Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Decameron
Hej,

Jag har en S80 170hk årsmodell 2000.

Vid acceleration misständar motorn om varven är lägre än 2000-2500 varv. Så fort varven överstigar detta så går den som en klocka.
Detta inträffar enbart vid belastning, alltså när bilen körs - inte när bilen går på tomgång.

Kan koppla ut och tvinga upp varven för att få ren motorgång, annars släpper det när varven överstigar 2000-2500 varv.

Bytt tändstift, luftfilter osv, men felet kvarstår

Alla råd och tips är välkomna!
Kan vara något med någon eller några insugsventiler men vi hoppas att jag har fel i det.

Mvh GK
@ GK

Det kanske det kan vara - tyckte att ena tändstiftet såg mera "sotigt" ut, så jag funderade allt på om förbränningen var ok på den cylindern. 4 var gråa och fina - 1 skiljde sig från övriga.
Hmm - skall man kompressionstesta det för att veta, eller hur identifierar man det?
Om du vid test av en cylinder finner att kompet byggs upp långsammare (du låter ju motorn gå runt några varv) på en cylinder samt att det är sämre komp än i de övriga cylindrarna så kan det bero på ventilfel. Kolla då genom att hälla i en tesked olja genom tändstiftshålet i nämnda cylinder. Om kompet då fortfarande är dåligt så är det troligen fråga om ventilfel.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av hollan
de e inte bara en tändspole som strular? prova byt plats med den spolen som hade sotigt stift och se om det stiftet du har bytat spole med blir lika sotigt efter några mil
alt läs felkoder brukar sätta på misständning

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]