Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#608488
Hej på er,

Nu måste jag få er brainstorm och lite input på detta.

Har ju en Volvo V70 Classic Momentum från 2007. Fick den levererad oktober 07 och således är den byggd i Belgien.

Ganska omgående fick jag en "antisladd service erfordras" och att den stängt av antispinn. Bytte kontaktrulle i ratten som tydligen varit dålig runt dessa årtal men efter bytet så verkar de flesta bilar blivit bra säger de på Volvo i alla fall. Men så är det inte för mig. Har kanske en lugn period på ett halvår med lite tur och sen är den igång igen. Den säger att service erfordras om vartannat, ibland försvinner det och håller sig borta och rätt vad det är så är det tillbaka. Så håller det på. Var in senast i förra veckan och ökade toleransen men efter en halv dag så var det tillbaka igen. Verkar som det har blivit allt mer frekvent på senaste tiden också.

Lugn start i backe har triggat det. Ibland har jag bara kört och så har det triggats. När det är triggat kan det dessutom vara kvar flera dagar för att sen försvinna. Har kört med antisladd avstängt från Dalarna till GBG utan att den "rättat till sig" alls. Men servicetekniker ska bolla med sin coach för att börja rota djupare, men det brukar ju alltid finnas någon ute på nätet med ruggigt stora kunskaper som många gånger överträffar Volvos mekaniker vad gäller faktabesittande. Jag gissar att om någon vet detta så är det här jag ska leta. :)

Ska sälja bilen snart, 130 papp ifall någon vill köpa, men vill ju att den ska vara väl fungerande och inte försöka få iväg den en bra dag. Jag skulle inte vilja bli lurad på det viset och har heller ingen lust att lura någon annan.

Har läst lite på forumet men inte hittat något direkt svar, någon nämnde att det blev bättre när hen bytte ratt och en annan att vädret påverkade.

Fast jag skulle vilja ha mer tydligt svar än så. Någon som har en susning?

mvh,

Jon
#608504
En kanske dum fråga, men borde inte SRS systemet börja visa felmeddelande oxå om kontaktrullen vore problemet? Har felkoderna blivit lästa? På min -05a så hade jag precis samma symptomer och problem och det var helt enklet en ABS givare som var defekt. Kan ju oxå vara att tänderna är fulla av smuts så att någon av ABS givarna inte kan "läsa" av dem.
#608518
Jag har inte läst några koder själv utan det har ju mekanikern gjort varje gång, har serviceavtal på den så jag har inte orkat lära mig. Och är uppriktigt redigt okunnig i ämnet, men ska säga åt honom om ABS-givare kan vara något att kolla upp.

=)
#608597
Fick samma meddelande på min S60 classic. Först kom det ett par gånger för att sedan försvinna i kanske ett halvår. Nu somras kom det tillbaka och ville inte ge sig.

Det var bara att åka till Volvo och få en felkod. Bromstrycksgivare larmade det på. Så de tog loss kontakterna till givarna (1 och 2) och gjorde rent med lite kontaktspray. Lite bök att komma åt givarna. Diverse slangar och stag fick demonteras. Givarna ska ge ett visst värde men min ena givare fladdrade värdet på när vi rörde kontakterna. Nu ger de rätt värde och ja betalade inte många hundralappar för jobbet.
#608844
Jon skrev:Hej på er,

Nu måste jag få er brainstorm och lite input på detta.

Har ju en Volvo V70 Classic Momentum från 2007. Fick den levererad oktober 07 och således är den byggd i Belgien.

Ganska omgående fick jag en "antisladd service erfordras" och att den stängt av antispinn. Bytte kontaktrulle i ratten som tydligen varit dålig runt dessa årtal men efter bytet så verkar de flesta bilar blivit bra säger de på Volvo i alla fall. Men så är det inte för mig. Har kanske en lugn period på ett halvår med lite tur och sen är den igång igen. Den säger att service erfordras om vartannat, ibland försvinner det och håller sig borta och rätt vad det är så är det tillbaka. Så håller det på. Var in senast i förra veckan och ökade toleransen men efter en halv dag så var det tillbaka igen. Verkar som det har blivit allt mer frekvent på senaste tiden också.

Lugn start i backe har triggat det. Ibland har jag bara kört och så har det triggats. När det är triggat kan det dessutom vara kvar flera dagar för att sen försvinna. Har kört med antisladd avstängt från Dalarna till GBG utan att den "rättat till sig" alls. Men servicetekniker ska bolla med sin coach för att börja rota djupare, men det brukar ju alltid finnas någon ute på nätet med ruggigt stora kunskaper som många gånger överträffar Volvos mekaniker vad gäller faktabesittande. Jag gissar att om någon vet detta så är det här jag ska leta. :)

Ska sälja bilen snart, 130 papp ifall någon vill köpa, men vill ju att den ska vara väl fungerande och inte försöka få iväg den en bra dag. Jag skulle inte vilja bli lurad på det viset och har heller ingen lust att lura någon annan.

Har läst lite på forumet men inte hittat något direkt svar, någon nämnde att det blev bättre när hen bytte ratt och en annan att vädret påverkade.

Fast jag skulle vilja ha mer tydligt svar än så. Någon som har en susning?

mvh,

Jon
Vad får du för felkoder på systemet??? är ett rätt vanligt fel med kontaktrullen strular brukar dock på ca 50% avhjälpas med en ny mjukvara till den styrenheten om det inte funkar så måste den bytas ut. men finns ju andra saker som kan även ge en lamptädning, vid problem med kontakrullen så brukar felet komma fram vid stora rörelser på ratten sedan vid omstart slockna osv,,
MVH jw
#608898
wille87 skrev: Vad får du för felkoder på systemet??? är ett rätt vanligt fel med kontaktrullen strular brukar dock på ca 50% avhjälpas med en ny mjukvara till den styrenheten om det inte funkar så måste den bytas ut. men finns ju andra saker som kan även ge en lamptädning, vid problem med kontakrullen så brukar felet komma fram vid stora rörelser på ratten sedan vid omstart slockna osv,,
MVH jw
Jag vet inte vilka felkoder han har fått, mekanikern då, men tydligen så anser han ju att det ligger i kontaktrullen som är bytt och nu senast uppställd i toleransen också. Dock så löser den ut helt utan rattvridning, ibland är den igång från när man startar bilen, ibland kommer det efter 25 meters färd. Ibland försvinner det när man stänger av bilen, ibland försvinner det under färd. Med färd menas bara rakt fram på en väg.

Såg dock att ABS-lampan blinkade till i processen när den stängde ner antisladd idag. ABS tändes kanske en halvsekund och sen slockande den samtidigt som antisladdvarningen tändes, trianglarna där nere till höger i instrumenteringen.

Måste ju få ordning på det så jag inte skeppar problemet vidare till nästa ägare, har serviceavtal så jag bara säger så fixar de och det kostar inget. Förutom alla månader av trogna inbetalningar då... :)

/Jon
#614293
Hallon,

Det var rattlådan som krånglade, den hade blivit bytt ena halvan först och andra halvan sen förut och därmed hade det blivit något vajsing. Kuggar såg finfina ut, han gjorde en koll under bilen och tittade på alla detaljer. Så jag är övertygad om att bilen var tipptopp nu vid försäljning.

Fast de felkoder som boxen genererade var betydligt fler än de tidigare bilar han stött på med samma bekymmer.

Så slutet gott, allting gott. =)
#672534
Hej Jon!
Har ungefär samma problem som du verkar ha haft, har låtit kontaktrullen bli bytt men det avhjälpte bara problemet för nån timme sedan fick jag tillbaka "Anti-sladd ur funktion serv. erfordras" Vad menar du med rattlåda? tänke bolla över denna idé till min mekaniker isåfall. Låter som vi har samma problem, dock är min bil en v50 2010.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]