Sida 1 av 2
Däckslitage V70XC -01
Postat: sön 30 apr 2006, 21:09
av hao
När jag senast bytte till sommardäck så upptäckte jag att ett par var betydligt mera slitet. Skulle just sätta dem fram, då min granne påpekade att på V70XC så slits bakdäcken mera av någon anledning. Jag la på de "bättre" bak.
Kan det vara som min polare säger?
Noterade detta på volvos web:
CAUTION: Cars equipped with All Wheel Drive
<snip>
# When one or more tires is replaced, the new tire(s) should be mounted on the front wheels. The tires with the least amount of tread should be mounted on the rear wheels.
Dvs tvärtemot vad jag blev uppmanad.
Re: Däckslitage V70XC -01
Postat: sön 30 apr 2006, 22:53
av Raggz
hao skrev:När jag senast bytte till sommardäck så upptäckte jag att ett par var betydligt mera slitet. Skulle just sätta dem fram, då min granne påpekade att på V70XC så slits bakdäcken mera av någon anledning. Jag la på de "bättre" bak.
Kan det vara som min polare säger?
Noterade detta på volvos web:
CAUTION: Cars equipped with All Wheel Drive
<snip>
# When one or more tires is replaced, the new tire(s) should be mounted on the front wheels. The tires with the least amount of tread should be mounted on the rear wheels.
Dvs tvärtemot vad jag blev uppmanad.
Vet ej om du blir klokare, men lite info endå...
http://www.se.pirelli.com/sv_SE/tyres/c ... FYKJOPCFEY
Postat: sön 30 apr 2006, 23:16
av svensen
Ut og skift!!
De mest slitte må
bak på AWD i motsetning til FWD og RWD.
(Forhjulene må alltid rulle lenger enn bakhjulene).
(I alle fall dersom du svinger litt av og til...)
:lol:
Sven
Postat: sön 30 apr 2006, 23:40
av CarMan
Du har ju AWD med visko & den sliter mer på framdäcken, spesielt på yttersider när man svänger, då bilen trycks framåt på ett sätt som är ogynsamt för däcken.
När det gäller trafiksäkerhet så ska man alltid ha bäste mönstret bak oavsett vilken bil man har! finns inge undan tag alls här!
när det gäller att avlasta viskokopplingen så ska man ha största (dom med mäst mönster) fram.
Postat: mån 01 maj 2006, 01:16
av hao
Tja,
bara att byta då, solen skall ju skina även i morgon 8). Min fru tog en 12 mila tripp i dag, men det skall den väl tåla.
Tack för era tydliga och snabba svar.
Postat: mån 01 maj 2006, 04:18
av Alminjo
Själv så lägger ja alltid dem bättre däcken fram
Postat: tis 02 maj 2006, 08:38
av nevyn
Postat: tis 02 maj 2006, 09:06
av Loner
Alminjo skrev:Själv så lägger ja alltid dem bättre däcken fram
Med vilken motivation då?
/L
Postat: tis 02 maj 2006, 16:34
av Alminjo
vägverket har säkert rätt att man ska ha bättre bak.. men min motivation varför jag har bättre fram är:
- framhjulsdriven bil "drar" ut dj ur kurvan
- de e me dom hjulen du styr
- dom bakre hjulen "hänger" ju med bara.. låter mer logiskt tycker jag.. MEN kanske dags o tänka annorlunda nu efter alla tester och info.samlingar som VV gjort..
Postat: tis 02 maj 2006, 17:38
av CarMan
Alminjo skrev:vägverket har säkert rätt att man ska ha bättre bak.. men min motivation varför jag har bättre fram är:
- framhjulsdriven bil "drar" ut dj ur kurvan
- de e me dom hjulen du styr
- dom bakre hjulen "hänger" ju med bara.. låter mer logiskt tycker jag.. MEN kanske dags o tänka annorlunda nu efter alla tester och info.samlingar som VV gjort..
Ja du måste börja tänka anorlunda !!!
Framdäcken kam man alltid vrida till rätt riktning för att få tilabaka greppet med.
att få vattenplaning med bakdäcken är som att dra i handbromsen på is & en sån bil vill jag inte möta på vägen!
får man vatten planing med framhjulen går bilen bara rakt fram & om bilen är framhjulsdriven så får man vatten planing lite tidigare, eftersom däckn drar bilen & då kan man släppa gasen & vips så har man fult grepp.