Sida 1 av 1

Laddtryck? Tryckröret har lossnat från turbon, V70 d5 -07

Postat: mån 27 feb 2012, 21:38
av basberoende
Jaha, då var det dags för nästa fel på bilen.

Påväg hem från jobbet så fnös bilen till utav bara h*lvete och allt laddtryck för rakt ut i luften igen. Snabbt konstaterades att antingen så kröp tryckröret loss från turbon, eller så sprack f*nskapet till rör.

Frågan är då. Från vilket håll är det lättast tkr ni att komma åt att sätta tillbaka tryckröret igen på turbon, då det sitter en vinkelväxel ivägen på min v70 då det är en awd. Ska man lossa värmeplåten på ovansidan utav turbon eller hoppas på att man träffar någon med aparmar som kan knöla in sig mellan allt och försöka få dit tryckröret igen.

Sen är det nästa problem om det är så att det är röret som är spruckit så måste det bytas, men måste man verkligen sänka ner motorbryggan? Vet att det är s*tans trångt och bökigt att få bort röret.

Alltid är det något som krabbar.

Re: Tryckröret har lossnat från turbon, V70 d5 -07

Postat: tis 28 feb 2012, 15:40
av Perra83
Det röret lossnade på min bil en gång. Ja lyfte bilen fram och ålade mig in under. Bort med plastskyddet under motorn sedan va de lätt att komma åt. Det sitter en orange packning på turbon och min var trasig. Packningen kostade inte alls många kronor på Volvo. Bytte den och torkade rent, upp med röret och skruva till.
På en AWD sitter det mycket riktigt en del saker i vägen. Lyft upp och kolla hur det ser ut under.

Re: Tryckröret har lossnat från turbon, V70 d5 -07

Postat: tis 28 feb 2012, 15:44
av volvofantast
det såg inte så besvärligt ut på min bil när dom fixade på volvo,men jag har ingen awd heller.

Re: Tryckröret har lossnat från turbon, V70 d5 -07

Postat: tis 28 feb 2012, 20:29
av basberoende
Nu har jag bytt packningen på bilen. Det var mycket riktigt den övre packningen mot turbon som hade spruckit nästan halva vägen runt. Frågan är dock hur högt laddtryck det ska vara i en d5... När jag läste ut med en obd dongel till blåtand och OBDscope så sa den att den laddade runt ca 1.4 bar.

Får nog dock byta hela röret vid ett senare tillfälle då båda fästena har gått av och röret hänger nu helt fritt i enbart turbon och den främre slangen.