiska avkänningen av etanol/bensin kommer nog inte att fungera. Men enligt instruktionen kan man koppla in en brytare istället.
Inget stort problem, jag planerar ju att köra på etanol hela sommaren, får väl slå om brytaren till bensin om det blir aktuellt att köra på det sen.

Edit: Hittade en till http://www.bioadapter.com verkar lättare att installera. Dock så måste du köpa två st för 5cyl motorer, men är ju inte så dyr. + att bilen verkar lätt att återställa till orginalutförande.
av m2c
#628194
Ingen aning. Men Torbjörn en känd skribent på etanolforum är en kompis till mig sedan många år, och han har aldrig hört talats om motorhaverier pga etanol om jag förstår honom rätt. Men fråga på etanolforumet om du vill ha ett bättre svar, de har kört konverterat i flera år. En annan skribent var tydligen även med i utvecklingsarbetet av nämnda motor. Så det finns gott om kunskap där.

De risker jag känner till är att bränslefiltret kan sätta igen pga att gammal skit i tanken löses upp. Men det är ju bara att byta filter. Samt att redan dåliga bränsleslangar kan lösas upp.

Själv är jag inte särskilt orolig, jag har blandtankat i flera år utan problem, samt att jag konverterade min Cheva Van till 100% etanol och har kört över tusen mil utan problem med den.
Elpriset

Tyskland trycker på stenhårt fö[…]

Du har samma felmeddelande som jag har fått.[…]

20.000 mila service XC70

Dom främre på bakaxeln.

Har min V70 intercooler?

Skulle bli gränslöst förvånad[…]