Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#590056
Har precis köpt en v70 -06.

Försöker Få värme i bilen men fläkten lever ett eget liv tycker jag.
(eller så trycker jag på fel knappar)

Om jag trycker på auto och vrider till maxvärme så blåser den varmt i 10 sek sen kallt i 10 sek osv.

Om jag trycker manuellt att den ska blåsa rakt på mig gör den samma sak.

Ska ac vara on eller off?
Ska cirkulationsknappen vara på manuell auto eller inget alls?

Blir inte klok på detta.
När jag tog ut den på landsvägskörning i en timme och hade på auto så fick jag tillslut en konstant värme .

Någon som varit med om liknande eller ska det vara så ?
av TomasL
#590062
AC på eller av spelar ingen roll. Drar du på mav värme så ska det bara komma varmt oavsett vom AC´n är på eller inte.
Det ska igentligen aldrig bli så att den växlar så märkbart mellan varm, kallt & varmt oavsätt var tempvredet står.
Jag kör alltid med AC'n på och återcirkulationen i Auto.
#590098
Det kan vara den lilla Fläkten som sitter till höger om AUTOknappen.
Den skall snurra för att suga in referensluft från Kupén och då avgöra om den skall kalla
på värme eller kyla ! Stannar den eller om där är fullt av damm på sensorn så
blir EECn förvirrad o börjar tänka själv = Obra.
Dammsug lite försiktigt runt gallret men PETA inte in där för då blir det dyrt.....
Du bör kunna höra fläkten, den startar direkt när du öppnar bildörren och innan du gjort något typ startat osv.
Och om du håller ett liitet papper framför gallret så skall det fastna av suget.....
är fläkten "Död" så kan du rengöra den efter att du tagit loss ECM o där sitter den lätt åtkomlig.
#590476
Eller så har jag köpt den billigt av min svärmor. Så klaga som fan alternativet går bort.

06 awd 2,5t om det gör någon skillnad

För övrigt så blir den varm men jag antar att det skulle hå betydligt fortare om den gav fan och blåsa hälten kallt

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]