Sida 1 av 1
Skillnad på dieslarna?
Postat: tis 25 apr 2006, 16:11
av ajax
Hej på Er!
Jag undrar vad som är den egentliga skillnaden på en 2.4D på 163 Hk och en D5 PÅ 185 HK, förrutom de 22 Hk:na. Jag har kollat allt men hittar inga skillnader, samma turbo, slagläng, cylindervolym m.m. Är det bara ett "chip"? Kan jag då byta detta på min 2.4D och på så sätt få 185 hk och ett vrid på 400 Nm? Ökar slitaget på motorn vid chiptrimmning?
Postat: tis 25 apr 2006, 16:59
av para
läs här, står lite info
http://www.volvocars.se/_Tier2/NewsEven ... efault.htm
...bläddra ner till "2005-05-11"
Postat: ons 26 apr 2006, 08:40
av Loner
Dom gamla 2.4D 130hk och D5 163hk var ju samma motorer, både gick att chippa till 197hk.
Lär väl vara samma nu med, volvo har bara fintrimmat sitt originalchip mm ?
/L
Re: Skillnad på dieslarna?
Postat: ons 26 apr 2006, 20:26
av CarMan
ajax skrev:Hej på Er!
Jag undrar vad som är den egentliga skillnaden på en 2.4D på 163 Hk och en D5 PÅ 185 HK, förrutom de 22 Hk:na. Jag har kollat allt men hittar inga skillnader, samma turbo, slagläng, cylindervolym m.m. Är det bara ett "chip"? Kan jag då byta detta på min 2.4D och på så sätt få 185 hk och ett vrid på 400 Nm? Ökar slitaget på motorn vid chiptrimmning?
Du får nog läsa på lite bättre :!:
Det är olika turbo
olika cylinderhuven (den nya har 2 oika inlopskanaler med ett virvalspjäl i den ena)
olika styrning av torbon
olika egr ventilen
olika växelådor
olika stryning på glösdtiften
olika spridare
m.m.
Postat: ons 26 apr 2006, 22:29
av greeeken
hur många varv har dislarna på varvräknaren
åkte ne v70 taxi den lät som disel men hade 8000 varv på räknaren
Postat: tor 27 apr 2006, 07:24
av haxpet
En tubo diesel tar väl sällan mer än 6000 tror jag. Redline börjar väl redan vid 4500.
Man ska vara försiktig med att trimma dom nya dieslarna eftersom dom har en ny typ av katalysator eller vad det nu heter och när man chippar så är det lätt att man förstör den. Den har någon typ av reningsprocedur dom inte går i gång när man har chippat.
Kanske det finns någon som vet mer om det här.
Postat: tor 27 apr 2006, 21:21
av CarMan
haxpet skrev:En tubo diesel tar väl sällan mer än 6000 tror jag. Redline börjar väl redan vid 4500.
Man ska vara försiktig med att trimma dom nya dieslarna eftersom dom har en ny typ av katalysator eller vad det nu heter och när man chippar så är det lätt att man förstör den. Den har någon typ av reningsprocedur dom inte går i gång när man har chippat.
Kanske det finns någon som vet mer om det här.
Du pratar inte om katalysatorn utan om partickelfiltret
Postat: tor 27 apr 2006, 22:21
av ajax
Tack för svaren. I ett infobrev så skriver Volvo att de tre nya dieslarna bygger på samma teknik etc, så jag är inte övertygad att 163 Hk modellen saknar vattenkyld turbo m.m. Intressant är det i varje fall.
Postat: fre 28 apr 2006, 20:28
av CarMan
ajax skrev:Tack för svaren. I ett infobrev så skriver Volvo att de tre nya dieslarna bygger på samma teknik etc, så jag är inte övertygad att 163 Hk modellen saknar vattenkyld turbo m.m. Intressant är det i varje fall.
Ja den bygger på samma tacnik, inte innehållas exakt samma komponenter...