Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter.pl
Hej!

Jag har fått ett missljud som jag (från förarplatsen) upplever komma från vänster framvagn. Det är svårt att beskriva ett ljud men det låter lite malande. Jag brukar kunna höra det från ca: 40-50km/h och uppåt.

Ljudet ökar i intensitet under den första milen. (Temperaturberoende skulle jag tro, när det var kallt och jag körde korta sträckor ca: 8km hörde jag aldrig ljudet, alt. så har "slitaget" nu ökat.) Ljudet ändrar sig när jag svänger. Svänger jag vänster brukar det låta något mer, svänger jag höger med rätt hastighet och rätt vinkelutslag på ratten kan det ibland tystna helt.

Jag har rådfrågat kollegor som gissar på allt från hjullager till drivknutar.
Vad tror ni?

Tar tacksamt emot råd och tips från detta forum.

-----

Vill bara tillägga att bilen rullat 15000 mil
Om det är ett hjullager, kan man då på min beskrivning avgöra om det kommer från höger eller vänster sida? (Det är ju så himla svårt att lokalisera ljud i en bil.)

/Peter

V70 -03, 140hk
Senast redigerad av 1 peter.pl, redigerad totalt 0 gånger.
av andezon
Hjullager
av Frigge
Hjullager är min "gissning"

/Fredrik
av T5-01
Låter som att det är höger hjullager!
av Triva
tja
jag har samma finomen på min v70 01 14000mil och jag lämna in min för jag trodde med det var en hjullager men så var det inte det visade sig att det var hjulet som snesnlitet och däcket gjorde att det vart ett sånt läte.
Testa med att skifta hjlulen en gång får du se om du får samma ljud då
av peter.pl
Jag hade samma problem med vinterdäcken även om det var något svårare att höra ljudet då vinterdäcken är dubbade.
Så det känns lite långsökt att det skulle vara däcken i detta fall...?
Användarvisningsbild
av Tholin74
Jag trodde det var fel på hjullagret på vänster fram på min S60 (-02 och 7000mil), bytte det men ingen skillnad:( Köpte nya däck....premiumdäck och hjudet försvann, de gamla däcken hade slitit snett från den förra bilen jag hade som jag flyttat över hjulen ifrån, så mitt tips, kolla däcken innan du kastar ut 17-1800 på nytt lager!
av _hagitch_
hjullager...by så fort som möjligt...annars kand et gå illa :(
av Mattisson
Hej!

Detta var ju ett tag sedan.

Har du fått reda på vad det är för något ?

Ett tips annars är att kolla bromsskivorna. Det skulle kunna vara
rostporer på dessa som skapar ljudet, eller att bromsskivorna på
något ställe snuddar mot skölden (som ligger innanför).

/Mattisson
av peter.pl
Hjullagren är utbytta fram, det blev säkert en hel del bättre men inte helt bra. Jag upplever fortfarande ett missljud från vänster fram när jag kör. Åker jag med som passagerare i baksätet (bilbarnstol i passagerarsätet) så kan jag med nöd och näppe höra det om jag anstränger mig.
Jag börjar tro att det kan vara däcken som ger upphov till detta, men jag är fortfarande osäker.
Lat är man så jag har inte skiftat däck ännu.

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]