Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#616396
Efter att jag backat bak några meter och skulle lägga i driven så slutade växellådan att driva. Jag hör lite skillnad när jag byter mellan D och N men bilen rullar inte en cm. Går inte att backa heller. Växellådan har olja ( den är dock ganska mörk inte röd ). När jag lägga i P så knorrar bilen ganska konstigt i några sekunder. Inga felkoder från datorn.

Hade exakt samma problem för ett par månader sedan. Den gången löste det sig genom att den verkstad som hjälper mig laddade upp batteriet ordentligt och sen snurrade lite på batterikablarna kringer polerna på batteriet. Bilen har sedan fungerat utan problem i ett par månader och körts med ganska mycket. Inga missljud från växellådan och inga problem att växla. Batteriet blev tillslut för dåligt och byttes för ca 2 veckor sen.

Har läst några andra inlägg här om folk som haft problem när det varit fuktigt ute och att det hjälpt att dra lite i kablarna som går till växellådan. Jag hittar dock inga sådana kablar.

Kan detta vara något elektroniskt eller är det växellådan som rasat?

Tacksam för hjälp.

/Victor
#619280
Exakt samma sak hände nu mig, efter ett stopp i P -läget så händer ingenting, det rasslar lite lågt på D och R när jag sedan lägger i P så kommer det ett märkligt knarrande ljud, som upphör efter ca 2 sek. Den rullar också fritt i läge P.
Frågor
1.Tips på verkstad i göteborg, ( gärna nära Majorna) . Det finns ett ställe tvärs över älven som heter Transmek, säljer renoverade lådor för ca 15000 någon som vet ngt om detta ställe?
2. När man bogserar en automat är det max 20 km som gäller?
3. När jag bogserar, skall jag lägga i N, eller röra lådan så lite som möjligt, den rullar ju lätt även i P?
4. Andra ideer om vad det kan vara?

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]