Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Åba
#584251
stooges skrev:Nu var mitt svar menat till Åba:s inlägg, vem som helst med en gammal mig kanske inte ska punkta fast kulan.
Tror man måste ha/få ett intyg från tillverkaren att den får svetsas + anvisning på hur det ska göras.
Precis som du skrev men har bara fått för mig att väldigt få tillverkare går med på detta.
Som jag skrev:
"Låt någon LÄMPLIG person svetsa fast kroken"

En som är lämplig i detta fall är ju knappast "vem som helst med en gammal mig"
Användarvisningsbild
av stooges
#584944
Nej helt riktigt Åba. En lämplig ska det vara men jag hänger upp mig lite på det däringa intyget som behövs.
Tror inte många tillverkare släpper på det men jag kan naturligtvis ha fel.
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
#585117
Åba skrev:Låt någon lämplig person svetsa fast kroken och registreringsbesiktiga sen om bilen med fast dragkrok.
Kan bara säga att det kommer A L D R I G att gå att få igenom, vare sig från tillverkare eller bilprovning.
Det beror på att på trådskaparens bil som är helfordonsgodkänd, måste det sitta en typprovat standarddrag (det kan provas av tillverkaren) på.
Det blir det inte, om det modifieras med svetsning. Det kan inte dragtillverkaren utfärda ett intyg på.
Är bilen ibruktagen efter den 1/1 -05, så måste draget vara typgodkänt (provat av oberoende part). Där finns det inte en chans att göra minsta förändring av draget.

De enda drag som kan modifieras är på äldre bilar där varken bilen är typgodkänd eller draget är typprovat.

Det som trådskaparen redan gjort är alltså enda lösningen. Underhåll draget i framtiden, så kommer du att slippa bekymmer.
Användarvisningsbild
av Åba
#585331
Ok, det var mer än vad jag kände till.

Nu kan det ju iofs vara så att trådskaparen har en äldre bil än så (1/1-05), det framgår väl inte(?)

Förresten, vad är det trådskaparen har gjort, som man kan betrakta som en lösning?
Har jag missat nåt?
av Spoola
#1229388
Hej

Jag har en V50 -07 som fick anmärkning på den avtagbara dragkroken som kärvar fast.

Hittade nyckeln (oanvänd) och fann en manual online.

Vrid nyckeln medurs (upplåst), ta bort nyckeln och vrid ned den svarta 'plastratten' nedåt (moturs). Röd markering och ett klick hörs. Det går även att trycka in vredet, men skiten satt som berget.

På med 5-56, släggor, spett och kofot.

Inte ett skit händer.

Sen tog jag en hammare och knackade frenetiskt mer undertill på själva krokböjen. Kruxet är också att man får dålig kraft när man håller i vredet nedåt (som vill fjädra tillbaka) samtidigt som man ska slå. Men efter en paus och nya envisa krafter upptäckte jag att vredet gick att trycka ännu längre ned. Om detta var pga att skiten börjat ge med sig lr att jag inte tog i från början vet jag inte. Det blir en ny sorts känsla och inte bara klicket (från grönt till rött vice verca). Nånting viktigt rör sig inne i vredmekanismen och detta avgör om kroken börjar ge med sig samtidigt som man hamrar undertill i böjen.
Metallsprinten som går längst ut på spetsen (andra änden av kulan så att säga) rör sig och detta frigör hela anordningen.
Bilagor
726F8D4B-1351-4209-B9FD-D3FCE584642F.jpeg
Sprinten
726F8D4B-1351-4209-B9FD-D3FCE584642F.jpeg (1.39 MiB) Visad 544 gånger
9371E6B7-6577-4256-AEAB-7C13F3CB841D.jpeg
Ändläget på vredet
9371E6B7-6577-4256-AEAB-7C13F3CB841D.jpeg (1.25 MiB) Visad 543 gånger
Användarvisningsbild
av SvenB
#1229395
Du kpm ju på det :lol: Det tråkiga är att du kan vrida från grönt till rött utan att trycka in vredet. Det är först som du trycker in vredet du kan lossa krokdelen. Det bästa är faktiskt att ta av kuldelen efter varje gång man använt draget. Det sparar mycket jobb.
av Lövet
#1229465
+1 på att ta av draget när det inte används! Min stackars far har precis fått sin krokdel underkänd av besiktningen eftersom den har kärvat fast. Exakt samma krok som på V70II är det. Allt som är känsligt sitter i själva krokdelen, det som finns kvar på bilen är bara stålplåt. Tar man av kroken försvinner problemet för det kärvar inte fast i bakluckan :wink:
av runn
#1337350
Först typ 5-56,sedan slog jag med gummiklubba på flera ställen och åt olika håll, till slut rörde sprinten på sig och draget lossnade. Anläggningsytorna var tämligen rostiga, jag rengjorde med stålborste och smörjade, nu ska jag sköta draget bättre!
Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]