Sida 1 av 1

Jag får ingen ordning på bromsarna efter ok o oljebytev

Postat: sön 06 nov 2011, 01:00
av Håkansson
Hej. Ja har en V70 -01 som ja har bytt alla ok o skivor på. Då ville ja förstås byta olja samtidigt. Ja satte på ett lock med bilventil, o tömde hela systemet, med slangarna lösa vid alla ok. Ja monterade ihop allt, o har luftat, pedalen är stum, när motorn inte är igång. Men när ja startar bilen, så sjunker pedalen i bott vid första trampet på pedalen. Sen får ja tryck, men den känns "svampig". Det var kanske fel att tömma hela systemet, men det var för att inte få in gammal olja i dom nya oken. Nu står ja med ett problem, som ja hoppas nån har ett bra tips att ge mig.
Håkan

Re: Jag får ingen ordning på bromsarna efter ok o oljebyte

Postat: sön 06 nov 2011, 01:13
av Bosse78
Håkansson skrev:Hej. Ja har en V70 -01 som ja har bytt alla ok o skivor på. Då ville ja förstås byta olja samtidigt. Ja satte på ett lock med bilventil, o tömde hela systemet, med slangarna lösa vid alla ok. Ja monterade ihop allt, o har luftat, pedalen är stum, när motorn inte är igång. Men när ja startar bilen, så sjunker pedalen i bott vid första trampet på pedalen. Sen får ja tryck, men den känns "svampig". Det var kanske fel att tömma hela systemet, men det var för att inte få in gammal olja i dom nya oken. Nu står ja med ett problem, som ja hoppas nån har ett bra tips att ge mig.
Håkan
Fel forum men....

Om man trycker pedalen i botten när man luftar går huvudbromscylindern längre än vad den normalt gör. Om du nu har en 01a finns ju risken att det är rost i det området kolven inte tidigare besökt, och till följd av detta pajjar tätningen runt kolven och ger den svampiga känslan!

Re: Jag får ingen ordning på bromsarna efter ok o oljebytev

Postat: sön 06 nov 2011, 14:25
av Vojje
Kan det vara så att du glömde att lufta huvudcylindern först?

Re: Jag får ingen ordning på bromsarna efter ok o oljebytev

Postat: sön 06 nov 2011, 20:50
av oldtimersmc
Du har luft i sys däravsvampigheten. Köp en oljekanna men slang på ex biltena och sedan så har du motorn igång när du luftar och pumpa oljan baklänges upp till behållaren (du får va med så att det inte rinner över) när det inte längre kommer några luftbubblor så byter du till nästa hjul...
En jätte fördel om du har hjälp som spejar ner i behållaren när du handpumpar.