Sida 1 av 3

140 eller 170hk?

Postat: ons 24 maj 2006, 17:34
av olofgeo
Vad skiljer 140 och 170hk motorerna,är det bara motorstyrningen som är ändrad?
Enligt trimfirman BSR så får man ut 188hk ur båda med chipstrim.

Postat: ons 24 maj 2006, 17:39
av Brainy
Det är samma motor med olika programvara. 188hk är vad trimfirmorna brukar erbjuda i båda.

/Anders

Postat: ons 24 maj 2006, 18:01
av Loner
Enkelt sagt så öppnar inte gasspjället fullt på 140hk, det gör det på 170hk.

Och som brainded säger, det är bara styrningen (mjukvara) som skiljer.

/L

Postat: ons 24 maj 2006, 18:02
av ziaal243
ta 170 hk. mkt roligare, drar ca 0,9 l/mil.

Postat: ons 24 maj 2006, 18:07
av Loner
Jag tycker det kvittar, tar man en 140 kan man alltid chippa den om man tycker den är för seg. Men förvänta dig inget underverk det är fortfarande en sugmotor.

Hellre rätt utrustning/färg osv än "rätt" motor, så resonerar jag iaf när det gäller 140/170 debatten.

/L

Postat: ons 24 maj 2006, 18:15
av Raggz
Skillnaden mellan 140 och 170....

Måste gasa endel om man ska få ut någon nytta av 170 hk motorn

Motor: B 5244 S2
Motortyp: Femcylindrig bensinmotor
Cylindervolym: 2435 cm³
Max effekt: 103 kW (140 hk) vid 4500 varv
Max vridmoment: 220 Nm vid 3000 varv
Acceleration 0–100 km/h, man/aut: 10,5/11,4 sek
Toppfart, man/aut: 205/200 km/h
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man/aut: 9,0/9,7
Koldioxidutsläpp CO2 g/km, man/aut: 214/231
Miljöklass: 2005
Bränsle: BF 91-98
Batteri V/A: 12/520 A
Generator A: 140
Växellåda benämning: M56L/AW55-5

Motor: B 5244 S
Motortyp: Femcylindrig bensinmotor
Cylindervolym: 2435 cm³
Max effekt: 125 kW (170 hk) vid 6000 varv
Max vridmoment: 225 Nm vid 4500 varv
Acceleration 0–100 km/h, man/aut: 9,0/9,9 sek
Toppfart, man/aut: 210/210 km/h
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man/aut: 9,2/9,8
Koldioxidutsläpp CO2 g/km, man/aut: 220/234
Miljöklass: 2005
Bränsle: BF 91-98
Batteri V/A: 12/520
Generator A: 140
Växellåda benämning: M56H/AW55-50

Postat: ons 24 maj 2006, 18:42
av Brainy
Loner skrev:Jag tycker det kvittar, tar man en 140 kan man alltid chippa den om man tycker den är för seg. Men förvänta dig inget underverk det är fortfarande en sugmotor.

Hellre rätt utrustning/färg osv än "rätt" motor, så resonerar jag iaf när det gäller 140/170 debatten.

/L
Om man köper en begagnad ja, ny skulle jag aldrig välja något annat än 170hk om det stod mellan de två, främst för att jag vägrar chippa en bil med garanti kvar.

Fast nästa bil lär nog få bli en T5, om inte V70Y inte kommer med T6 då *mums*

/Anders

Postat: ons 24 maj 2006, 18:51
av Loner
Så snat brainded, men köper man nytt får man ju själv välja utrustning osv.. så då löser det sig själv. och då skulle jag inte rekommendera nån någon annan motor än 2.5T eller D5:an.

T6 eller 3.2T nån av dem borde ju komma..

/L

Postat: ons 24 maj 2006, 18:53
av Frigge
Att trimma en 140 hk motor innebär problem. Lämnar du in en sådan bil o någon försöker hjälpa dig uppgradera ECM så förstörs ECM. Chippet gör att styrenheten blir skrivskyddad vilket leder till att den inte kommer starta efter en uppgradering. Det enda att göra då är att köpa en ny styrenhet för ca 9000 :- + arb o mjukvara.


/Fredrik

Postat: ons 24 maj 2006, 18:57
av Loner
Frigge skrev:Att trimma en 140 hk motor innebär problem. Lämnar du in en sådan bil o någon försöker hjälpa dig uppgradera ECM så förstörs ECM. Chippet gör att styrenheten blir skrivskyddad vilket leder till att den inte kommer starta efter en uppgradering. Det enda att göra då är att köpa en ny styrenhet för ca 9000 :- + arb o mjukvara.
/Fredrik
Det där vet jag inte speciellt mycket om, men chippa rman med t.ex PPC så återställer man naturligtvis bilen innan man lämnar den till npn mek.

/L