Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Gjorde en snabb sökning i forumet men kunde bara hitta vilka handbromsbackar som är kassa. Så frågan är vilka är bra?

Håller Volvos bättre kvalité nuförtiden?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har bytt handbromsbackar på 850-94, S70-98 och S60-06. Alla var Volvo original och alla hade släppt! Inte vet jag om det är bättre, men jag har köpt Ferodo istället.
av Bewsfroe
Med så kass kvalité genom åren borde Volvo gjort något åt problemet kan jag tycka. Jag menar det är ju många år tillbaka man kan läsa om Volvos dåliga backar. Nu borde det skett ett leverantörsbyte...

Fler?
av Larzan
Ang. Ferodo.

Är väldigt nöjd med dessa av följande skäl.

a) De håller än. 4 säsonger.
b) De dammar inte alls lika mycket som original.
c) De håller bra, även i ganska tuffa lutningar.

Som off topic.
Kan jag nämna att de inte dammar lika mycket som original eller Biltemas på framhjulen, dvs beläggen.

Nästa set kommer att bli Ferodo med.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Larzan skrev:Ang. Ferodo.

Som off topic.
Kan jag nämna att de inte dammar lika mycket som original eller Biltemas på framhjulen, dvs beläggen.

Och dessa köper man bäst och billigast hos..?
Användarvisningsbild
av Perra83
Inga fel på Volvos backar så länga man bromsar dom rena i alla fall en gång i veckan och efter tvätt.
av Daddan
Mina Volvo handbromsbackar dammar ingenting för jag undviker handbromssladdar. Och de håller betydligt längre än 4 säsonger. Pratar alla om samma sak?

Jag bytte till original handbromsbackar, de gamla hade inte släppt men hade dålig bromsverkan efter 11 år...
av Larzan
bensinskalle skrev:
Larzan skrev:Ang. Ferodo.

Som off topic.

Och dessa köper man bäst och billigast hos..?
Beläggen köpte jag härifrån.

http://www.vparts.se/ferodo-sportbromsb ... 0-v70.html
av Bewsfroe
Nu handlar ju iofs tråden om handbromsbackar men tips på bra bromsbelägg e ju inte fel :lol: Hur som helst, jag köpte HANDbromsbackar på Volvo inför bytet. Får hoppas att dom håller och försöka sköta dom med bromsning efter tvätt osv :)
av lennart lundberg
Jag har som vana att alltid dra åt handbromsen vid parkering mest för att få dem upptorkade från vatten och fukt av värmen från bromstrumman (bromsskivan).
Har den uppfattningen att det fördröjer att beläggen rostar loss från stålbelägget.
Använder bara Volvos bromsbelägg och handbromsbackarna. Backarna byttes efter fem år, beläggen hade då släppt.

Lennart

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]